Smbta trecut, Galeria de Art „N.N. Tonitza” din Brlad a gzduit un interesant simpozion care a strnit adevrate controverse ntre interlocutori. Intitulat „Biserica Ortodox Romn si sistemul totalitar comunist”, simpozionul a fost ocazia perfect pentru ca cei prezenti s afle numele unor preoti care au fost colaboratori ai Securittii. Unii preoti prezenti la manifestare au prsit subtil „locul faptei” pe motiv c au treab, ns au dat de nteles tuturor celor de fat c unele lucruri fcute publice au deranjat, strnnd chiar rsete n rndul publicului. Invitatul principal a fost profesorul si istoricul George Enache, care lucreaz si la Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securittii (CNSAS) si a avut posibilitatea s studieze dosare ale Securittii. El a fcut o trecere n revist a aparitiei comunismului n lume si implicit n Romnia, precum si a persecutrii oamenilor pe criterii religioase n timul acestui regim. A povestit cum, n secolul al XVIII-a s-a ajuns chiar la ncercarea de eliminare a mnstirilor, considerndu-se c acei clugri care triau izolat nu folosesc societtii. „n Rusia, dup 1917, s-a dorit interzicerea religiei pentru a se putea controla mai usor societatea. Autorittile de atunci i mpiedicau pe preoti s participe la viata social, nepltindu-i si nelsndu-i pe copiii lor s mearg la scoal. Cnd se reusea anihilarea preotilor, se distrugeau bisericile si se spunea c a triumfat ateismul. Si la noi, care am preluat regimul comunist de la rusi, s-a negat c se persecutau oamenii pe principii religioase. Comunistii spuneau c nu persecut pe nimeni, ci doar i nvat c ateismul e mai bun dect religia. La noi btrnii erau considerati irecuperabili si dusi la spre exterminare, iar tinerii dusi la Pitesti pentru reeducare”, a spus profesorul George Enache.El a continuat trecerea n revist a transformrilor regimului, reamintind celor prezenti c, dup 1940, a fost o rsturnare de situatie, Stalin repermitnd oamenilor s intre n biserici, spunnd c biserica poate fi un sprijin pentru stat. n schimb, n Romnia s-a constatat c spiritul religios era prea adnd nrdcinat n sufletul oamenilor si nici mcar nu s-a mai ncercat ateizarea lor, care s-ar fi putut ntoarce mpotriva comunistilor. Cu toate acestea, n continuare se nega persecutarea religioas punnd-o pe seama criteriilor politice, n anii 1970-1980 multi preoti fiind nchisi n azile de nebuni pentru c se opuneau regimului.
Un dosar fcut public
Dup discursul profesorului Enache, a urmat interventia doamnei Macrina Umbres, fiica preotului brldean Dumitru Brnovescu, care a venit cu un dosar al Securittii ce cuprindea informatii legate de nchiderea si condamnarea tatlui su. Cu actele n fat, ea a povestit cum acesta a fost urmrit si nchis n 1947 fr ca mcar s fie condamnat. Dup sapte ani, n 1955, preotul a fost eliberat din lips de probe. Pentru c nu voiau s fie informatori, att el, ct si mama invitatei, profesoar de muzic la Scoala nr. 1, au fost persecutati de Securitate, acest lucru fiind clar specificat ntr-o not informativ din 1989. „Dup ce mama a fost propus pentru a fi dat afar din nvtmnt, am plecat pentru o perioad n judetul Dmbovita. Nici nu stiam de ce era persecutat si ce anume era Securitatea. Eu am aflat abia dup ce am vzut dosarele CNSAS. Dup ce ne-am ntors napoi la Brlad, pe data de 16 iulie 1959, tata a fost arestat si condamnat la 15 ani de munc silnic, iar averea confiscat. Preotul Chitiga a fost martorul acuzrii, iar preotul Busuioc cel al aprrii. La proces, preotii Moise, Herghelegiu, Stoica si Olaru au depus mrturie mpotriva lui. () Totusi, numai semntura era a lor, scrisul fiind al celor de la Securitate. () Acuzatia principal a fost c a vorbit contra pcii. Preotii care l-au acuzat, zic eu, l-au condamnat pe motiv c era legionar. Dup eliberare, i era urmrit orice activitate educativ-religioas, cu note informative, microfoane, perchezitii secrete si chiar o ncercare de otrvire, dar nimic nu l-au fcut s renunte s predice”, a declarat Macrina Umbres. Din cei aproape 10 preoti prezenti la simpozion, dup cele spuse de invitata surpriz, au mai rmas foarte putini, printre acestia numrndu-se si protopopul Brladului, Constantin Marin, care chiar s-a contrazis cu aceasta referitor la numrul de preoti informatori. Doamna Umbres a continuat enumernd cteva dintre nchisorile n care a „poposit” preotul Brnovescu: la Iasi, Ocnele Mari, Aiud, Jilava si Vcresti. La final, profesorul Enache a mai avut o scurt interventie, n care a mentionat c, din punct de vedere statistic, doar 10% dintre preotii fiecrui judet au fost informatori ai Securittii.