nceputurile luptelor pentru Unire

Guvernul Provizoriu instituit dup Revolutia din februarie n capitala Rusiei, care pe atunci se numea Petrograd, a avut de la nceput o atitudine ambigu n problema national. Oficial, s-a pronuntat pentru suprimarea tuturor ngrdirilor sociale, confesionale si nationale, dar n practic nu a fcut nimic pentru sustinerea intereselor nationale ale popoarelor subjugate. n Basarabia, evenimentele de la Petrograd au dus la aparitia unor diferite asociatii pe baz profesional sau ideologic. S-a actionat asupra vechilor organe tariste, n primul rnd jandarmeria si politia. n locul guvernatorului Basarabiei s-a instituit un comisariat, pe ntregul tinut, si altele subordonate, n cele 8 judete. Aceste comisariate nu promovau, ns, interesele nationale ale moldovenilor, ele erau formate mai mult din rusi si evrei. De aceea, politia continua s terorizeze populatia n unele zone, iar n biseric nc se mai nltau rugciuni ctre fostul tar rus. Spiritul national moldovenesc si romnesc iese, ns, n curnd la iveal. La 13 martie 1917, la redactia ziarului „Cuvnt moldovenesc” se reunesc mai multi intelectuali basarabeni, n frunte cu Pantelimon Halippa, sustinut de Vladimir Herta, Petre Gore si Simion Murafa. La 26 martie, n acest ziar apare ndemnul: „Acum ori niciodat putem noi singuri s ne hotrm soarta noastr. Acum ori niciodat s dm dovezi n lume c si noi suntem un popor vrednic de a tri pe acest pmnt”. n continuare, pe 2 aprilie 1917, atitudinile devin mai explicite, se preconizeaz un adevrat proiect politic al romnilor din Basarabia, n sensul formrii unui partid si al obtinerii autonomiei teritoriale. Deocamdat, nu se proclam ideea Unirii, dar articolul respectiv are titlul „La lupt n Unire”. Acum are loc sedinta de constituire a „Partidului National Moldovenesc”, n fruntea cruia se vor afla personalitt ile amintite mai sus, la care se adaug generalul Matei Donici si arhimandritul Gurie. Pe 9 aprilie 1917, tot n ziarul „Cuvnt Moldovenesc” este publicat programul acestui partid, care si stabilea o serie de obiective: lupta moldovenilor pentru libertate cetteneasc si national, obtinerea unei largi autonomii, legi speciale pentru Basarabia, administrat ie local n limba poporului, limba national n scoli, mitropolie moldoveneasc, serviciul militar n Basarabia, n armat comenzile sa fie date moldoveneste. n paralel, militarii moldoveni concentrati la Odessa formeaz, la 30 martie 1917, Partidul Progresist Moldovenesc, n frunte cu cpitanul Emanuil Catelli, stegarul Ion Pscrut si doi soldati. Cerintele lor erau, n principal, urmtoarele: autonomia total a Basarabiei, cu respectarea drepturilor minorittii, limba moldoveneasc scris cu alfabetul latin folosit n toate institutiile, reforma agrar, autonomia bisericii. Pe 18 aprilie 1917 are loc, la Odessa, un congres al tuturor moldovenilor din acest oras, la care particip personalitti de diferite orientri. Un rol tot mai mare l au organizatiile militarilor moldoveni, n special comitetul lor din Odessa. Acolo sunt organizate pentru prima oar cohortele moldovenesti, care protejau pe romnii basarabeni de jafurile dezertorilor rusi. S-au format, initial, 16 cohorte de cte 100 de ostasi, alctuind un regiment nfrtit cu Regimentul doi vntori din armata romn. La Chisinu functiona, ns, si un comitet militar rusesc, a crui prim intentie a fost s preia puterea si s aresteze pe membrii comitetului militar moldovenesc. Totodat, apare o nou primejdie. Ucraina si proclama independenta, dar parlamentul acesteia, Rada, intentioneaz s ncorporeze la noul stat Basarabia. De la 6 septembrie 1917, apare ziarul „Soldatul Moldovan”, n jurul cruia se formeaz un nou comitet, condus de colonelul Furtun. Un alt eveniment important a fost convocarea, la 20-27 octombrie 1917, a Congresului Militar Moldovenesc. Existau, ns, si forte dusm- noase, care intentionau pstrarea dominatiei rusesti, forte care au nceput organizarea unei soviete, alctuite din ucrainieni, rusi, evrei, bulgari, gguzi. Exista o puternic propagand ruseasc prin numeroase organe de pres finantate de la Moscova. Sovietele agitau o problematic social, ncercnd s-i atrag pe muncitori si trani. De fapt, i interesau numai pstrarea Basarabiei n fostele granite ale Rusiei. n mod special propaganda actiona asupra muncitorilor, ncercnd s-i conving pe acestia de distantare fat de ideile nationale, concentrndu-se numai asupra revendicrilor de ordin social. Trnimea a nceput s se organizeze si ea, mai nti n limitele propuse de „Regulamentul comitetelor agricole”, decretat de guvernul provizoriu. n acelasi spirit s-a ncercat si organizarea unor soviete ale tranilor. Are loc, ns, un congres al tranilor din Basarabia, la care uneltirile rusesti s-au dezvluit pe deplin. Cnd tranii moldoveni au cerut s se vorbeasc la congres n limba latin, minorittile au sustinut limba rus. Treptat, spiritul romnesc s-a impus si aici. Studentii basarabeni s-au atasat de la nceput ideii nationale, organizat iile lor au decis n bloc nscrierea n Partidul National Molovenesc. Ei au cerut deschiderea de scoli nationale, organizarea unor catedre de limb romn si de istorie a romnilor la universittile din Odessa si Kiev. Idealul scolii nationale s-a situat n prim plan si a mobilizat n acest sens fortele patriotice din Basarabia si Transnistria. Si nvttorii au cerut congrese, la care au fost dezbtute idei ndrznete. De exemplu, profesorul I. Fratimar a propus s fie alipite la Basarabia prtile locuite de romni n tinuturile Herson, Ovidiopol si Odessa. La congres a avut loc intervent ia ostasului Cocrl, care a spus nvttorilor: „Dac de la toamn ne veti mai nvta ruseste, v vom da afar pe toti din sat”. O problem initial controversat a fost cea a preotimii, asupra creia se exercita, nc, idealul comunittii ortodoxe. Totodat, n rndurile sale erau multi rusi, ucrainieni, bulgari, gguzi. Totusi, clerul s-a dovedit atasat si el ideii nationale, n contrast cu vrfurile rusificate. Arhimandritul Gurie spunea: „Preotimea trebuie s vorbeasc aceeasi limb pe care o vorbeste poporul, ca s nu mai fie ceea ce a fost pn acum. Preotul trebuie s fie cel mai bun aprtor al nationalittii. Ceea ce crede poporul c suntem, aceea trebuie s fim”. Astfel, preotimea s-a ncadrat plenar n miscarea national din Basarabia, participnd la marile evenimente ale timpului. Dintre lurile de pozitie ale patriotilor basarabeni, se impune s subliniem cteva dintre acestea. Simion Murafa spunea: „Moldovenii nostri au fost totdeauna cei dinti care au luptat pentru ideile revolutionare rusesti, dar acum a sosit vremea s luptm pentru nevoile noastre moldovenesti”. Capitanul Emanuil Catelli declara: „Moldovenii, care au tcut timp de 106 ani, trebuie s vorbeasc azi mult mai tare, s li se aud glasul nu numai pn la Petrograd, ci pn la Londra, la Paris si la Roma. Cci ei sunt romni, numai rusii i-au degradat la rolul de moldoveni. Cci, dup dreptate, noi ar trebui s scriem pe steagul nostru: Traiasc Moldova noastr cea veche, Moldova romneasc a lui Stefan Vod”. Cu totul impresionant a fost cuvntarea soldatului Ion Codreanu la congresul nvttorilor: „Eu sunt un om fr nvttur, n-am fost nici un ceas la scoal. Dar stiu ce nseamn limba mamei, cci pentru dragostea ce i-o port am fost nchis la Varsava si la Kronstadt. Pentru noi nu poate fi ceva mai sfnt dect limba noastr moldoveneasc. M-a durut adineaori, cnd ctiva dintre D-voastr l-au suparat pe dl. Gore, spunndu-i c limba noastr nu e limb romneasc. Apoi eu, fratilor, am citit prin fel de fel de crti si am cutat s vd cine suntem noi. Si am aflat c n adevr noi suntem romni. Spuneti fr fric orisiunde, romni suntem, romni ne cheam”.

Dan Ravaru

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.