Asteptndu-l pe Malaxa…

Fondator, ntre altele, al teatrului absurdului, alturi de Eugen Ionescu, Samuel Beckett a strlucit pentru prima oar n literatur cu piesa, devenit celebr, Asteptndu-l pe Godot (En attendant Godot). Dou personaje extrem de bizare, Vladimir si Estragon, pe o scen goal, unde exist doar un copac solitar, se afl tot timpul ntr-o coplesitoare asteptare. Obiectul acesteia este un oarecare Godot. Dar ei nu au o dovad concret c au stabilit o ntlnire, nici mcar nu stiu dac Godot exist cu adev rat sau este numai o proiectie a dezideratelor intime. Toate acestea nu-i mpiedic s astepte n permanent, cu rbdare si perseverent, visatul personaj care, avnd n vedere aspectul etimologic (apropiat de God si Gott), urma s fie un Mntuitor sau, cel putin, s le lumineze motivatia chinuitei lor existente. Si poporul romn asteapt, asteapt… Sinistrul bolsevic Silviu Brucan ne-a dat, n ’89, un termen de 20 de ani de asteptare, iar ntr-o lucrare recent despre comunism si Romnia – asupra creia voi reveni – se mai dau acum alti douzeci pn ne va fi mai bine, adic vom intra n normalitate. Deci, patruzeci de ani, ct au rtcit evreii biblici prin Sinai, avndu-l, ns, n fruntea lor pe Moise, ceea ce nou ne lipseste cu des- vrsire. ntre dezastrele care au urmat straniului moment ’89, cel al industriei este dintre cele mai evidente. Manipulati cu nerusinare, n mod concomitent subtil si grosolan, abia asteptam s scpm de mormanele de fier vechi, adic industria ceausist. De fapt, aceasta era evident performant, desi nu ne mprtseam din realizrile sale n sfera consumului, dar noi iarsi asteptam minunata industrie capitalist romneasc, un corn al abundentei, din care urma s curg laptele si mierea, asa cum ni se promisese n decembrie 1989. Ce a urmat, stim cu totii. Mos Crciunii, n forma de investitori strini, s-au dovedit doar amatori de mn ieftin de lucru, ducndu-si profiturile n trile de bastin; asa-zisii industriasi romni au distrus n bun parte capacittile de productie pe care le-au preluat cu uluitoare sume de la un dolar n sus si, cu rare exceptii, se ridic pn la genunchiul broastei n raport cu ceea ce era n urm cu douzeci de ani. n acest context, imaginea simbolic a adevratului industrias romn, Nicolae Malaxa, capt proportii impresionante si trsturi aproape mitologice. Originar din Husi, oras n care pe atunci numai de industrie nu putea fi vorba, contrazicnd, astfel, teoria mediului formator al personalittii, inginerul Nicolae Malaxa si propune, la sfrsitul primului rzboi mondial, edificarea unei mari uzine mecanice. Initial, a dorit s aib sediul la Brlad, ns orasul a pierdut aceast sans, el hotrndu-se n final pentru Bucuresti. Pe un cmp gol, dincolo de bariera Vergului, bazndu-se ca prim fort motrice pe un cal care nvrtea o roat, folosind cu inteligent oferta de a repara materialul rulant deteriorat n timpul rzboiului, Malaxa pune temelia unei uzine care, peste douzeci de ani, n perioada de maxim solicitare, ajunge s aib pn la 20.000 de muncitori, fiind un adevrat gigant n aceast parte a Europei si subzistnd pn n zilele noastre cu denumirile 23 August sau Faur. Aici s-au fabricat utilaje pentru minerit si constructii (inclusiv si malaxoarele), locomotive exportate pn n coloniile engleze, armament – de la pusti pn la tancuri, distingndu-se tunul Malaxa cu dubl func- tionalitate, antiaerian si antitanc. Pn prin 1970 si chiar mai trziu, au circulat automotoarele Malaxa, cu vagoane elegante, toate avnd structura vagoanelor-restaurant, posednd o vitez remarcabil. Culmea, dup ce n urm cu 75 de ani puteam fabrica astfel de bijuterii, acum importm automotoare germane de nivel second-hand. n Bucuresti, prin anii ’70, am avut ocazia s ntlnesc fosti muncitori de la uzinele Malaxa care, unanim, vorbeau cu cel mai mare respect si admiratie despre patronul pe care l-au avut. Pe urmele lui Napoleon, avea o prodigioas memorie privind numele angajatilor, era mereu n mijlocul lor, punea mna alturi de ei la remedierea oricrei defectiuni tehnice. Dup vointa lor, muncitorii puteau depsi cele 48 de ore, fiind pltiti corespunztor. La Malaxa nu exista birocratie. Smbt, maistrii prezentau numrul de ore prestate de fiecare lucrtor si plata se fcea pe loc. Vechimea se calcula extrem de simplu: dup fiecare an lucrat, se aduga un leu la plata fiecrei ore de munc. n loc de un aparat birocratic, erau numai ctiva contabili si casieri pentru mii de angajati. De aceea, n mod firesc, n uzinele sale nu a ptruns picior de comunist, muncitorii avnd cu totul alte conceptii politice, pe care le-au pstrat neclintite si n plin socialism. Si, ceea ce nu i-ar trece prin minte nici unui patron de astzi, de Crciun, Malaxa trimitea plicuri cu bani scriitorilor, pictorilor, oamenilor de cultur, artistilor de valoare, indiferent de atitudinile lor politice si fr s le cear s aib cea mai mic obligatie fat de el. Chiar dac dup evenimentele de la nceputul anului 1941 Antonescu a dispus un fel de nationalizare a ntreprinderilor sale, Malaxa a continuat s le conduc si s le dezvolte. Si, nu ntmpltor, George Emil Palade, singurul romn laureat al PREMIULUI NOBEL, a fost ginerele su! Dac Malaxa (putea s-l cheme Ionescu, Popescu etc.) nu a venit n acesti douzeci de ani, va mai veni vreodat? As fi considerat Romnia salvat economic dac, n loc s vindem capacittile industriale strategice la strini (si s furm banii) sau s le dm degeaba unor hiene ale economiei socialiste, asa-zisii nostri patroni, am fi fost mntuiti de un nou Malaxa, care, pe un cmp gol, ar fi construit uzine, fabricnd de data aceasta nu locomotive etc., ci calculatoare, telefoane mobile si, de ce nu, avioane supersonice sau rachete. S-l mai asteptm douzeci de ani sau s capitulm?

Dan Ravaru

3 COMENTARII

  1. ,,Monitorule” ai dat lovitura cu acest articol. Sincere felicitari si mai scrie in acest stil poate, cine stie, se va mai ridica vreun Malaxa pe teritoriul Romaniei. Avem nevoie de asa ceva. Si-a batut joc de tara asta cine a vrut si cine nu a vrut. Recent , Basescu purta casti pentru a afla ce se discuta in ungureste , atentie, in ROMANIA. De ce nu a purtat casti primul ministru al Ungariei? Niste tradatori de neam si tara!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.