Punctul de amend pentru soferii care ncalc regulile de circulatie a crescut, de marti, de la 85 la 90 de lei, reprezentnd 10% din salariul minim brut pe tar, care a fost majorat, de la aceeasi dat, la 900 de lei.
Potrivit Codului Rutier, amenzile contraventionale se stabilesc n cuantumul determinat de valoarea numrului punctelor-amend aplicate. Contraventiile sunt mprtite n clase de sanctiuni, crora le corespunde un numr de puncte-amend, n functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea l prezint. Astfel, soferii pot primi ntre 2 si 20 de puncte-amend. n cazul persoanelor juridice, pot fi date ntre 21 si 100 de puncte-amend. Anuntati n trafic despre noile reglementri rutiere, majoritatea soferilor vasluieni nu au ezitat s si arate nemultumirea. „Ct timp nivelul de trai este sczut, nu gsesc justificare cresterii amenzilor. Dac infrastructura ar permite desfsurarea unui trafic civilizat, n care s te poti deplasa ntre punctul A si B cu o vitez satisfctoare, care s nu forteze depsirea limitelor legale pentru a ajunge la destinatie si nici s creeze daune masinii, ar fi de nteles. Atta timp ct eu pltesc patru taxe de drum incluse n pretul carburantului, fr s mai socotesc si vignieta, s alinieze si salariile la cele europene. Ct vreme eu pltesc combustibilul la acelasi pret cu cel din Germania, ar fi cazul ca politia s nu mai stea la pnd s amendeze… iar dac nu au motiv, s ti caute, ca s si fac norma! Vor amenzi mai mari?Atunci s se conformeze cu totul la UE, nu doar s ia pielea si ultimul ban din buzunar, iar ei s se huzureasc pe banii nostri!”, ne-a declarat ,ieri, Ciprian I., de 35 de ani, din Vaslui. Cele mai mari amenzi, la care se adaug si suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioad de 90 de zile, sunt date soferilor aflati sub influenta buturilor alcoolice, dac fapta nu constituie infractiune, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferat cnd barierele sau semibarierele sunt coborte ori n curs de coborre sau cnd semnalele cu lumini rosii si sonore sunt n functiune, depsirea cu mai mult de 50 de kilometri pe or a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul. „Cresc amenzile? Perfect! Iar o s vedem doar politisti burtosi pe strad. V dati seama… dect s i dau 200 de lei pentru amend, mai bine i pun doar 100 n certificat. Automat cresc si spgile odat cu amenzile!”, ne-a spus alt vasluian, Andrei M.
Poate noile amenzi ne vor civiliza macar putin
Totusi, gsim si soferi oarecum multumiti de noile reglementri. „Ideea e bun, dar trebuia pus n aplicare abia dup ce erau educati si pietonii. La cte trebuie s fii atent n traficul nostru – gropi, pietoni, soferi necivilizati -, e greu s tii pasul si cu legea, greselile fiind doar o chestiune de timp. Poate noile amenzi ne vor civiliza mcar putin”, spune Andrei G. Cele mai mici amenzi sunt date, printre altele pentru nesemnalizarea la schimbarea directiei de mers, nepurtarea centurilor de sigurant sau nerespectarea semnificatiei culorii galbene a semaforului.
Vlad Petrisor-David