Vechile poduri din Brlad

Brladul este un oras cu o istorie foarte bine „nrdcinat” n constiinta unor localnici, dar si mai putin cunoscut pentru majoritatea celor care au locuit sau nc locuiesc aici. Spre exemplu, prea putine persoane stiu c, pe la nceputul secolului al XX-lea, orasul a trecut prin inundatii catastrofale. Acest lucru i-a convins pe cei n msur s efectueze unele lucrri de deviere a cursului rului Brlad n afara zonei locuibile, dar si s construiasc o serie de poduri. n prezent, doar trei din cele 29 de poduri construite nc rezist si sunt zilnic traversate de localnici.

Harta orasului Brlad realizat n anul 1906, ca si cea din 1895 sunt realizri cartografice de exceptie si totodat importante surse de informatie. Ambele au fost ntocmite la scara 1/5000, lucru care contureaz cu claritate limitele localitt ii, reprezentnd de altfel si relieful zonat pe cartiere. Acestea redau toate detaliile topocadastrale precum reteaua de strzi, cursurile de ap, propriett ile, sediile, terenurile virane, apele etc. Astfel, Brladul de la nceputul de secol XX prezenta, nu doar imaginea unui peisaj urbanistic haotic si neunitar, ci si unul complementar. Acest lucru se datora unei retele hidrografice ce ngloba n spatiul citadin: rul Brlad, prul Valea Seac, zone mlstininoase, grle si iazuri temporare – ce variau ca important si suprafat n functie de variatiile climatice si a precipitatiilor. Albia rului Brlad avea pn n anul 1934 un cu totul alt traseu dect cel cunoscut ast zi, ptrunznd n perimetrul asezrii prin partea nord-estic si fcnd un cot care cuprindea n zona interioar ntregul cartier Podeni. n urma inundat iilor catastrofale din 1932 s-a luat hotrrea efecturii unor lucrri hidrotehnice pentru modificarea cursului si de realizare a unei albii n afara zonei locuibile, prin partea estic a localittii, reluate n anii 1950 si 1970. Totodat, o alt consecin- t a fost nfiintarea si dezvoltarea a noi cartiere, respectiv Deal, Tuguieta si Cotul-Negru. Chiar dup schimbarea cursului rului Brlad si scoaterea lui n afara localittii, precum si nlturarea altor grlite m- runte, zonele mlstinoase s-au pstrat pn n a doua jum- tate a secolului al XX-lea. Atunci procesul de urbanizare si sistematizare a luat amploare, procedndu-se la drenarea si secarea lor pentru a permite construirea pe suprafata rezultat a unor obiective cu caracter civil si industrial. Merit mentionat c dincolo de aceste eforturi urbanistico-edilitare, pnza freatic de suprafat se mentine n zona cartierului Podeni, Munteni si Gar, iar cei mai n vrst nc mai pomenesc de cele dou inundatii succesive din anul 1969 (17 martie si 15 iulie), cnd apa acoperise casele din zona Gura Leului pn la partea de sus a acoperiselor. Frecventa inundatiilor, mai ales n cartierul Podeni, care se afla n interiorul buclei rului Brlad, i-a determinat pe edilii localittii din diferite perioade de timp, s aib n vedere construirea sau mcar ntretinerea unui numr nsemnat de poduri si punti. Dincolo de calitatea lor, materialul din care erau construite (lemn, piatr si mai apoi metal) a jucat un rol fundamental din punct de vedere functional, asigurnd o legtur organic, chiar si temporar – pn la urmtoarea viitur – ntre diferitele prti ale localittii. Harta realizat de inginerul Th. Negrutzi mentioneaz nu mai putin de 29 de poduri. Printre cele de piatr amintim de Pnzreasca, la bariera Tecuciului si pe strada Principal. Din categoria celor de lemn erau podurile Nastea, la bariera Munteni, Mocani, Rosu, bariera Cotu-Negru, Cotu-Negru, Verde, Sf. Ioan, Ltesaca, Sargu, Raita, Pescrie, Buliga, la bariera Flciu, Tuchiloaea, Galati, Teohari, Negru, Trei-Ierarhi, la bariera Grii, la bariera Trestiana, la bariera Siret, Tutova, Chirus si Apostol. Pe lng acestea, a mai fost construite si opt punti. este vorba despre pun- tile Chiper, Codrescu, Belloescu, Dancu, Balan, Sf. Spiridon, Gorga si ultima la Cimitirul Eternitatea. Din pcate, de-a lungul timpului, mare parte au disprut, rmnnd nc „n picioare” si folosite doar Podul Rosu, Podul Verde, Podul Pescriei si cel al lui Buliga.

1 COMENTARIU

  1. Articol istoric interesant, dar ca orice istorie, are o omitere, mai exact actualul Podul Pescariei, controversat prin ,,geamanul” de langa el care de fapt e creat tot din eroare(un zerou adaugat dupa virgula si nu inainte!)trebuia construit cu o suta de metri spre Teatrul Victor Ion Popa, fara cacialmaua de sens giratoriu, scuzabil doar sa justifice alipirea celor doua poduri!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.