Printii copiilor cu ADHD (tulburare hiperkinetic cu deficit de atentie la copii) apeleaz la medici doar dup ce micutii ncep scoala, acolo unde tulburrile sunt evidente: copilul obtine rezultate slabe si nu se adapteaz n colectiv. Cel putin asa au constatat medicii specialisti n neuropsihiatrie copii din judetul Vaslui. Chiar si n aceste conditii, se pare c vasluienii consider c este normal ca micutii lor s fie agitati, pentru c, dac statisticile arat c 7% din copiii romni au deficit de atentie, n judetul Vaslui sunt diagnosticati cu aceast tulburare aproximativ 100 de micuti. Tratamentul, de lung durat, este gratuit, usor de urmat, iar rezultatele obtinute sunt remarcabile.
Multi dintre printii vasluieni ignor simptomele tulburrii hiperkinetice cu deficit de atentie la copii, din convingerea c au doar un copil foarte activ. ADHD este o afectiune de tip neurobiologic prin care este afectat capacitatea individului de a se controla. Copiii care au aceast boal au rezultatele scolare slabe, ncredere n sine sczut, nu se pot concentra si au dificultti n a accepta autoritatea printilor. De cele mai multe ori, printii apeleaz la medic doar n momentul n care copiii se duc la scoal si sunt sesizati de cadrele didactice. Sunt trei tipuri de diagnostic n ADHD. Este vorba de forma hiperactiv, cnd copilul se agit tot timpul, ADHD n care predomin deficitul de atentie, cnd copilul este aparent linistit, dar nu se poate concentra asupra unui lucru, si ultimul tip, cel mai des ntlnit, ADHD de tip mixt, caracterizat att prind hiperactivitate, ct si prin deficit de atentie. n perioada prescolar, cele trei simptome caracteristice, lipsa de atentie, hiperactivitatea si impulsivitatea, fac parte din comportamentul normal al copilului. De aceea, este mai greu de diferentiat ADHD de comportamentul normal specific vrstei. Simptomele devin evidente sau sunt accentuate odat cu nceperea scolii, pentru c mediul social si cerintele scolare solicit acele abilitti care, n cazul copiilor cu ADHD, nu sunt deloc punctele lor tari, acestia prezintnd mari dificultti nu numai organizarea si planificarea lectiilor, reflectat n rezultate slabe, dar si n ceea ce priveste socializarea, ne-a spus un medic specialist n neuropsihiatrie copii. Profesionistii din domeniul medical folosesc criterii bine definite pentru a stabili diagnosticul de ADHD, dar un rol important l au afirmatiile printilor, care trebuie s fac o descriere a dezvoltrii socio-emotionale, educationale si comportamentale. n aproape toate cazurile copiilor depistati cu ADHD, am sesizat o atitudine care ne-a determinat s facem consiliere printilor. O parte dintre copiii care ajung la noi nu au ADHD, ci doar un comportament care reflect modul nu tocmai corect n care au fost educati. Altii au afectiuni psihiatrice asociate. n multe cazuri, ADHD este o afectiune generat de sentimentele de insecuritate ale copiilor, insuflate de mediul n care triesc, si m refer n mod special la micutii aflati n plasament la asistentii maternali, care consider c, atunci cnd copilul nu ascult, sunt eficiente amenintrile de genul te dau napoi. Chiar cu bune intentii, acest gen de replic nu face dect s accentueze tulburrile de comportament ale copilului, mai spune doctorul. De mentionat c, desi tramentul acestei afectiuni este de lung durat, este gratuit si poate fi administrat, la indicatia specialistului, si de medicii de familie.