Peste 150 de copii din județul Vaslui cu părinții plecați la muncă în străinătate au beneficiat de ateliere de consiliere în carieră și orientare vocațională

0

Peste 150 de elevi, cu vârsta cuprinsă între 6 și 16 ani, au deprins abilități de comunicare, de argumentare, și-au identificat și conștientizat valorilor personale, competențele viitorului, importanța lucrului în echipă, comportamentele sociale în raport cu profesorii, elevii și membrii familiei. Ei au beneficiat de atelierele desfășurate de Școala de Valori în parteneriat cu Organizația Salvați Copii, în cadrul programului „Intervenții integrate de stimulare a participării la educație a copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate”.

„În județul Vaslui am fost alături de elevii de la Școala Gimnazială „Gheorghe Cioata”, din Todirești, Școala Gimnazială „Mihai David” și  Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga”, din Negrești.

Pe perioada intervenției din cele trei unități școlare, din județul Vaslui, am avut alături și pe partenerul nostru UNIQA Asigurări, consolidând eforturile noastre în promovarea unei educații de calitate. Împreună, am creat un mediu în care copiii și tinerii au avut acces la resurse și sprijin adecvat, ajutându-i să-și construiască un viitor mai bun”, au transmis conducătorii proiectului.

Atelierele desfășurate de Școala de Valori au avut ca scop lărgirea orizonturilor copiilor și tinerilor participanți, pentru că și-au descoperit opțiunile de carieră.

Elena Vasilică, coordonatorul proiectului, explică necesitatea acestor contexte de învățare: „Copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate trăiesc experiențe emoționale complexe și se confruntă cu provocări unice. Cei mai mulți dintre acești copii experimentează sentimente de tristețe și dor, iar unii pot dezvolta probleme emoționale și de comportament, cum ar fi anxietatea, izolarea socială și dificultățile în relaționarea cu alți copii și în construirea încrederii în sine. Separarea de părinți și absența acestora poate afecta stabilitatea emoțională a copiilor și modul în care se raportează la ceilalți și la ei înșiși. Ca project manager al acestui proiect, am observat schimbări semnificative în comportamentul și starea de spirit a copiilor implicați. Prin intermediul atelierelor, aceștia au devenit mai încrezători și au dezvoltat abilități mai eficiente de comunicare”.

Schimbările pe care le-a produs intervenția au fost identificate și de Daniela Manea, director și profesoară la Școala Gimnazială „Mihai David” din Negrești. Ea susține că intervenția era necesară pentru ca elevii din școala pe care o coordonează să își afle potențialul, mai exact, să conștientizeze care le sunt abilitățile și să deprindă metodele potrivite pentru dezvoltarea personală: „În urma participării la atelierele propuse de Școala de Valori copiii au manifestat interes și implicare pentru tematicile desfășurate  au identificat câteva principii după care să își ghideze viața, s-au familiarizat cu teoria valorilor personale, sociale și universale, au descoperit importanța dezvoltării competențelor digitale, cum o infrastructură digitală adecvată poate permite conectarea oamenilor cu locurile, și-au descoperit unele pasiuni și abilități personale, au descoperit meserii noi spre care și-au îndreptat interesul, au descoperit ca profesia are un rol social”. 

Alături de cei peste 150 de elevi au fost și formatorii din program: Maria Ciocan și Laura-Nicolata Iordache au desfășurat activități de autocunoaștere, de orientate școlară, precum și de  consiliere în carieră  și au văzut evoluția copiilor și a tinerilor. Maria Ciocan a ajuns la concluzia că participanții pot să coopereze mai bine, să poarte o discuție argumentată, să interacționeze și și-au creat planuri de viitor, după ce au conștientizat care le sunt opțiunile reale de carieră: „Îmi amintesc cu plăcere de două fetițe, surori, care erau în grija bunicii materne, care la începutul activităților erau retrase, tăcute, timide, greu de antrenat în exercițiile și în jocurile propuse. După primul atelier, au venit la noi, formatorii, și ne-au întrebat când mai venim, deoarece le-a plăcut experiența. Timiditatea lor  de la începutul activităților s-a transformat, spre final, în competitivitate”.

Cu răbdare și entuziasm le-a fost alături copiilor și Nicoleta-Laura Iordache, formatoare în cadrul programului și profesoară la Școala Gimnazială „Mihai David” din Negrești, care a spus: „În  urma participării în program, elevii și-au dezvoltat abilități de exprimare liberă a ideilor, de a lucra în echipă, de a-și descoperi punctele forte și slăbiciunile, au învățat să definească rolul pe care vor să îl joace în carieră, au aflat că pot să aibă meseriile oamenilor pe care îi admiră și au prins curaj să viseze că pot avea un viitor mai bun, pot visa la o viață mai bună trecând barierele familiei sau ale comunității”.

Școala de Valori este o organizație care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialul individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase. În 2022, Școala de Valori a ajuns intermediul cele 2.209 atelierele desfășurate la 31.599 de elevi și studenți, și la 794 de profesori. 421 de unități de învățământ au beneficiat de proiectele Școala de Valori.

Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul copilului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.