Datornicii ctre asociatiile de proprietari nu si vor mai putea vinde apartamentele!

0

Asociatiile de proprietari au o legislatie nou care le reglementeaz activitatea. Una dintre prevederile de impact vizeaz rul platnicii la ntretinere. Datoriile care depsesc 3.000 de lei vor fi trecute n cartea funciar, iar repectivele apartamente vor putea fi vndute doar dup stingerea restantelor. Asociatiile sunt obligate s constituie un fond de reparatii anual, urmnd ca reabilitarea imobilelor cu mai multe tronsoane s se fac unitar. Legea reaseaz, de asemenea, relatia dintre presedintii de asociatii si autorittile locale.

Camera Deputatilor a votat, marti, 26 iunie, in calitate de for decizional, noua lege a asociatiilor de proprietari. Actul normativ aduce mai multe modificri in ceea ce priveste relatia dintre presedintii sau administratorii asociatiilor si proprietarii de locuinte. Cea mai important modificare vizeaz posibilitatea presedintilor de asociatii de a lua msuri drastice impotriva ru platnicilor la intretinere. Astfel, presedintii sunt obligati prin lege ca restantele mai vechi de trei ani si care depsesc valoarea de 3.000 de lei la asociatie s fie trecute in cartea funciar a datornicului. Prin aceast msur, proprietarul apartamentului nu isi mai poate vinde locuinta, dac doreste s fac acest lucru, pan nu isi plteste integral datoriile la asociatie. Pentru a putea tranzactiona pe piata liber un imobil, este nevoie, printre altele, de documentatia cadastral, extrasul de carte funciar, dar si incheierea de intabulare. Cum toate aceste documente nu mai pot fi obtinte, orice tranzactie imobiliar este blocat pan la stingerea in integralitate a datoriilor. Art. 33 (9) al noii legii prevede ca ‘Presedintele sau administratorul asociatiei de proprietari are obligatia solicitrii notrii in cartea funciar a debitelor mai vechi de 3 luni si care depsesc valoarea de 3.000 lei. Birourile de cadastru si publicitate imobiliar vor proceda la notarea acestor debite in cartea funciar a locuintelor sau spatiilor cu alt destinatie a acestor debite’. Printre obiectivele noului act normativ se numr eficientizarea administrrii locuintelor, fie c sunt imobile colective tip bloc, locuinte situate in curti comune sau ansambluri rezidentiale, o mai bun structur a organelor de conducere ale asociatiilor de proprietari, precum si clarificarea responsabilittilor si incompatibiltilor dintre membrii structurilor de conducere din cadrul asociatiilor de proprietari.

Schimbari pe linie

Pe lang stabilirea relatiilor dintre presedintii de asociatie si locatari, legea privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor mai clarific si alte aspecte. Este vorba despre folosinta, modificarea si intretinerea locuintei, normele de conduit in cadrul blocurilor de locuit sau modalitatea de infiintare si functionare a asociatiilor de proprietari. Legea adoptat de Camera Deputatilor mai mai stipuleaz faptul c asociatiile de proprietari sunt obligate s infiinteze fondul de reparatii anual, precum si fondul de rulment. Totodat, sunt regle mentate asociatiile de chiriasi si conditiile in care acestea pot administra spatiile comune din cadrul condominiilor si sunt clarificate atributiile administratorului, ale presedintelui, comitetului executiv, ale cenzorilor. Mai mult, lucrrile de reabilitare pentru imobilele de locuinte care au mai multe tronsoane/scri se fac unitar, nu pe segmente de cldire. De asemenea, sunt reglementate conditiile de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari si se reglementeaz raportul dintre administratia public si asociatiile de proprietari. Referindu-se la asociatiile de proprietari, Vasile Pavl, primarul municipiului Vaslui, spunea c, in ultimii ani, un numr mare de proprietari au plecat din asociatii si, astfel, veniturile acestora au sczut constant. Plecrile din asociatii au avut drept cauza slaba organizare in ceea ce priveste gospodrirea, curtirea subsolurilor de la blocuri, intretinerea curteniei pe scrile de bloc, terase etc. Mai mult, multi presedinti de asociatii inc asteapt ca municipalitatea s efectueze aceste servicii, care sunt o obligatie direct a lor.