OBICEIURI DE BABE SI MRTISOR

E nceput de martie, iar primele zile reprezint vremea „babelor” ce marcheaz iesirea treptat din iarn si instalarea primverii. Mitul Babei Dochia este unul dintre cele mai vechi si importante mituri romnesti, acesta fiind gsit n mai multe variante.

Pozitia „babelor” din folclorul romnesc este una mult mai privilegiat dect cea din traditiile Evului Mediu Apusean. n afar de sensul de „femeie btrn”, n limba si credintele romnilor cuvntul „bab” are o multime de alte conotatii care duc spre o mitologie ancestral daco-getic, unde babelor si mosilor le era rezervat un loc extrem de important ca printi, strmosi si initiatori. La noi n sate, unele babe nc mai sunt privite ca „fiintele cele mai de-a dracului”, de unde probabil termenul de bab era nsotit aproape ntotdeauna de atribute peiorative de genul cloant, cotoroant, hrc, talpa iadului. Vechimea cultului „babelor” pe teritoriul Daciei este atestat si de venerarea unor monumente megalitice de forma unor pietre antropomorfe naturale, care se numesc n mod curent Babe. n mare, mitul Dochiei circumscrie n mod strlucit cele dou aspecte ale Principiului Feminin. Primul este acela al preafrumoasei fecioare, pstorit neprihnit, fata regelui Decebal, de care se ndrgosteste nsusi Traian. Hituit de soldatii romani, Dochia cade istovit n sanctuarul natural al muntilor si l implor pe Zamolxe (sau pe Maica Domnului, n variantele de dup crestinarea romnilor) s o salveze de soarta umilitoare de a ajunge trofeu de rzboi. Zeul o transform, alturi de oitele ei, n stanele de piatr de pe Muntele Ceahlu, care pot fi admirate si astzi. Al doilea aspect legendar este dat de Baba Dochia, deja btrn, sub form de cloant si zgripturoaic. Fiul Babei, celebrul Dragobete, se cstoreste mpotriva dorintei ei, iar pentru a-si teroriza nora, Baba Dochia o trimite cu un ghem de ln neagr, n miez de iarn, la ru, s-l spele pn cnd se albeste. Disperat, fata ncepe s plng, iar atunci apare un tnr, Mrtisor (Zeul sau n varianta crestin, Iisus deghizat), care-i druieste o floare rosie magic ce albeste lna neagr. ntoars acas, fata este acuzat de Baba Dochia cum c Mrtisor ar fi ibovnicul ei. Apoi, Baba Dochia, convins c a venit primvara se mbrac cu cele 9 cojoace ale ei (care aveau s simbolizeze Babele calendaristice de la nceput de Mrtisor) si porneste cu oile la munte. Pe parcursul zilei, Baba se dezbrac de toate cele 9 cojoace, dar iarna nu trecuse, iar vremea se face nemiloas, pedepsind Baba pentru rutatea ei. ncepe s ning, iar Baba si oile sale ngheat pe munte, transformndu-se n stane de piatr. Asemenea „oameni de piatr” se pot vedea n diferite locuri din Carpatii Orientali si Meridionali, dar trecutul si pstreaz misterul legendelor de o frumusete inestimabil. Traditia romneasc spune c primele 9 zile ale lunii martie sunt considerate babe si c fiecare dintre noi n aceast perioad trebuie s si aleag o bab, numind-o „baba mea”, si urmresc cu atentie vremea, ncercnd s-si prevesteasc viitorul an n functie de aspectul zilei: o „bab” nsorit si senin anunt un an bun si linistit. Dimpotriv, o „bab” mohort si ploioas sau cu zpad nseamn c urmeaz un an plin de necazuri si de suprri. n aceast perioad, vremea este la fel de instabil precum firea babelor. Exist dou variante de a-ti alege Baba, si anume: fie ti alegi o zi la ntmplare dintre primele 9 zile si astepti s vezi cum va fi n acea zi, sau, cea de a doua variant ar fi aceea a calculrii zilei care ti revine tie, adic cea care iese matematic din ziua datei tale de nastere. De exemplu, dac esti nscut ntr-o zi de 12, atunci 3 martie va fi data care ti revine ca s fie Baba ta (123). Sau, alt exemplu, dac ziua ta de nastere este n 29, atunci 2 martie va fi Baba ta (2911 si nsumm nc o dat, adic 112). Binenteles c fiecare dintre noi ne dorim o bab frumoas si nsorit dar poate mai sunt si cei care prefer o bab urt, zpcit si nelinistit? Zilele babei sunt n preajma nceputului primverii, fiind un scenariu de nnoire a anului agrar nsotit de aprinderea ritual a focurilor, afumarea anexelor gospodresti, prepararea alimentelor rituale. De traditia Dochiei se leag semnificatia celui mai frumos obicei de primvar – Mrtisorul – adevrat funie a anului care adun laolalt zilele, sptmnile si lunile n dou anotimpuri (iarna si vara), simbolizate de snurul bicolor fcut cadou la nceputul anului agrar. Si cum nceputul de an agricol era si o perioad ncrcat de energii nefaste de care se fcea „vinovat” soarele vtmtor al primverii, antichitatea a oferit si o solutie: mrtisorul, care are ca efect contracararea actiunii soarelui alb ntrupat prin bnutul de argint. Denumit popular si mrtigus sau mart, vestitorul primverii, oferit acum mamelor si iubitelor, este o reminiscent a cultului soarelui, care s-a pstrat n Romnia pn acum sub forma a numeroase superstitii, datini, credinte si traditii populare. Mrtisorul care este un obicei vechi specific romnesc, pe care nu l regsim la alte popoare. n timp, traditia mrtisorului a fost preluat si de alte populatii de la sud de Dunre. Obiceiul druirii mrtisorului este mostenit de la daci si romani si si are originea n credintele si practicile agrare. Mrtisor, numele popular al lunii martie, este de origine latin Martius. Dup vechiul calendar roman, 1 martie era prima zi din an, n care se celebra srbtoarea Matronalia. n aceast zi aveau loc serbrile lui Marte zeul fortelor naturii, al primverii si agriculturii, ocrotitor al cmpului si turmelor. La vechii traci, aceleasi atribute le avea zeul Marsyas Silen, considerat inventatorul flautului, al crui cult este dedicat fertilittii si de vegetatiei si stau la originea simbolului cu numele de Mrtisor, derivat din numele divinittii ce le patrona, Marsyas Silen. Acestui zeu i erau nchinate srbtorile primverii, ale florilor si fecundittii naturii. Se pare c srbtoarea roman a matronaliilor s-a suprapus n spatiul romnesc peste echivalentul local al acesteia, personajul traditional Baba Dochia. Traditia spune c strmosii nostri purtau monede gurite, atrnate de un fir mpletit – colorat n alb si negru. Albul nsemna revenirea la viat a naturii si cldura verii, n timp ce negrul semnifica frigul iernii. Aceste mrtisoare erau purtate la ncheietura minii sau prinse n piept cu un ac, iar fetele credeau despre ele c le vor aduce noroc, frumusete si le vor feri de razele arztoare ale soarelui verii si nu vor avea pistrui tot anul. Mrtisorul, care este de fapt, pn la urm, o frm de soare, se poart de la 1 Martie si pn cnd vin berzele sau rndunelele, ori nfloresc ciresii. Atunci, snururile se leag de crengile pomilor pentru c este aductor de noroc si rod, iar cu moneda respectiv cumprau cas, pentru c tot restul anului pielea lor s fie alb si moale. Se mai obisnuia s se pun sub closc sau s se pstreze la icoan. Fetele si uneori femeile tinere purtau mrtisoare de 1 martie pentru srbtoarea venirii primverii, dar si pentru caracterul lor de talisman solar. Pentru a se ajunge la firul mpletit alb-rosu, se luau n calcul toate msurile celui ce urma s l poarte ct si dimensiunile cilor de acces n teritoriul familial: porti, usi si ferestre. Dimensiunile spatiului n care evolua viata purttorului de mrtisor, trebuiau ele nsele nserate n magia talismanului. Se credea c purttorii mrtisorului nu vor fi prliti de soare pe timpul verii, c vor fi sntosi si frumosi ca florile, plcuti, drgstosi si norocosi, feriti de boli si de deochi. Pe vremuri, fetele ieseau n grdin de cum se desprimvra, luau mrtisorul sil aruncau n sus, spre soare, zicnd: „Sfinte Soare, sfinte Soare,/ druiescu-ti mrtisoare,/ n locul lor m fereste/ de pistrui ce m-negreste./ Ia-mi te rog negretile/ si d-mi albetele,/ f-mi fata ca o floare/ sfinte Soare, sfinte Soare”. ntorcndu-ne n timp, amintim c spturile arheologice au scos la iveal mrtisoare cu o vechime de peste 2.000 ani. Descoperirile arheologice arat c pe vremea dacilor simbolurile primverii erau confectionate din timpul iernii, urmnd s se poarte dup ziua de 1 Martie. Pe atunci, mrtisoarele erau fie niste pietricele colorate nsirate pe o at, fie o moned sau mai multe, legate cu fire subtiri de ln albe si negre (n unele locuri alb cu rosu). Culoarea rosie era dat de foc, snge si soare – nsemnnd nasterea si viata, adic femeia. Iar albul era limpezimea apelor, culoarea norilor, zpada rece si pur – semnificnd ntelepciunea brbatului. De altfel, snurul mrtisorului exprima mpletirea inseparabil a celor dou principii ca o permanent miscare a materiei. El semnifica schimbul de forte vitale care dau nastere viului, necurmatul ciclu al naturii. Atunci cnd vine pe lume un copil, prima sa hran, dup nastere, este laptele mamei sale. Ea l-a hrnit, mai nti cu sngele ei, si apoi cu laptele ei. Culorile alb si rosu au rmas pn n zilele noastre ca simbol al sexelor, ele fiind regsite si la bradul de nunt si nmormntare. Rspndit n toate provinciile trii, n Moldova si Bucovina mrtisorul const dintr-o moned de aur sau de argint legat cu un snur alb si rosu la gtul copiilor. Era credinta c portul mrtisorului face ca acestia s aib noroc. Si astfel, 1 martie, Mrtisorul, devine o zi n care fiecare femeie primeste acest dar ca simbol al primverii, al dragostei sau prieteniei dar de fapt n trecut, mrtisoarele erau druite de femei brbatilor n timp, rolul de talisman sau obiect purttor de noroc al mrtisorului s-a transformat, devenind un simbol al iubirii. n acelasi timp, si firul negru a devenit rosu. O alt legend spune c, „Baba Dochia, umblnd cu oile prin pdure, torcea lna din furc si, gsind un bnut, i-a fcut gaur, legnd-o cu un fir de at. Asta a fost de 1 martie si de atunci a luat fiint obiceiul. De altfel, n credinta popular, Soarele este asemnat cu un ban de argint. Purtat la gt, la piept sau la mn, acest mrtisor (adic banul de argint cu snur alb si rosu) semnific n traditia popular prietenia cu Soarele de la care primim cldur, veselie, sntate, voie bun, frumusete, curtenie. Pe la mijlocul sec. XIX, bnutul cu snur care apra de boli, deochi si friguri si aducea noroc, sntate si bunstare a fost adoptat si de orseni. Datina devine astfel una dintre cele mai ndrgite traditii neaos romnesti. n locul banului gurit, s-au fcut n ani tot felul de mici figurine simboliznd norocul: clasica potcoav, trifoiul cu patru foi, cosarul, buburuza sau figurina care simbolizeaz primvara: ghiocelul. ntre timp, asa zisul „elan” al mesterilor a transformat mrtisorul n tot felul de figurine care nu mai au nicio legtur cu semnificatia initial. Snurul „de arnici si gitan” este nlocuit cu fir de mtase, pstrndu-se doar culorile rosu/alb cu nteles simbolic. Dincolo de obiceiuri si simboluri legate de mrtisor, el rmne ca o ntrupare a bucuriei de a tri, a dragostei de viat, un semn prin care noi, oamenii salutm renasterea naturii odat cu venirea primverii. Mrtisorul rmne, peste timp, simbolul soarelui atotputernic si al purittii sufletesti.

Dan Horgan

Biblografie: Dimitrie Cantemir – „Descrierea Moldovei”, Editura Litera, Chisinu, 1998; Simion FIorea Marian – „Srbtorile la romni”, Editura „Grai si Suflet – Cultura National”, 2001; Ion Ghinoiu – „Obiceiuri populare de peste an”, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; Lazr Sineanu – „Basmele romnilor”, Editura Minerva, 1978; Romulus Vulcnescu – „Mitologie Romn”, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; Ivan Evseev – „Dictionar de simboluri si arhetipuri culturale”, Editura Amacord, 1994; Gh. F. Ciausanu – „Superstitiile poporului romn”, Editura Saeculum, Bucuresti, 2005; Arthur Gorovei -” Credinti si superstitii ale poporului romn”, Editura „Grai si Suflet – Cultura National”, Bucuresti, 1995; Clare Gipson – „Semne si simboluri”, Editura Aquila 93, Oradea 1998; Elena Niculita Voronca – „Datinile si credintele poporului romn”, Editura Polirom, Iasi; Omraam Mikhael Ainvahon – „Crciunul, Conferint improvizat”, Sevres, 25 decembrie 1958.

1 COMENTARIU

  1. Frumoase traditii avem… Pacat ca sunt asa de putini care le fac cunoscute, ii numeri pe degete(Lese, Horgan, Loghin, Hrusca, Lia Lungu, altii s-au dus – Murariu, Dolanescu, Vasilica). Iar promotori ai culturii nationale sunt si mai putini, printre care, spre norocul nostru, este si Monitorul de Vaslui (si nu sunt moldovean si nici nu locuiesc in zona, asa ca nu pot fi acuzat sa sunt partinic! ).
    Multumim pentru activitatea dumneavoastra, pentru munca depusa inspre binele fiintei nationale. Cu respect!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.