n prag de srbtori, cititorule din univers, oricine ai fi tu, te salut cu respect si ti multumesc c existi, si nu degeaba… Acum, e dreptul tu s citesti, s iubesti, s te revolti, s gndesti, s existi sau s mori… si mai ales nu degeaba s nfptuiesti revolte, s privesti la ele sau s fii simpatizant, participant, lupttor, privitor, actor… scenograf, ppusar sau ce vrei tu, si mai ales s fii simplu muritor. Dac ai ales una din variante, e dreptul tu s triesti cum vrei, ntr-o viat liber sau constrns, si mai ales e dreptul tu s gndesti cum vrei, iar acest drept de a gndi cum doresti ti l-ai cptat de la Dumnezeu nsusi, si ti l-au furat unii care s-au intitulat ei nsisi dumnezei-conductori pe pmnt. Si cum Dumnezeu nu e un papagal rosu, ca s stea pe gard, s-l privesti cu usurint si s te miri de el (ca s-l parafrazez pe Kirkegaard, filozoful danez), tot asa si o revolutie nu e una de „catifea rosie”, ca s-ti faci straie de srbtoare din ea si s joci la vreun bal cu ea, dar nici una cu a crei destin s te joci, ci una care s lupti si s plngi pentru ea, pentru telurile, pentru scopurile ei. nainte de ’89, erai constrns de un regim „rosu” si trist, iar acum crezi c „rosesti” degeaba n nevoi si tristeti de tot felul, si parc lcrimezi mai mult, nu-i asa?! Degeaba o faci acum. Ai avut dreptul de a te revolta oricnd, dreptul de a te revolta n trecut, de a te revolta acum sau n viitor. Dreptul la revolutie l ai si l-ai avut oricnd, acest drept e universal, apartine tuturor, ns cel mai greu si mai necomun si mai viteaz si mai tragic e atunci cnd devine individual, cnd doar unii dintre noi au puterea faptelor si actiunilor lor, vezi eroii neamului si mamele care si plng mortii din ’89 si care n-au doruri, dect dorurile si chinurile facerii copiilor, fiilor, brbatilor, tatilor, mamelor, ficelor lor… Si de ce te grbesti s-i judeci, cu ceau gresit sacrificnd lumea si idealurile ei pentru tine?!? Omule de pretutindeni si din orice univers, ce e mai greu n lumea asta, s alegi viata sau moartea?! S alegi s iubesti sau s fii iubit?! Fiii neamului, eroii Revolutiei, au iubit lumea mai mult dect pe ei nsisi, si mai ales au iubit tot universul ei, libertatea ei. Si nu cersesc astzi dragostea voastr… pentru c dragostea e mai puternic dect moartea si pentru c e cel mai sfnt si magic sentiment din univers. El vine din durere si din neputinta facerii din nimic… „ex nihilo”, asa a creat Dumnezeu lumea, si a creat-o cu speranta n dragoste, n uniunea dintre oameni, a liberttii lor. Probabil eroii care sunt, astzi, aruncati la cosul de gunoi al istoriei sau se ncearc cu precdere asta, nu vor nimic. Ca si Dumnezeu probabil, vor pace si consens si smerenie ntre oameni, pentru faptele si idealurile lor, pentru o lume mai liber si pentru dragostea din ea. Pentru asta s-au jertfit fiii Revolutiei din ’89, pentru dragoste si speranta de a schimba putin lumea, de a ordona-o din nimic, pentru a-i da un sens, sensul de a fi liber ntr-o lume de nimic. Nu e mai nlttor si mai firesc s fii liber, chiar dac ai attea oprelisti de tot felul, si nu e mai vital si mai ntelept ca urmasii ti s-ti duc numele mai departe?! De aceea, cititorule, nu te grbi s-ti trimiti eroii neamului la cosul de gunoi sau la azilul de nebuni; las-i s se odihneasc sau s triasc n pace. Astea toate, ca s fii si tu ntelept si s nu ajungi pe masa de disectie a istoriei si s te „spintece” fr mil un mcelar-conductor si s-ti „sterpeleasc” organele, ca apoi s le serveasc la masa prostiei si trecutului fr viitor. Apropos, nihilistul Emil Cioran, pe care nu-l admir, dar nici nu-l blamez si de a crui gndire sunt sigur c multi ati auzit, cci pn la urm e un mare gnditor romn, desi adesea s-a „lehamitit” si el de neamul romnesc – judector prea aspru (dup cum ne amintim asprimea sa chiar si din seara „rosie” de Crciun, n care sngele martirilor s-a amestecat cu cel a unor tirani conductori) prefernd neamul francez sau spaniol… a gndit naintea noastr, zicnd: „Dac nu veti aseza pe meritele Revolutiei pasiunea sfrsitului, veti fi obligati s luati masa trecutului”. Acum, e dreptul vostru s ngurgitati ce vreti, s mestecati cu poft cadavre, eroi, snge: „Cci Revolutia nu este o invitatie la ceai, ci la snge” (Mao Zedung), precum e dreptul vostru s triti, s muriti, s luptati, s judecati sau s triti n ntuneric sau lumin, n dragoste sau ur, n pace sau rzboi, n trecut sau n viitor. Degeaba triesti fr iubire, fr sperant, fr istorie, si degeaba sngele vrsat, dac nu stii s-l asezi n pocal de argint sau de aur si s te mprtsesti cu grij din el oricnd, si mai ales n fiecare an, de Crciun, cnd ai fost binecuvntat cu nastere si cu libertatea de a alege s fii viu sau mort, liber sau nctusast. Pcat de sngele vrsat!
Fernando Pester
extraordinar articolul, felicitari editorialistului…magna cum laudae!D-le edtitorialist v-am urmarit cu atentie articole precedente si tin sa remarc finetea condeiului dvs, si mai ales o cultura eclectica imbinata cu calsic si modernism si nu in ultimul rand imbinta cu suflet ceea ce ma determina sa lacrimez si sa reflectez aiurea…mai ales la timpurile in care traim!
EXCELENT!