Dimitrie Cantemir – domnitor  și cărturar (1673-1723)

 „Filosof între regi și rege între filosofi”

                                                  (Din Diploma Academiei din Berlin-1714)

Anul 2023 este anul omagial dedicat lui Dimitrie Cantemir, personalitate complexă a culturii române şi europene, născută pe meleagurile vasluiene, care continuă să trezească interesul istoricilor şi cercetătorilor din diverse generaţii.  În acest an, de grație divină,  se împlinesc 350 de ani de la naştere și 300 de ani de la moartea sa. Domnitor și mare cărturar  a fost una dintre marile personalități  de la sfârșitul secolului al XVII-lea  și începutul secolului al XVIII-lea, de factură enciclopedică, numele său aflându-se  pe fațada  renumitei biblioteci Sainte-Geneviève din Paris,  alături de alți savanți ai lumii. A fost  deschizător de drumuri în numeroase domenii de creație, spirit iluminist de  talie europeană, istoric, scriitor, geograf filosof, lingvist, muzicolog și compozitor cu o vastă activitate intelectuală. Domn Moldovei în două rânduri (martie-aprilie 1693 ; 1710 – 1711)  și membru al Academiei de Științe din Berlin, George Călinescu îl aprecia ca  „un erudit de faimă europeană, voievod moldovean, academician berlinez, prinț moscovit, un Lorenzo de Medici al nostru.” Chiar dacă în unele chestiuni concrete  nu a găsit cea mai bună soluție, a văzut cu ochii minții viitorul românilor și  în   speranța dobândirii independenței,  a creat o operă monumentală, apreciată de învățații vremii.

Dimitrie Cantemir s-a născut la 26 octombrie 1673, în satul Silișteni pe malul râului Elan, în ținutul Fălciu, comuna Dimitrie Cantemir,  din județul Vaslui. După istoricul  Sever Zotta  s-ar fi născut la Iași, iar medievistul Sorin Gorovei într-un simpozion dedicat marii personalități, care a avut loc la Vaslui,  în 2019 ,  considera  că numele i-a fost dat de la Sfântul Zilei, Sfântul Dimitrie – izvorâtorul de mir și a fost  botezat de Dumitrașcu Vodă.  Era fiul  domnitorului Moldovei, Constatntin Cantemir  ( 1685-1693),  și al Anei, născută Bantăș, fiind a treia soție a voivodului. Familia era de origine nobilă, tatăl său fiind  un mic boier preocupat de  cariera armelor.

Primele studii de limbă  greacă, retorică, logică, filosofie și teologie ortodoxă  le-a urmat în țară, sub conducerea învățatului grec Ieremia Cacavelas. Este trimis în 1688 la Constantinopol, ca ostatic al tatălui său  pe lângă Imperiul Otoman, unde a stat 12  ani și  frecventează cursurile   Academiei grecești  de pe lângă Patriarhia din Constantinopol, studiind limbile clasice, literatura antică, istoria, astronomia  și filosofia. După terminarea studiilor,  rămâne, cu mici întreruperi, în capitala Imperiului Otoman, ca reprezentant al fratelui său, Antioh Cantemir, până în 1710, păstrând  strânse legături cu cercurile diplomatice  de acolo, dar și cu cele culturale, grecești și turcești. A fost căsătorit de două ori, mai întâi cu Casandra, fiica domnului Țării Românești, Șerban Canaacuzino, care i-a dăruit, șase copii. După moartea acesteia, s-a căsătorit  cu fiica unui principe rus, care i-a mai   dăruit un copil.    

La 10 decembrie 1710, Dimitrie Cantemir ajunge domn al Moldovei, ca un om  credincios  Porții Otomane. Domnia  lui Cantemir  s-a  caracterizat  prin încercarea de aplicare  a ideilor sale de principe luminat. A încheiat la 13 aprilie 1711, la Luțk (Rusia), un tratat secret  cu Petru cel Mare, în speranța eliberării țării de sub dominația otomană,  în care se preciza  integritatea granițelor și  că ele vor fi apărate de oastea Moldovei. Întregul text al tratatului a fost redactat de Dimitrie Cantemir și  a  fost semnat de Petru cel  Mare. El  conținea 17 articole, stipulându-se, printre altele, că domnia  era recunoscută pe viață, iar scaunul Moldovei va fi transmis pe cale ereditară, în familia Cantemir. Era   adeptul politicii autoritare și adversar al marii boierimi, împotrivindu-se anarhiei feudale și  transforării țăranilor liberi în șerbi, existând   chiar un conflict între Dimitrie Cantemir și  marii boieri  ai Moldovei, conflict care a izbucnit în timpul războiului ruso-turc din anii 1710-1711. Când Dimitrie vodă anunță că a trecut de partea rușilor, boierul Iordache Ruset îi strigă de față cu ceilalți boieri: ,,Te-ai cam grăbit, măria ta, cu chematul muscalilor”.    

Înfrângerea rușilor de turci  la Stălinești, în  iulie 1711, a determinat exilul domnitorului în Rusia și  a însemnat sfârșitul unei  orientări politice care să asigure o domnie în spiritul veacului.  În 1722, participă la campania întreprinsă de Rusia  împotriva Persiei. În acest timp, boala de diabet de care suferea se agravează  și este nevoit să se întoarcă la reședința sa din Dimitrovka.  În seara zilei de  21 august 1723,  trece în lumea de dincolo, la vârsta de de 50 de ani. Corpul neînsuflețit a  fost transportat la Moscova   și a fost înmormântat  într-o  mică biserică, ctitorită de marele cărturar.   Osemintele i-au fost aduse în țară, în 1935,  la inițiativa lui Nicolae Iorga și au fost depuse  în biserica Sfinții ,,Trei Ierarhi ” din Iași. Pe lespedea raclei sale este scris următorul text: „Aici, întors din lunga și prea greaua pribegie înfruntată pentru libertatea țării sale, odihnește Dimitrie Cantemir, domn al Moldovei

Contactul cu societatea rusă și  reformele țarului Petru I, deschid în bibliografia cantemireană, seria unor lucrări fundamentale în  care se resimt  influențele   iluminismului timpuriu, cultivate  de cercurile Academiei ruse și atașate ideilor filosofului Leibnitz. A fost sfetnicul avizat al țarului în problemele lumii orientale,  în special, dar și un cărturar atașat politicii de transformare  a societății rusești.  Mediul favorabil de la Curtea țarului a înlesnit activitatea științifică  și dezvoltarea gândirii  lui filosofice și social-politice. Prin erudiția sa, a stârnit curiozitatea și interesul  Academiei din Berlin, fiind ales membru  al acestui for științific, la propunerea filosofului german Leibnitz, la 11iulie 1714.

Opera lui Dimitrie Cantemir este extrem de diversă, pe măsura erudiției savantului poliglot, vorbitor a 12 limbi străine, între care araba și persana.  Cărturarul  este primul din spiritele  enciclopedice ale neamului, urmat de savanții  Bogdan Petriceicu Hașdeu,  Nicolae Iorga și Mircea Eliade. Dimitrie Cantemir  a redactat cele mai  importante lucrări  în limba latină,  presărată cu multe moldovenisme. A scris în această limbă  pentru Europa și posteritate, întucât în secolul al – XVIII-lea   era o limbă de circulație internațională.  Stilul este monoton  și  scrisul se citește ușor, nefiind latina, din vremea lui Cicero, în pofida românismelor din operele sale.  Savantul nu a luat contact direct  cu operele anticilor, ci prin intermediari. Lucrările sale au  contribuit  la cunoașterea în lume a Moldovei natale, pe care a iubit-o atât de mult și  oglindesc  cele mai importante probleme social – politice, economice și spirituale  din acea vreme.

Menționăm câteva din lucrările fundamentale ale operei cantemirene. Astfel, o carte de educație creștină  și de reflexie filosofică este ,, Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea”,  fiind  prima lucrare românească originală de gândire religioasă în care  întâlnim disputele medievale despre timp, suflet, natură sau conștiință.  Dimitrie Cantemir sugerează superioritatea omului asupra celorlalte viețuitoare și  face din om un stăpân al lumii, susținând  importanța vieții spirituale asupra condiției biologice a omului.

În domeniul geografiei, a elaborat lucrări  și  hărți referitoare la Constantinopol și partea răsăriteană a Caucazului. Este autorul  uneia dintre primele lucrări  dedicate istoriei turcilor  ,, Istoria creșterii și descreșterii Imperiului Otoman ” (1714-1716). Ea răspundea unei necesități politice, într-un moment  în care criza imperiului era evidentă,  apărând  pe scena politică ,, problema orientală” .  Cartea  a fost o lucrare de căpătâi  pentru diplomația europeană, timp de un secol,  fiind  tradusă  în engleză, franceză  și germană. A fost redactată  în  limba latină. În această lucrare, Dimitrie Cantemir  relatează  istoria Imperiului Otoman și  analizează  cauzele care ar duce la destrămarea sa. A insistat  asupra posibilităților popoarelor asuprite de a-și recuceri libertatea.  Cărturarul descrie evoluția politică a statului otoman, furnizând date importante în legătură cu biografiile a 19 sultani, de la Osman, întemeietorul Imperiului Otoman, până la Ahmed al III-lea, contemporan cu savantul român. Erau  prezentate detalii interesante despre viața socială din imperiu. Prima parte a cărții se încheie pe la 1672, când imperiul intră în faza declinului politic și militar. Partea a doua a este consacrată decăderii Imperiului, (scăderii, după cum consideră autorul), fiind  mai concisă decât prima,  limitându-se la ultimele  patru decenii ( 1672-1712), însă  este mai valoroasă, cuprinzând  observații personale ca  martor ocular la o parte dintre evenimentele istorice descrise. Dimitrie Cantemir prezintă aspecte din viața cotidiană, obiceiurile și tradițiile turcilor, ceremoniile primirii ambasadorilor la Înalta Poartă, sărbătorirea bairamului, ritualul circumciziunii etc. Autorul a  folosit   numeroase  proverbe și zicători turcești. Deosebit de interesante sunt informațiile din  armată, despre  instituțiile statului  otoman, dar și detalii inedite  ale vieții  de la  palatul imperial, din  școli,  din viața ecleziastică, din  muzică, literatura populară, despre  monedele turcești etc.     

„Istoria ieroglifică” scrisă la Constantinopol în  limba română (1705), este considerată prima încercare de roman social – politic, alegoric și autobiografic.  D. Cantemir satirizează lupta pentru domnie dintre partidele boierești din Țările Române. Această luptă alegorică este prezentată  printr-o dispută filosofică între două principii, simbolizate de Inorog și Corb, lucrarea cuprinzând  cugetări, proverbe și versuri ale poeziei populare. După criticul George Călinescu, ,,Istoria ieroglifică” este un „adevărat Roman de Renard românesc” unde sunt  demascate  realitățile  dezolante ale epocii,  savantul găsind  necesar ca prin scris să prezinte tot ce nu a putut să spună la vremea respectivă.  Ne descrie  lupta dintre diferite animale, fiecare reprezentative pentru o anumită clasă socială, folosind forma alegorică pentru a realiza o corespondență  între patimile animalelor  și caracterele oamenilor din Moldova și Țara Românească. Lucrarea este văzută și ca un pamflet împotriva Imperiului Otoman, fiind  reprezentat ca o „imensă organizație bazată pe jefuirea supușilor și pe îmbogățirea demnitarilor”.

„Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor ” este ultima operă a lui Dimitrie Cantemir, scrisă, în latină, în 1722 și tradusă în  limba română. Eeste o lucrare de sinteză și prezintă concepția lui Dimitrie Cantemir asupra formării poporului român și a limbii române, tratând,  pe baza  unei variate documentări, din peste 150 de izvoare române și străine, originile poporului român și evoluția sa până la cel de-al doilea descălecat, al întemeierii țărilor române,  Muntenia și Moldova.. O copie a manuscrisului Hronicului a fost cumpărată de Inochentie Micu-Klein, episcopul luminat al românilor din Transilvania, care o va populariza și o va face să circule, lucrarea  fiind  folosită de corifeii Școlii Ardelene ( Petru Maior, Samuil Micu și Gheorghe Șincai),  în lupta pntru afirmare națională a românilor. Ideea principală a Hronicului, este romanitatea poporului român. Autorul îi considera pe români ca urmași ai romanilor și numai ai romanilor, întrucât  dacii ar fi fost exterminați în urma râzboaielor cu aceștia, susținând ca majoritatea istoricilor umaniști, reprezentanți ai  iluminismului românesc,  latinitatea pură  a românilor. Rezultatele la care a ajuns istoriografia de după Cantemir nu confirmă această teorie, știindu-se, astăzi,  că dacii au rămas și au fost romanizați, romanizarea constând în  adoptarea limbii și culturii latine de către băștinași.  Cartea  este  un monument de erudiție, însuși titlul lucrării fiind semnificativ, între romani și moldo-vlahi existând o identitate. Atitudinea critică, viziunea și argumentele  susținute de autor sunt străbătute de un  patriotism fierbinte,  militant. A cuprins  în raza scrisului său  fenomenul românesc  de pretutindeni  și a căutat să integreze istoria românilor în cadrul  celei universale.  Această lucrare este un testament pe care îl transmite neamului său, susținând  ideea unității poporului român, a latinității și continuității în Dacia. Autorul  evidențiază noblețea neamului românesc, nu numai prin ascendența romană, dar și prin faptul că romanii erau purtătorii unei strălucite civilizații, menținând lumea cucerită nu numai prin sabie, ci și prin cultura lor.

 „Descrierea Moldovei ”, scrisă în latină (1716), când trăia în Rusia, la cererea Academiei din Berlin, reprezintă prima prezentare interdisciplinară (geografie, demografie, etnografie, cartografie, psihologie colectivă) a Moldovei și locuitorilor ei. Lucrarea  are trei părți: o primă parte este consacrată descrierii geografiei, unde sunt prezentate relieful, bogățiile și organizarea administrativă a țării; partea a doua,  se ocupă de  viața politică, descriind pe larg forma de guvernământ, ceremonialul de la curtea domnească, obiceiurile, armata, justiția, finanțele, clasele sociale și politice; ultima parte, este consacrată tradițiilor,  religiei, culturii, cuprinzând și un capitol despre limba și literatura moldoveană. În „Descrierea Moldovei”, principele cărturar, prezintă   în manuscris prima hartă reală a Moldovei, conținând detalii geografice și informații administrative.  Lucrarea  are drept  scop  cunoașterea  țării  de lumea  vremii sale, oferind  informații  istorice,  imagini și   detalii ale vieții politice,sociale, economice ale locuitorilor,   fiind  o primă scriere științifică a unui român. A  folosit izvoare moldovenești, letopisețele cronicarilor și scrierile autorilor antici, ale lui Ptolemeu, Strabo, Eutropiu și  Ammianus  Marcelinus. Această lucrare reprezintă  prima monografie de  geografie românească.

Umanist cu multiple preocupări, Dimitrie Cantemir s-a ocupat  și de muzică, fiind abil interpret al instrumentelor turcești, ney și tambur. El a inventat și un sistem de notație pentru muzica turcă. A fost un fin  cunoscător al muzicii  orientale, realizând un studiu despre muzica din Imperiul Otoman  și  a   unor culegeri de cântece turcești, fiind primul orientalist român.  De asemenea, a  cules  informații despre instrumentele muzicale, obiceiurile  și datinile populare românești, dar și referiri asupra  muzicii  de ceremonial.

Savantul a fost  și primul român autor de lucrări filosofice propriu-zise, scriind studii de logică și metafizică,  fiind în cultura românească cel mai de seamă gânditor și  om de știință umanist, iluminist. A fost membru al masoneriei ca și alți învățați, precum  țarul Rusiei, Petru cel Mare. Gândirea lui filosofică, raționalistă,  reflectă lupta dintre concepțiile religioase și cele laice. Dimitrie Cantemir, deschide în istoriografia noastră, preocuparea pentru istoria culturii, stabilind locul și rolul poporului român în istoria Europei. Privită în ansamblu, opera lui Dimitrie Cantemir are o întreită semnificație : a adus  o contribuție substanțială la abordarea erudită a istoriografiei române, aducând scrisul cronicăresc până în epoca luminilor  și a înscris creația spirituală românească în circuitul de valori europene. Regretatul scriitor basarabean, Nicolae Dabija, considera că opera sa  realizează  o sinteză între cultura Orientului și Occidentului.

Dimitrie Cantemir este asumat azi   de mai multe țări: România, Republica Moldova,  Turcia, Rusia, chiar și de  Transnistria.  Numele său  a fost atribuit multor străzi din localități ale României și Republicii Moldova. În sudul Republicii Moldova există orașul și raionul Cantemir. Numeroase instituții de cultură și   educație din ambele țări îi poartă, de asemenea, numele. În România a fost turnat un film,  în regia lui Gheorghe Vitanidis, la fel și  în Republica Moldova,   în 1973.  De curând, un parc  și un muzeu din Istanbul au primit numele lui Dimitrie Cantemir. Această personalitate  complexă  a meleagurilor vasluiene  a dat numele unei comune din județ,  unor  școli,  fiind  și   patronul  spiritual al unor instituții locale de referință.

Așadar, de peste trei secole, noi, românii despărțiți  de granițe artificiale, ne-am întâlnit  cu paginile scrise de prințul Dimitrie Cantemir  și ne-am recunoscut, nu ca  rude, ci ca  fiind de același neam. L-am putea considera ,, unificatorul de Limbă și Conștiință Românească ” și   nu e de mirare că în cultura română, numele  lui Dimitrie Cantemir este  cel mai vehiculat după cel al lui  Mihai Eminescu, chiar  dacă unora, de mult, nu le mai face plăcere .

                                        Bibliografie selectivă

 –  Baban, Ioan,   Univers cultural și literar vasluian, Dicționar,  Editura PIM, Iași, 2008. 

 – Cantemir,Dimitrie,  Hronicul vechimii moldo-vlahilor,  Editura Albatros, București, 1981.

  – Călinescu, George,  Istoria literaturii române. Compendiu. Editura pentru literatură,  București, 1968

  – Cernovodeanu, Paul, Cantemir, Dimitrie, Scurtă povestire despre stârpirea familiilor  Brâncoveanu și  Cantacuzinilor, București,  Editura Minerva,1995.

  – Ciobanu, Ștefan,  Istoria literaturii române vechi, Chișnău, Editura Hyperion, 1992.

  –  Hurezeanu,  Damian, Istoriografie generală și românească,  Editura Fundației România de Mâine, București, 2001.

  – Panaitescu, Petre, Dimitrie Cantemir, viața și opera, în Biblioteca istorică, III, Editura Academiei, București,  1958

   – Țarălungă, Ecaterina,  Dimitrie Cantemir. Contribuții documentare la un portret, Editura Minerva,  București, 2004.

                                                     Prof. dr. Nicolae Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.