Episcopul Ignatie (Trif), Sfântul Grigorie  Palama și teologia energiilor necreate, eveniment editorial în teologia românească (recenzie)

 În  anul  2022, al Rugăciunii  în viața Bisericii, a creștinului și  al comemorării sfinților isihaști, a apărut  la Editura Spandugino – Horeb, în condiții grafice deosebite, o carte monumentală scrisă de Episcopul Ignatie (Trif) al Hușilor, intitulată  „Sfântul Grigorie Palama  și teologia energiilor necreate”.  Volumul are la bază teza de doctorat susținută la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Iustinian Patriarhul”, Universitatea București, în anul 2011. Tânărul ierarh  este licențiat al Facultății de Teologie din Alba – Iulia  și un teolog erudit, poliglot,  cu studii doctorale  de limbă greacă și neogreacă la Atena, cu stagii  de perfecționare a limbilor engleză și franceză. A publicat articole științifice, eseuri, traduceri, recenzii în reviste de specialitate  și a susținut comunicări științifice la conferințe naționale și internaționale apreciate în mediul academic, unde cultivă un dialog pastoral, sincer  și actual, cu tinerii. Este unul dintre ierarhii de perspectivă ai Bisericii Ortodoxe Române format în spațiul ardelean, sub oblăduirea Înalt Preasfințitului Mitropolit Andrei, al Clujului, Maramureșului și Sălajului.  A fost  lector universitar pentru catedra de Patrologie și Literatură Patristică la Facultatea  de Teologie  din Alba Iulia (2008-2011) și actualmente,  din 2018, la  Universitatea „Al. I. Cuza” Iași, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloaie”.

           Cartea  are 617 pagini  și cuprinde cinci capitole, cu note aferente, exhaustive, întinse  pe  232 de pagini  și o vastă  bibliografie.  Este un model de redactare a unei teze de doctorat, într-o vreme când această întreprindere științifică este atât de hulită  în spațiul public, din cauza deselor cazuri de plagiat, dovedite  la unii politicieni și nu numai. Lucrarea este închinată Părintelui Dumitru Stăniloaie, primul exeget ortodox care s-a aplecat asupra teologiei Sfântului Grigorie Palama.

           Amintim că  Sfântul  Ierarh Palama  este sărbătorit în Calendarul Ortodox în  a doua Duminică,   din Postul Sfintelor Paști,  și pe 14 noiembrie,  ca arhiepiscop al Tesalonicului. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României,  sublinia că Sfântul Ierarh Grigorie Palama  este „considerat teologul luminii necreate, al slavei Preasfintei Treimi sau teologul harului dumnezeiesc și  ne arată că noi, în baza credinței pe care o avem în Hristos, pregustăm încă din lumea aceasta bucuria Împărăției cerurilor”.   Opera  Sfântului Grigorie Palama este centrată pe rugăciunea neîncetată a minții în inimă, trăind pe viu isihia şi cunoașterea lui Dumnezeu  prin rugăciunea lui Iisus.

          În Cuvântul Înainte, profesorul Andrew Louth, consideră că această lucrare  este o „analiză bogată  a dimensiunilor multiple ale doctrinei energiilor necreate  ale lui Dumnezeu, ea reprezentând  o înțelegere fundamentală a teologiei  ortodoxe”. Episcopul Ignatie realizează  un studiu riguros al controversei isihaste/palamite, al etapelor sale istorice, al protagoniștilor și al problematicii aferente. În  Introducere, autorul lucrării  evidențiază că Teologia Sfântului Grigorie Palama este expresia fidelă  a vieții de rugăciune și de profundă intimitate  cu realitatea îndumnezeirii, revelată și realizată plenar în firea umană înfățișată de Domnul  Iisus Hristos. Este „ o mărturie teologică și crucificatoare, este moarte și viață, cruce și înviere, și nu o dulcegărie, o tabletă sau o simplă metodă, ușor de administrat” (p. 15).  Fiind „o mărturisire crucificatoare ”, era  riscul ca gândirea Sfântului Grigorie Palama să fie analizată și contemplată din perspectivă filosofică sau  din  perspectivă confesională, eludându-se, în acest mod, dimensiunea ei duhovnicească și teologică. Pentru Sfântul Grigorie Palama, viața devine un privilegiu  în fața oricărui discurs despre ea.  Astfel, teologia energiilor necreate  este manifestul  plenar  pentru viață ca taină a îmbrăcării  în lumina dumnezeirii, pentru menținerea echilibrului dintre identitatea  și alteritatea  dumnezeiască  și omenească, pentru participarea integrală a omului  la slava lui Dumnezeu dinlăuntrul nostru. Teologia Sfântului Grigorie Palama are o dimensiune dialogică, purificatoare, fiind muzica de fond  a polemicii isihaste din secolul al XIV-lea.

            Autorul și-a focalizat atenția,  în primul capitol, asupra personalității duhovnicești a Sfântului Grigorie Palama, privită  sub o triplă dimensiune : ascetică, teologică și doxologic – liturgică. În  capitolul al doilea  se oprește asupra controversei isihaste  în evoluția ei istorică, îndeosebi, teologică, făcându-se permanent recurs  la mărturiile contemporanilor – palamiți sau antipalamiți- din  secolul al XIV-lea, cu frământările sociale și teologice specifice perioadei respective. Capitolul al treilea prezintă biografiile teologilor antipalamiți (Varlaam din Calabria, Grigorie Akindynos, Nichifor Gregoras,  Prohor Kydones) și palamiți (Filotei Kokkinos, David Disypatos, Ioan al VI-lea Canatacuzino, până la Nicolae Cabasila,  numit  și  ,, palamitul  umanist”),  în contextul  vremii lor.  Fiecărui teolog i s-a schițat un medalion biografic,  în care s-a evidențiat o trăsătură definitorie.

             În al  patrulea capitol se insistă pe teologia palamită  ca dezvoltare autentică și dinamică  a tradiției patristice, a distincției – unitate  dintre ființa  și energiile necreate ale lui Dumnezeu, mergându-se spre rădăcinile patristice ale gândirii Sfântului Grigorie Palama. Această teologie nu e   ideologie, ci rodul experienței rugăciunii, a vederii slavei dumnezeiești și a îndumnezeirii. Certitudinea Sfântului Grigorie Palama este că se află în adevăr și în comuniune de înțelegere cu Sfinții Părinți, cu faptul   că se află în Duh, care este Adevărul existenței, sub formă antropologică și cosmologică (p. 164). Așa cum  Dumnezeu ne-a înzestrat cu capacitatea  de a fi unici și irepetabili, tot unic și irepetabil  este și duhul  în taina teologiei.  Doar în acest  sens  se poate  vorbi de teologia palamită, care este în simfonie și unitate cu Tradiția Bisericii, tocmai pentru că  modul ei de exprimare  este unic și irepetabil, dar nu lipsită de dinamism. Sfântul Grigorie Palama   exprimă dependența de Tradiție în două moduri :   ancorează  teologia  în Sfânta Scrptură  și apelează constant  la Sfinții Bisericii, care au teologhisit  distincția  între unitate – ființă și energii necreate  pe care o sistematizează în profunzime. Preasfințitul Ignatie subliniază că în Sfânta Scriptură nu este enunțată clar distincția dintre ființa și energiile necreate, însă corelarea unor texte duc la o singură concluzie că  ,, Dumnezeu este în același timp neîmpărtășibil și împărtășibil. Acolo unde Dumnezeu este văzut în slava Sa, putem vorbi despre energiile ncreate” (  p. 166). Textele scripturistice care se referă la nevederea lui Dumnezeu evidențiază adevărul dogmatic că Dumnezeu este incomprehensibil, incomunicabil și transcendent în ființa Sa, iar cele care se referă la vederea lui Dumnezeu  ne arată că Acesta are fața îndreptată spre Om, care se poate împărtăși, poate gusta din El prin energiile necreate. Astfel, paradoxul vedere-nevedere a lui Dumnezeu în Scriptură este dezlegat  prin distincția – unitate dintre ființa și energiile necreate, având mereu în atenție   gândirea   Sfinților Părinți  din secolul al XIV-lea (p.171).

             Se consideră că Sfinții  Părinți Capadocieni  sunt, prin excelență, precursorii gândirii Sfântului Grigorie Palama în privința teologiei energiilor necreate. În gândirea Sfântului Ioan Gură de Aur  distincția – unitate dintre ființa și energiile necreate este mai mult implicită decât explicită, accentul căzând pe incognoscibilitatea  ființei lui Dumnezeu. Sfântul Dionisie Aeropagitul  este considerat autoritatea  patristică de primă mărime  în gândirea duhovnicească a Sfântului Grigorie Palama, neexistând divergențe teologice între  ei. Dumnezeu Se revelează  în Lume prin energiile Lui ființiale, tocmai datorită iubirii Sale față de creatură. De aceea, pe Dumnezeu Îl cunoaștem din lucrările Sale, care, conform Sfântului Dionisie, sunt ,,sfintele perdele ale iubirii de oameni” ( p. 214).

              În ciuda bulversărilor istorice, politice, ecleziastice și teologice, Sfinții Părinți au fost în măsură să răspundă provocărilor eretice, care căutau să erodeze echilibrul dintre necreat și creat, dintre Dumnezeu și lume. Pe linia Sfinților Părinți se înscrie și Sfântul Maxim Mărturisitorul  care a teologhisit dumnezeiește  acest raport dintre creat și necreat, care nu este altceva decât teologia despre energiile necreate (p. 230). Conform opiniei unuia dintre cei mai buni ortodocși  în teologia maximiană, prezența învățăturii despre energiile necreate constituie  o constantă în gândirea Sfântului Maxim Mărturisitorul, fiind adevăratul  precursor al teologiei palamite. Cu certitudine în gândirea Sfântului Damaschin, distincția-unitate dintre  ființa și energiile necreate și ființale este enunțată în mod explicit, fiind primul teolog care sistematizează doctrina din tradiția patristică și autorul cărții îl numește pe Sfântul Ioan Damaschin ,,Palama înainte de Palama”. La Sfântul Simeon Noul Teolog, distincția dintre  unitate  și energiile ființiale este imprecisă  și aproximativă, ființa lui Dumnezeu fiind incognoscibilă, apofatică și inefabilă,  scrierile Sfântului Simeon Noul Teolog prezentând mai mult implicit decât explicit teologia palamită. Ieromonahul Ierotei  din secolul al-XIII-lea este  și el considerat  ,, înainte-mergătorul teologiei palamite”.  Prin urmare, textele patristice, în care este prezentată explicit sau implicit, teologia energiilor necreate, au rolul de a confirma ,, calitatea  patristică a sintezei palamite” .

              Capitolul al cincilea este intitulat sugestiv,  Doctrina energiilor necreate –teologia dăruirii lui Dumnezeu oamenilor, unde  se arată că Dumnezeu Treimea este Viața și fiind Viață, toți suntem chemați să ne împărtășim din Aceasta. Dacă este Viață, sigur este și Taină. Viață și Taină sunt două realități ale dumnezeirii, se includ reciproc  și una o afirmă pe cealaltă, fără să fie despărțite vreodată. (p. 243). Dumnezeu este în același timp Viață și Taină, fără să se contrazică  în vreun fel. Ca  să știi că este Taină, trebuie mai întâi  să simți că este Viață. Prin distincția dintre ființa și energiile necreate, Taina și Viața sunt așezate într-un raport de interferență. De partea Tainei stau tăcerea, uimirea și negrăitul, iar de partea Vieții stă experiența. Teologia energiilor necreate este manifestul pentru Viață, cunoaștere, comuniune,  reală și deplină cu Dumnezeu, conchide autorul cărții.

             Așadar,  Teologia energiilor necreate și ființiale  este teza  fundamentală a sistemului palamit și ea reflectă  un Dumnezeu care nu rămâne închis în ființa Sa, ci iese din Sine. Chiar dacă gândirea Sfântului Grigorie Palama conține ample  inserții filosofice, îndeosebi aristotelice,  ea râmâne  fundamental  teologică.  Distincția-unitate dintre ființa și energiile ființale și necreate nu este una rațională, reală, modală sau formală, în sens scolastic, ci este  una teologică, în sensul primar al acestui cuvânt. Perspectiva este  dinspre Dumnezeu spre om, nu dinspre om spre Dumnezeu ( p. 275). Teologia trinitară palamită cuprinde raportul celor  trei realități ale lui Dumnezeu: ființa, energia și ipostasurile, ca taină dintre unitate și distincție. Axioma teologiei patristice, inclusiv a teologiei palamite,  este că  Dumnezeu este simplu și necompus, dar variat în lucrări. Unitatea din Dumnezeu este cea care menține simpitatea. El este Unul, fiindcă una este ființa dumnezeiască. Sfântul Grigorie Palama propovăduiește o îndumnezeire holistică , revărsată atât peste suflet, cât și peste trup. Nu vom găsi nicio umbră de desconsiderare a trupului în procesul îndumnezeirii. Energia sau harul lui Dumnezeu se împărtășește omului în funcție de capacitatea lui de receptivitate, dedusă din starea de curăție  și de nevoință duhovnicească a acestuia. Omul primește o parte din bogăția harului dumnezeiesc sau a  energiilor necreate și ființiale, devenind templu al lucrării Duhului Sfânt.

             Teologia palamită este, prin excelență, exponenta acestei dimensiuni non-antagonice între identitate și alteritate, pentru că Dumnezeu  nu poate fi întâlnit, trăit și simțit decât numai ca recunoaștere  a celor două dimensini ale existenței. Autorul acestei excelente cărți  consideră  că  teologia energiilor necreate își dovedește  pe deplin actualitatea  într-o lume care trăiește din nefericire, această ruptură între Necreat  și creat, între taină și epifanie ( p. 310).  Scrierile Sfântului Grigorie Palama se  disting prin  interacțiunea fericită  dintre monah, teolog, arhiereu și vasul ales al clocotirii Duhului în viața lui. Distincția – unitate dintre ființa  și energiile necreate este o adevărată  și monumentală recapitulare hermeneutică  a tradiției  patristice. Acuzația de inovație în materie de credință, care planează asupra  Sfântului Grigorie Palama este ilegitimă, de vreme ce întreaga ideologie palamită este  o interpretare perpetuă  și un reflex fidel al tradiției patristice. Teologia energiilor necreate are o componentă  bidimensională : filosofică și teologică. Ea este teologia dăruirii lui Dumnezeu oamenilor. Este nuntirea  dintre Viață ( energiile) și Taină ( ființa). De aceea, gândirea teologică a Sfântului  Grigorie Palama  este o perpetuă invitație la viață, la experiență, pentru că ea este singurul chezaș  nezdruncinat al adevărurilor vieții în Dumnezeu, apreciază în încheiere, Preasfințitul Ignatie  ( p. 313).    

                Noua lucrare a Preasfințitului Episcop Ignatie este  foarte bine primtă în mediul științific și academic, trezind interes în rândul specialiștilor. Teologul  Petre Guran consideră recenta apariție ca o adevărată comoară de erudiție și un efort de reflecție cu totul remarcabil, fiind apreciată ca un eveniment editorial de excepție.

             Recomandăm cartea, cu căldură, tuturor iubitorilor de  înțelepciune patristică. Cititorii vor avea în ea una din călăuzele dogmatice pentru cunoașterea  și aprofundarea credinței creștine, autorul numărându-se printre marii teologi contemporani,  studiile sale  fiind de stringentă actualitate  într-o  lume tulburată  de război și  ură.  Este un dar prețios, asemenea unei raze de lumină, din prinosul inimii și ostenelii, iar cititorii  resimt bucuria regăsirii și trăirii vieții spirituale autentice.  

                                                                       Prof. Nicolae Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.