Romnii asociaz institutiile locale cu birocratia, coruptia si lipsa de respect pentru cetteni, arat rezultatele unui studiu al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP) privind gradul de satisfactie al cettenilor n ceea ce priveste autorittile si institutiile publice.
Studiul a fost realizat n colaborate cu Asociatia Asistent si Programe pentru Dezvoltare Durabil – Agenda 21 si reprezint una dintre componentele proiectului „Carta cettenilor”, proiect PHARE 2006 – Cresterea rolului societtii civile n procesul de integrare a Romniei, finantat de Uniunea European. Evaluarea a avut la baz o anchet sociologic – completarea unui chestionar n prezenta unui operator de interviu si observatia participativ – aplicat pe 15 institutii si autoritti publice din judetele Cluj, Mehedinti, Tulcea, Vaslui si Bucuresti, n perioada martie – aprilie 2009, pe un esantion de peste o mie de persoane. Potrivit raportului, peste 60 la sut din romni asociaz institutiile locale cu birocratia, 49 la sut cred c se poate vorbi de coruptie, iar ntre 40 si 55 la sut consider c functionarii publici nu respect un cod de conduit n relatia cu cettenii. Respondent ii s-a mai declarat nemul- tumiti de modul n care se iau deciziile, lipsa de transparent si modalitt ile de consultare, numai 50 la sut din cei intervievati declarndu-se multumiti de interactiunea cu autorittile locale.
Cei mai toleranti au vrste sub 44 de ani
Cei mai toleranti cetteni fat de functionarii publici sunt cei sub 44 de ani, dup care exist o redresare a perceptiei, potrivit raportului. Totodat, autorii raportului observ c perceptiile asupra calittii serviciilor oferite de institutiile si autorittile publice locale sunt mai formate si mai stabile dect asteptrile, probabil din cauza numeroaselor sondaje de opinie realizate pe astfel de teme, ce fac respondentii s ofere rspunsuri standard. Legat de specificul pe judete, cettenii din Cluj si Tulcea, unde diversitatea cultural este evident si marcant, interactioneaz mai bine cu institutiile publice locale si nu au alte asteptri de la acestea. Totodat, distantele mari pe care trebuie s le parcurg un cettean din judetul Tulcea pentru a ajunge la institutiile si autorittile publice locale a fcut ca acestea din urm s-si adapteze, printre altele, programul de lucru cu publicul. Autorii raportului observ c peste 50 la sut din respondenti au fost veseli, binedispusi n timpul interviului cu monitorii, peste 80 la sut au rspuns sincer la ntrebri, ns mai mult de jumtate s-au declarat resemnati, fr o atitudine fat de viitor. Dintre persoanele intervievate, peste 60 la sut au declarat c au avut de-a face o singur dat, sau de putine ori, cu institutiil publice locale, dar perceptia lor asupra acestora rmne negativ. Printre concluziile raportului se numr faptul c cettenii romni sunt interesati mai degrab de rezolvarea problemelor si de calitatea serviciului n sine, dect de felul n care institutia comunic nivelul de eficient si de managementul acesteia n furnizarea serviciilor. O posibil solutie propus de ANFP este introducerea satisfactiei cetteanului ca msur a performantei administratiei, pentru a stimula reforma n sectorul public.