Dacă, la finele lui 2019, pentru a stinge datoria publică a orașului, Primăria Bârlad a rambursat anticipat mai mult de 28,5 milioane de lei din cei peste 50,5 milioane de lei împrumutați de la bănci între anii 2005-2014, iată că, acum, vrea să apeleze la un nou credit bancar. De această dată, vor fi împrumutați 79,6 milioane de lei, pentru a se putea acoperi cofinanțările municipalității la investițiile finanțate cu fonduri UE.

La ședința ordinară din data de 30 septembrie, consilierii bârlădeni vor trebui să își dea acordul și asupra unui proiect de hotărâre ce face referire la „aprobarea contractării de către Municipiul Bârlad a unei finanțări rambursabile interne în valoare de 79.664.501,15 lei pentru cofinanțarea obiectivelor cu finanțare din fonduri de la Uniunea Europeană”. După cum se menționează în referatul de aprobare semnat de primarul Boroș, proiectul a fost inițiat din nevoia acoperirii valorii neeligibile și a cofinanțării obiectivelor pentru cinci proiecte, încheiate cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Dacă aleșii locali își vor da acordul, creditul bancar va avea o maturitate de minimum 10 ani.
Cele cinci proiecte cu finanțare UE pentru care e nevoie de cofinanțare sunt:
• „Modernizarea infrastructurii de transport în scopul reducerii emisiilor de carbon în Bârlad” (valoare 32.806.977,36 lei);
• „Dezvoltarea sistemului public de transport în comun în Bârlad, prin achiziția de autobuze electrice în scopul reducerii emisiilor de carbon” (valoare 2.322.495,16 lei);
• „Extinderea și dotarea Ambulatoriului de Specialitate din cadrul Spitalului Municipal de Urgență «Elena Beldiman» Bârlad” (valoare 8.851.167,25 lei);
• „Consolidarea, modernizarea și dotarea Școlii Profesionale din str. Republicii nr. 318 (fosta nr. 392) din cadrul Colegiului Tehnic «Alexandru Ioan Cuza» Bârlad” (valoare 9.120.178,46 lei);
• „Îmbunătățirea serviciilor sociale, educaționale și recreative în Bârlad” (valoare 26.563,682.92 lei).
Tot în inițiativa ce urmează să fie aprobată se precizează că, din bugetul local al Bârladului, se va asigura integral plata: serviciului anual al datoriei publice; oricăror impozite și taxe aferente realizării obiectivelor de investiții de interes local; altor cheltuieli neeligibile ale finanțării rambursabile menționate mai sus.
Împrumuturi contractate între 2005-2014, stinse în 2019
Municipalitatea bârlădeană își permite să ia acest credit întrucât, la acest moment, gradul de îndatorare a orașului este foarte mic după ce, la finele lui 2019, a rambursat anticipat ratele la cinci credite bancare din cele șapte contractate între anii 2005-2014 de la BCR și CEC Bank. Concret, din totalul de 50.540.224 lei împrumutați, Primăria Bârlad a achitat în avans suma de 28.580.238 lei, pentru a reduce considerabil datoria publică a Bârladului, ce ar fi trebuit să fie stinsă abia în anul 2038. După cum i-a anunțat la acel moment edilul șef pe consilierii locali ce au aprobat inițiativa, s-a recurs la achitarea în avans a ratelor rămase din creditele bancare pentru a se evita plata dobânzilor, a comisioanelor și a ratelor.
Cele cinci credite stinse la finele lui 2019 au vizat următoarele investiții:
• „Extindere rețea canalizare menajeră în cartierele Munteni și Podeni din municipiul Bârlad” (sumă rambursată 9.617.939 lei);
• „Străzi: Deal II, Țuguiata II, Bariera Puiești, Complex Școlar, Extindere Complex Școlar și Trestiana și mutat stâlpi electrici” (sumă rambursată 4.469.023 lei);
• „Incubator și Centru de Afaceri «Tutova» Bârlad” (sumă rambursată 663.430 lei);
• „Modernizare străzi Tudor Vladimirescu și Islaz și construire locuințe sociale pe strada Căpitan Grigore Ignat” (sumă rambursată 4.588.559 lei);
• „Cofinanțare cheltuieli neeligibile aferente proiectului «Centrul de revitalizare corporală și loisir Bârlad» și «Centrul multimedia și spațiul expozițional amenajat în Cinematograful „Victoria”»” (sumă rambursată 9.241.287 lei).
Trebuie spus că, la datoria publică a Bârladului, așa cum a fost dată publicității pe 8 aprilie 2019 și ce se ridica la suma totală de 50.540.224 lei, „au pus umărul” încă două credite bancare. Primul a fost contractat pentru investițiile „Reabilitarea rețelelor de canalizare pluvială și menajeră din zona Gară” și „Extinderea rețelelor de canalizare pluvială și menajeră în zona centrală a orașului” (contractat pe 6 septembrie 2006, valoare 441.243 lei), iar al doilea pentru „Modernizarea sediului administrativ al Primăriei Bârlad” (contractat pe 9 noiembrie 2007, valoare 1.600.000 lei).