Plasat n Centru Civic al Vasluiului si ocolit de toat lumea, Cinematograful „Modern” a devenit, cu timpul, o ruin a crei amintire abia mai struie n mintile celor care l-au cunoscut si n vremurile sale bune. Traiectoria „Modernului” este dac nu spectaculoas, cel putin uimitoare: pn la decisiva Revolutie din 1989, a fost evaluat ca fiind cel mai bun cinematograf al judetului; n 1996, a fost transformat n locatie de petrecere a timpului liber pentru cei dornici de o bere, de un biliard sau de dans n discotec. Apoi, a fost abandonat, iar din fostul reper al culturii cinematografice vasluiene nu s-a mai ales dect o cldire pe al crei acoperis cresc, nestingheriti, ctiva copaci.
Imaginea propriu-zis este socant si poate lesne contrazice tot ceea ce printii ncearc s-i nvete pe copiii de-o schioap: copacii nu mai cresc numai „pe jos”, ci si „pe sus”, respectiv pe acoperisurile cldirilor nimnui. Reteta obtinerii unui copcel cu perspectiva de a deveni ditamai pomul este usor de respectat: se ia una bucat acoperis obisnuit, se condimenteaz cu mult nepsare, dus, n cazuri deloc extreme, pn la nesimtire, se presar putin praf sau pmnt adus de vnt, pn ce se obtine un teren fertil, se adaug o smnt, adus de vreo pasre sau tot de vnt, si se las n paragin cteva luni. Sau, n functie de intentiile posesorului, ctiva ani. Situatia este mult mai tragic atunci cnd acoperisul este al unuia dintre cele doar dou cinematografe care au functionat, cndva, ntr-un municipiu resedint de judet. Interesul, pasiunea, druirea autorittilor care ar fi fost n msur s contracareze decadenta slilor de cinema ale Vasluiul s-au spulberat odat cu trecerea timpului si cu cresterea dorintei de a face bani, ct mai multi bani. Afacerea „Modern” se desf- soar ntr-un letal triunghi n care legea joac rolul unui scut pentru fiecare dintre prtile implicate: Centrul National al Cinematografiei, detintorul de drept al majorittii slilor de cinematograf din tar, nu a avut, nu are si, cel mai probabil, nici nu va avea vreodat suficiente fonduri pentru reabilitarea „Modernului”, iar Primria Vaslui, indiferent de suprtoarea dorint de a asigura binele comunittii, nu poate investi n ceva ce nu-i apartine. Toate acestea, combinate, contribuie la viitoarea transformare a acoperisului Cinematografului „Modern” n spa- tiu verde. n cel mai bun caz, un spirit ntreprinztor ar putea amenaja chiar o ser. Care, datorit plasrii pe de o parte strategice, n centrul ora- sului, si pe de alt parte „la nl- time”, poate deveni atractie turistic. De altfel, sun bine: o ser sau o grdin botanic n miniatur pe acoperisul Cinematografului „Modern”. Sau a ceea ce a mai rmas din el.
Cum comentati?
Ioan Mancas, directorul Muzeului Judetean „Stefan cel Mare” Vaslui: „Copacul de pe acoperisul Cinematografului „Modern” nu este de mirare. O spoial de vnt a adus o smnt. Smnta a ncoltit si, cu timpul, a devenit copac. Cred c este un plop. n nemernicia care ne caracterizeaz, nu suntem n stare s avem grij nici mcar de ceea ce ne-au lsat altii. A fost cel mai bun cinematograf al judetului, ns pentru starea actual eu nu consider Primria vinovat, asa cum tinde s cread majoritatea oamenilor. Cinematograful este proprietatea Centrului National al Cinematografiei, iar „Modernul”, asemeni multor alte cinematografe, a fost lsat n pr- sire pentru a fi vndut pe bani care nu sunt si care nu trebuie s fie contabilizati. Mizeria si delsarea specifice romnilor, si, n special, autorittilor, fac ca multe spatii din Vaslui s nu fie folosite corespunz tor. Dac ar fi s fie, domnul primar Vasile Pavl ar putea face un pic de curtenie mcar din pur bunvoint”. Gelu Bichinet, directorul Bibliotecii Judetene „Nicolae Milescu Sptarul” Vaslui: „Starea deplorabil n care se afl Cinematograful „Modern” este o fresc a culturii romnesti si a grijii fat de acest aspect. nchiderea cinematografelor nu a reprezentat numai moartea unui domeniu de activitate, ci si un semnal al atentatelor constituite la adresa culturii. Dac, n anii 2006-2007, demersurile autorittilor locale ar fi fost ascultate si sustinute, iar acest imobil ar fi fost transferat neconditionat la Consiliul Local, astzi, ar fi artat mult mai bine. La Vaslui, s-a reusit transformarea centralelor termice n spatii agreabile si generoase pentru petrecerea timpului liber, s-a reusit reamenajarea strandului, drept pentru care acum as ndrzni s cred c si Cinematograful „Modern” ar fi putut recptat viat. Lsnd administratia local s-si gndeasc propriile planuri de dezvoltare si de sprijinire a populat iei, cred c asezrile romnesti ar arta mult mai bine, iar populatia ar avea de cstigat. ncorsetarea legislativ si legile de multe ori aberante nu fac dect s ne sufoce si s aduc unele institutii n stadiul n care este Cinematograful „Modern” astzi”. Dac rdcinile copacilor de pe acoperisul Cinematografului ar fi destul de adnci, am putea crede chiar c ele se afl n cele 21 de peturi de bere la 2 litri care tapeteaz, ntr-o aliniere perfect, metaforic si sugestiv, una dintre intrrile n cldire. Un alt aspect frapant sunt mesajele scrise cu cret sau cu spray pe toate fetele cinematografului: declaratii de dragoste sau de ur, invocarea diferitelor prti ale anatomiei umane, manifestri grafice ale idolatriei pentru diferite formatii de muzic rock. Lista poate continua, ns mesajul izvort din toate aceste vandalisme este acelasi si este destinat tuturor celor care au urechi s aud si care pot face ceva.