Costul asfaltării străzilor din cartierele Munteni și Podeni, majorat la 55 milioane lei

0

În câțiva ani, bârlădenii care locuiesc în cartierele de case Munteni și Podeni ar putea păși pe străzi asfaltate și modernizate, astfel că nu s-ar mai uda până la genunchi la orice ploaie mai serioasă, așa cum se întâmplă în prezent. Și asta pentru că, în lipsa unei finanțări nerambursabile, autoritățile locale intenționează să obțină un credit bancar pentru a putea acoperi costurile imense ale respectivelor lucrări, estimate la peste 55 milioane de lei cu TVA. Investiția este așteptată de zeci de ani de miile de familii care stau pe cele 86 de străzi. Mai ales că, în februarie, au fost finalizate lucrările la extinderea rețelei de canalizare menajeră în cele două cartiere.

Anul trecut, înainte cu câteva luni de finalizarea lucrărilor la obiectivul de investiții „Extinderea rețelei de canalizare menajeră în Munteni și Podeni”, primarul Dumitru Boroș anunța într-o conferință de presă că, ulterior conectării străzilor din cele două cartiere la rețeaua de canalizare, își va îndrepta atenția asupra aducerii lor la starea inițială, ba va încerca chiar să le asfalteze. La acel moment, edilul șef spunea că bugetul local al Bârladului nu poate suporta o investiție atât de costisitoare, așa că, cel mai probabil, se va apela la un împrumut bancar pentru a face rost de bani. Mai ales că gradul de îndatorare al municipalității permite acest lucru.

Așa se face că, în mai 2019, consilierii locali întruniți într-o ședință extraordinară au votat un proiect de hotărâre ce viza „aprobarea documentației și indicatorilor tehnico-economici (faza SF) pentru obiectivul de investiții «Asfaltare străzi în cartierele Munteni și Podeni»„. Așa cum se arăta în studiul de fezabilitate anexat la proiect, se intenționa asfaltarea a 29.667 metri liniari de străzi, adică 79 de străzi și fundături din cele două cartiere, distribuite pe 149 de tronsoane. Din punctul de vedere al suprafeței de rulare existente, străzile analizate se încadrează în trei categorii: cu suprafața din balast, cu suprafața din beton asfaltic și cu suprafața din beton de ciment. La acel moment, valoarea totală a investiției a fost calculată la suma de 47.866.828 lei cu TVA, iar durata de implementare a obiectivului de investiții a fost stabilit la 36 de luni.

Acum, la un an și șapte luni de la aprobarea indicatorilor tehnico-economici, consilierii bârlădeni sunt chemați, în această după-amiază, în ședință ordinară organizată în sistem video-conferință să aprobe un proiect de hotărâre privind actualizarea lor, dar și execuția obiectivului de investiție „Asfaltare străzi în cartierele Munteni și Podeni”. Potrivit referatului de aprobare al proiectului, actualizarea indicatorilor este necesară ca urmare a creșterii salariului minim brut pentru ramura de construcții, dar și a creșterii prețurilor la materialele de construcție.

Astfel, firma ieșeană care a întocmit studiul de fezabilitate a actualizat valoarea totală a investiției de la 47.866.828 lei cu TVA la 55.024.629 lei cu TVA. Din total, 49.111.836 lei reprezintă cheltuielile cu construcții și montaj. Tot în anexa atașată la această inițiativă se menționează că finanțarea se va asigura de la bugetul local al municipalității sau din alte surse de finanțare, dar și că durata de realizare prognozată (contractare și execuție) a obiectivului este de 36 luni. În schimb, față de indicatorii aprobați în mai 2019, acum, numărul străzilor preconizate a fi asfaltate crește la 86, dar scade lungimea totală a acestora (29.162,5 metri liniari) și suprafața totală de asfaltat (167.366,308 metri pătrați).