TRADITII DE SN-PETRU DE IARN SAU LANTUL SFNTULUI PETRU

n traditia popular, de 16 ianuarie se srbtoreste Sn-Petru lupilor. Tot atunci, calendarul Crestin Ortodox celebreaz „nchinarea cinstitului lant al Sf. Ap. Petru”.

Srbtoarea este foarte veche, existnd poate chiar de la nceputul secolului al II-lea. Amintirea cinstitelor lanturi ale Sfntului Apostol Petru (lantul din temnita din Ierusalim si lantul din temnit din Roma) este o prznuire care druieste ndejde tuturor acelora care ptimesc pe nedrept n lumea aceasta nrobit de pcat, att n propria familie, ct si n societate. Ptimirea pe nedrept dus cu smerenie umple inima de har, curtindu-se astfel toate patimile si lucrrile duhurilor necurate: „Fericiti cei prigoniti pentru dreptate, c a lor este mprtia cerurilor. Fericiti veti fi voi, cnd v vor ocr si v vor prigoni din pricina Mea si vor zice tot cuvntul ru mpotriva voastr, mintind”. (Matei 5, 10-11). Sfntul Apostol Petru, numit mai nainte Simon, a fost un pescar din localitatea Betsaida, asezat pe malul nordic al lacului Ghenizaret, n regiunea Galileea. El a fost fratele mai mic al Sfntului Apostol Andrei. Mntuitorul l-a chemat la apostolie mai nti pe Sfntul Andrei, iar mai apoi a venit si fratele acestuia, Simon (Petru). „Unul dintre cei doi care auziser de la Ioan (Boteztorul) si veniser dup Iisus era Andrei, fratele lui Simon, Petru. Acesta a gsit nti pe Simon, fratele su, si i-a zis: Am gsit pe Mesia (care se tlcuieste: Hristos)” (Ioan 1, 40-41). ntre anii 42-44, dup ce regele Agripa I i-a tiat capul Sfntului Iacob al lui Zevedeu, n Ierusalim, acesta l-a prins si l-a aruncat n temnit si pe Sfntul Petru. Potrivit mrturiei Sfntului Apostol Luca, el a fost pus n lanturi n temnita militar, ntre alti doi ostasi, ns, noaptea, a fost eliberat n chip minunat de un nger al Domnului. „Si n vremea aceea, regele Irod Agripa a pus mna pe unii din Biseric, ca s-i piard. Si a ucis cu sabia pe Iacov, fratele lui Ioan. Si vznd c este pe placul iudeilor, a mai luat si pe Petru, (si erau zilele Azimelor), pe care si prinzndu-l l-a bgat n temnit, dndu-l la patru strji de cte patru ostasi, ca s-l pzeasc, vrnd s-l scoat la popor dup Pasti. Deci Petru era pzit n temnit si se fcea necontenit rugciune ctre Dumnezeu pentru el, de ctre Biseric. Dar cnd Irod era s-l scoat afar, n noaptea aceea, Petru dormea intre doi ostasi, legat cu dou lanturi, iar naintea usii paznicii pzeau temnita. Si iat un nger al Domnului a venit deodat, iar n camer a strlucit lumin. Si lovind pe Petru n coast, ngerul l-a desteptat, zicnd: Scoal-te degrab! Si lanturile i-au czut de la mini. Si a zis ngerul ctre el: ncinge-te si ncalt-te cu sandalele. Si el a fcut asa. Si i-a zis lui: Pune haina pe tine si vino dup mine. Si, iesind, mergea dup nger, dar nu stia c ceea ce s-a fcut prin nger este adevrat, ci i se prea c vede vedenie. Si trecnd de straja nti si de a doua, au ajuns la poarta cea de fier, care duce n cetate, si poarta s-a deschis singur. Si iesind, au trecut o ulit si ndat ngerul s-a deprtat de la el. Si Petru, venindu-si n sine, a zis: Acum stiu cu adevrat c Domnul a trimis pe ngerul Su si m-a scos din mna lui Irod si din toate cte astepta poporul iudeilor” (Fapte 12, 1-11). Mai trziu, n anul 64, Sfntul Petru a fost iarsi prins, de aceast dat el fiind nchis ntr-o temnit din Roma, numit Carcera Mamertinica” (foto jos). Aceast temnit aflat ntre Capitoliu si Forumul Roman, avea dou celule, una superioar, unde era nchisoarea Romei, si alta subteran, crezut a fi cea mai veche camer din Roma (numit „Tullianum”); mai trziu, capela subteran va primi numele de „Sfntul Petru n Carcer”. Lanturile n care a fost ntemnitat Sfntul Petru sunt unele dintre aceste lucruri binecuvntate. Potrivit traditiei crestine, Lanturile Sfntului Petru, descoperite la nceputul secolului al IIlea de ctre temnicerul roman Quirinus de Neus, tmduiesc neputintele si gonesc duhurile necurate. Sn-Petru lupilor este o traditie transmis din generatie n generatie si sunt multe obiceiuri care stau la baza acestei srbtori. Exist o legend, dup care Sf. Petru, pe vremuri mare proprietar de cai, a cerut de la Dumnezeu o hait de cini pentru a urmri hotul care-i furase din cai, si Dumnezeu i-a dat lupii. Potrivit traditiei populare romnesti „Sn-Petru lupilor” situat la jumtate de an dup Sn-Petru de var, c este si cea mai mare zi a lupului. Btrnii povestesc despre cinii Sfntului Petru, lupii, de Gerar c se strng n haite, unde ncep s urle. Sfntul Petru vine si mparte prad lupilor pe un an de zile. Se spune c Sn-Petru soseste la miezul noptii pe un cal alb si mparte fiecrui lup, cte o oaie, un miel sau o cprioar, aceste animale nu mai aveau din acel moment nici o scpare, lupii urmnd s nu se ating dect de prad primit. n Bucovina se crede c lupii atac oamenii numai pn la Boboteaz, adic pn n ziua cnd se deschide Cerul si Hristos se arat n toat puterea Lui dumnezeiasc. Sfntul Petru, stpnul lupilor, apare n povestile din popor att ca pmntean ct si ca divinitate. Se spune c el umbl singur pe pmnt, uneori l nsoteste si pe Dumnezeu pentru a vedea ce fac oamenii. Aceeasi legtur ntre Sfntul Petru si lupi se face nu numai cnd e vorba de Snpietru-de-var (29 Iunie), ci si la Snpietru-de-iarn. Se spune c pentru a te feri de stricciunile lupilor, trebuiesc pzite nc alte patru zile: ziua de „Trif” (mucenicul Trifon) la 1 Februarie; Sfntul „Osie” (proorocul Osea) la 17 Octombrie; „Filipii” (Apostolul Filip) de la 11 Octombrie si 14 Noiembrie, poporul, tine de la 14 la 16, n unele locuri chiar de la 13 la 17 Noiembrie; Sfntul Andrei (Apostolul Andrei, fratele lui Petru) la 30 Noiembrie. n aceast zi, oamenii se feresc s-i pronunte numele lupului pentru a nu invoca animalul. Sn-Petru lupilor este cunoscut ca si „miezul iernii”. n aceast zi, gerul se nmoaie si oamenii ncep s fac pregtiri pentru primvar. n ziua de Sn-Petru nu se fac guri n pmnt, nu se piaptn, nu se macin, nu se toarce, nu se coase, nu se mprumut lucruri din cas (n special dup asfintitul soarelui) si nu se scoate gunoiul, crbunii sau cenusa din cas, pentru ca lupii s nu se nmulteasc. Femeile nu lucreaz cu ln si cnep pentru ca lupii s nu le mnnce oile. Oamenii nu mnnc carne n ziua asta, n schimb, mnnc plcint si dau de poman. Se spune c cine nu mnnc plcint n aceast zi se rtceste n cltorii. Ziua Sn-Petru de iarn se tinea pentru soareci, contra ciumei, pentru ca oamenii s nu aib dureri de picioare atunci cnd urcau la deal si pentru ca lupii s nu le mnnce vitele. Mai ales femeile erau oprite de la munc pe 16 ianuarie, pentru a nu se mbolnvi si, eventual, a nu muri peste an. Mamele respectau aceast zi pentru a nu prinde copiii boli grele (rceal, friguri, bube si arsuri).

Dan Horgan

Bibliografie:

„Vietile Sfintilor”, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998;
Romulus Vulcnescu – „Mitologie Romn”, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985;
Arthur Gorovei – „Credinti si superstitii ale poporului romn”, Editura „Grai si Suflet – Cultura National”, Bucuresti, 1995;
Irina Nicolau – „Ghidul Srbtorilor Romnesti”, Editura Humanitas, 1998;
Simion FIorea Marian – „Srbtorile la romni”, Editura „Grai si Suflet – Cultur National”, 2001;
Tudor Pamfile – „Srbtorile la romni”, Editura Saeculum I.O., Bucuresti, 1997;
Ion Ghinoiu – „Obiceiuri populare de peste an”, Editura Fundatiei Culturale Romne”, 1997;
Gh. F. Ciausanu – „Superstitiile poporului romn”, Editura Saeculum, Bucuresti, 2005;
Antoaneta Olteanu – „Calendarele poporului romn”, Editura Paideia, 2001;
Elena Niculita Voronca – „Datinile si credintele poporului romn”, Editura Polirom, Iasi, 1998;
Rdulescu-Codin, C. si Mihalache, D. – „Srbtorile poporului cu obiceiurile, credintele si unele traditii legate de ele”, Editura Academia Romn, Bucuresti, 1909;
Ion Talos – „Gndirea magicoreligioas la romni. Dictionar”, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001;
Lazr Sineanu – „Basmele romnilor”, Editura Minerva, 1978.

2 COMENTARII

  1. Articolele domnului Horgan intr-adevar sunt bine documentate si ne merg la inima. Felicitari! Dar sa nu uitam aici si redactia Monitorul care ne inlesneste cititul acestor articole atat prin intermediul cotidianului cat si pe internet. Bravo lor!

  2. Felicitari domnule Horgan pentru articol. Asa cun ne-ati obisnuit traditiile dv. ne merg direct la inima. Speram ca si anul acesta sa ne incalziti sufletele cu articole minunate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.