Potrivit GfK, consumul casnic de bunuri de larg consum a sczut n primul semestru cu 4%, n moned national, comparativ cu aceeasi perioad din 2009, fiind primul declin nregistrat n ultimii zece ani, produsele de ngrijire personal si cele pentru curtenia locuintei fiind cele mai afectate.
Este primul declin nregistrat n ultimii zece ani, perioad n care ratele de crestere de la an la an au variat ntre 7% si 25%. n contextul deloc prietenos din punct de vedere economic si politic, consumatorii au rrit vizitele la magazine, cele mai afectate din acest punct de vedere fiind supermarketurile, a declarat, ntr-un comunicat, Raluca Rschip, consumer tracking director n cadrul companiei de cercetare a pietei GfK Romnia. Din analiza principalelor categorii de bunuri de larg consum, s-a observat c produsele de ngrijire personal si cele pentru curtenia locuintei sunt cele mai afectate, valoarea cheltuit fiind cu 7%, respectiv 4% mai mic. Printre categoriile cu cele mai mari scderi n volum se remarc deodorantele (-21%), produsele de curtat universale (-19%), tabletele de ciocolat (-18%) – n special datorit faptului c au fost achizitionate de mai putini consumatori. n primele sase luni ale anului, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodriilor pentru bunuri de larg consum, fat de 43% n perioada similar din 2009. Cele mai dinamice formate rmn n continuare magazinele de tip discount cu o rat de crestere de 11%, n timp ce supermarket-urile se afl pe un trend descendent (-9% n valoare fat de prima jumtate a anului 2009). Cotele de piat n valoare la nivel total Romnia ale diverselor forme de comert au rmas relativ constante n primul semestru din 2010 fat de aceeasi perioad din 2009. Astfel, hipermarketurile detin potrivit GfK o cot de piat de 21% fat de 20%, supermarketurile -13% fat de 12%, magazinele de tip discount -8% fat de 10%, n timp ce magazinele cash-carry au rmas la sfrsitul lunii iunie cu aceeasi cot de 2%. Cea mai mare parte a pietei – 41% – este detinut de buticurile si magazinele alimentare de cartier, acelasi nivel ca n 2009, n timp ce vztorii stradali si din piete reprezint 4% din piat. Totodat, alte forme de comert au cstigat dou puncte din piat, cora acestora crescnd la 12%. Peste dou treimi dintre romni vor putea face fat unei scderi cu 25% a veniturilor cel mult trei luni, n conditiile n care 75% din economii se ridic la cel mult venitul lunar pe dou luni, potrivit unui studiu realizat de Institutul pentru Economie Mondial (IEM) pentru Banca Mondial, n perioada 1 – 15 mai. Potrivit raportului, 49% din populatia cu vrst de peste 16 ani economiseste, iar economisirea difer semnificativ n functie de nivelul veniturilor. Motivatia pentru care romnii economisesc este legat n principal de eventualitatea aparitiei zilelor negre sau a unor cheltuieli neasteptate (pentru 78% din respondenti), de scopul de a creste calitatea vietii n viitor (29%) si de a lsa o mostenire copiilor (18,9%). Totusi, 17,5% din populatie prefer s cheltuiasc dect s fac economii. Mai mult, doar 6% din romnii cu vsta ntre 16 si 64 ani economisesc pentru perioada de pensie, iar acest tip de economisire nu depinde de venituri. ntrebati dac si-ar cumpra o asigurare sau pensie privat dac mine ar intra n posesia unei sume de 50.000 de lei, doar 2% dintre respondenti au rspuns afirmativ. Pe partea de venituri, 35% dintre respondentii la sondaj au suferit o reducere semnificativ si neasteptat a veniturilor n ultimii trei ani, n principal din cauza pierderii locului de munc din cauza crizei economice sau reducerii/ntrzierii salariului. ntrebati ce ar face n cazul unei scderi cu 25% a veniturilor pentru o perioad de minim trei luni, romnii au rspuns n proportie de 86% c ar reduce cheltuielile si de 41% c ar mprumuta bani de la rude sau prieteni. A treia variant n cazul scderii veniturilor cu un sfert ar fi realizarea de cumprturi pe caiet de la magazin, aceast optiune fiind mentionat de 24% dintre respondentii sondajului. Multi oameni sunt nepregtiti pentru evenimente neasteptate. Ar fi n interesul lor s devin mai alfabetizati n domeniul financiar. Educatia financiar a populatiei ar trebui s complementeze reglementarea si supravegherea pietelor financiare si serviciilor financiare, pentru protect ia consumatorilor, a spus Sue Rutledge , coordonator al programului global pentru protectia consumatorilor si alfabetizare financiar al Bncii Mondiale. Mai mult, Arabela Aprahamian, coordonator al programului la nivel regional al Bncii Mondiale, a artat c o sarcin urgent n Romnia este dezvoltarea si implementarea unui program national de educatie financiar, bazat pe un parteneriat ntre Guvern, autorittile de reglementare din sectorul financiar, institutiile financiare, sistemul de educatie si alti parteneri.
Pai,ieftiniti sa cumpere omul ce ii trebuie.