Ordinul de începere a lucrărilor la „centura” Bârladului – a fi sau a nu fi emis?

0

Dincolo de așteptarea de ani buni a decongestionării traficului greu din Bârlad, întreaga suflare a orașului așteaptă, încă de la începutul lui mai, aprobarea Proiectul Tehnic al șoselei de centură a Bârladului și, implicit, emiterea Ordinului de Începere a Lucrărilor. Acum, când am intrat deja în luna iunie de câteva zile, aflăm că sunt șanse ca, săptămâna viitoare, să vedem deblocată investiția.

La începutul lunii mai, bârlădeanul Adrian Covăsnianu (36 ani), consilier onorific în cadrul Ministerului Transporturilor, își anunța prietenii virtuali despre faptul că, în cursul aceleiași luni, ar putea începe lucrările la șoseaua de centură a Bârladului. Prin intermediul contului său de socializare, acesta anunța că, după câteva luni de așteptare, în prima săptămână din mai, era programată avizarea de către Comisia Tehnico-Economică (CTE) din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a Proiectului Tehnic pentru mult așteptata investiție. Totodată, Covăsnianu spunea că, tot în mai, va fi eliberată Autorizația de Construire (AC), dar sunt mari șanse să fie emis și Ordinul de Începere a Lucrărilor (OIL).

Timpul a trecut și, până acum, nu a fost emis niciunul din respectivele documente necesare pentru începerea efectivă a execuției Variantei Ocolitoare a Bârladului. Însă, atât consilierul onorific în cadrul Ministerului Transporturilor, cât și edilii trag nădejde că acest lucru se va întâmpla cât de curând. Motivul care stă la baza întârzierilor este legat de faptul că antreprenorul care a câștigat licitația pentru execuția lucrărilor cu un preț a solicitat Ministerului Transporturilor suplimentarea fondurilor, lucru care e cam greu de acceptat.

„În urma întâlnirii de ieri, 02.06.2020, de la CNAIR, antreprenorul general a venit cu documente justificative în vederea deblocării proiectului Variantei Ocolitoare Bârlad! La CTE de la CNAIR de astăzi (ieri, 3 iunie, n.r.) sau de săptămâna viitoare, sunt șanse să avem Proiectul Tehnic de Execuție agreat și aprobat! Odată aprobat, următorul pas ar fi eliberarea Autorizației de Construire din partea Ministerului Transporturilor. Ulterior, la câteva zile/săptămâni, se poate elibera și Ordinul de Începere a Lucrărilor! Precizez faptul că Varianta Ocolitoare Bârlad are termen de execuție de 22 de luni până la finalizare, astfel că, prin implicare, determinare și monitorizare a proiectului, Bârladul poate scăpa cât mai rapid de traficul greu din municipiu!”, este mesajul postat ieri dimineață de Adrian Covăsnianu pe pagina sa de socializare.

Ce spun edilii?

În paralel, și reprezentanții Primăriei Bârlad speră ca, tot în cel mai scurt timp, să fie dată „undă verde” pentru Autorizația de Construire a șoselei de centură. Aceștia au transmis că, recent, responsabilii proiectului „Proiectare și execuție Varianta de Ocolire a municipiului Bârlad” au anunțat că, în cursul lunii iunie, vor elibera Autorizația de Construire și vor semna și Ordinul de Începere a Lucrărilor. Ulterior, inclusiv după emiterea autorizației pentru organizarea de șantier de către primărie, nimic nu va mai sta în calea demarării lucrărilor. Toate aceste lucruri au fost discutate pe data de 26 mai, la sediul Ministerului Transporturilor, la întâlnire participând toți primarii din zona Moldovei care au în derulare sau în curs de implementare proiecte de infrastructură rutieră.

„Imediat ce am semnat și eliberat autorizația de construire pentru organizarea de șantier, s-ar fi putut emite și autorizația de construire și ordinul de începere a lucrărilor. Numai că, de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, s-au mai solicitat câteva clarificări de la proiectant în legătură cu soluțiile propuse. Acum, acestea au venit. Însă, înainte de întâlnirea propriu-zisă de la Ministerul Transporturilor, la solicitarea noastră, am avut discuții cu doamna director Mariana Ioniță și cu alți oficiali din Companie care, la fel ca și domnul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, în cadrul ședinței, ne-au dat asigurări ferme că, în cursul acestei luni, se vor emite și ultimele două documente necesare pentru începerea lucrărilor. Odată parcurs și acest pas, sperăm să vedem cât mai repede utilajele în teren”, a declarat primarul Dumitru Boroș.

Reamintim că licitația organizată de CNAIR pentru execuția lucrărilor a fost câștigată de Asocierea SC Tehnic Asist SRL – SC Tass Infra Logistic SRL Botoșani, iar proiectant este Search Corporation SRL București. Investiția este finanțată prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, iar valoarea totală a contractului de finanțare este de 186.686.985,54 lei. Din total, 85% reprezintă contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională (134.388.803,25 lei), în timp ce 15% reprezintă contribuția proprie (23.715.671,15 lei).

„Centura” Bârladului este formată dintr-un segment distinct și anume Varianta de Est, ce se desfășoară între DN 24, la intrarea în Barlad, și DN 24, la ieșirea din Bârlad spre Vaslui. Va avea o lungime totală de 11,281 kilometri, o lățime platformă de 10 metri, patru poduri, trei pasaje, două intersecții la nivel și două parcări. Prin execuția acestui contract ce va trebui să fie gata până pe data de 5 iunie 2021, se va realiza decongestionarea traficului de pe raza Bârladului, prin redirecționarea traficului greu în afara orașului.