Peste 147 de milioane de apeluri la 112

n contextul general al solutionrii urgentelor cettenilor, ca o component important a obligatiilor serviciului universal si ca o cerint impus prin politicile sectorului de telecomunicatii din acquis-ul Uniunii Europene, n Romnia a fost implementat Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgent (SNUAU). Acesta asigur preluarea apelurilor de urgent de la cetteni si, dup caz, transmiterea acestora ctre agentiile specializate de interventie definite prin „structurile autorittilor administratiei publice, care au rolul de interventie imediat pentru solutionarea urgentelor n domeniul ambulantei, Serviciilor Mobile de Urgent, Reanimare si Descarcerare (S.M.U.R.D.), politiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste si voluntare pentru situatii de urgent, inclusiv S.M.U.R.D., contra-terorismului, precum si alte structuri stabilite prin hotrre a Guvernului”. Conform prevederilor Ordonantei de Urgent nr.18/24.01.2002 si H.G.R 227/2003 Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), definit ca operator al sistemului, a fost desemnat s instaleze, s opereze, s ntretin si s mentin la nivelul cerintelor Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgent. ncepnd cu 07 aprilie 2005, potrivit Ordinului Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr.112, Sistemul functioneaz la nivelul ntregii tri si poate fi apelat prin formarea numrului unic european de urgent 112 n toate retelele de telefonie, fixe sau mobile. Acesta are capacitatea si disponibilitatea de a rspunde permanent, 24 ore / 7 zile, la solicitrile cettenilor care au nevoie imediat de ajutor. Indiferent de reteaua telefonic n care este generat, numrul unic pentru apel de urgent 112 este gratuit si trebuie format fr prefix. O dat cu receptionarea apelului, sistemul permite identificarea automat a numrului de telefon al apelantului si a locului evenimentului. Potrivit cadrului legal actualizat n baza cruia este organizat si functioneaz SNUAU stabilit prin Ordonanta de Urgent nr. 34/2008, aprobat prin Legea nr. 160/2008, la 112 se receptioneaz apelurile de urgent n limbile minorittilor nationale precum si n cel putin o limb de circulatie international. De asemenea, prin prevederi legale si modul de organizare, administratorul SNUAU – STS – si agentiile specializate de interventie asigur confidentialitatea si securitatea datelor cu caracter personal colectate si stocate de la apelanti pe timpul efecturii apelurilor de urgent. La apelarea Serviciului „112”, persoana care a format numrul unic de apel de urgent este conectat la un singur Centru 112 corespunztor judetului din care se sun. n ultimii 5 ani, n Centrele Unice pentru Apeluri de Urgent 112 au fost receptionate peste 147.000.000 de apeluri ceea ce reprezint aproximativ 85.000 de apeluri pe zi. Nu orice apel primit de Centrele 112 reprezint o urgent. Astfel, au fost identificate ca urgente aproximativ 16.300.000 incidente ceea ce reprezint n medie aproximativ 9000 incidente pe zi. Din statisticile recente rezult c la nivel national doar 24% din apeluri sunt urgente, celelalte apeluri sunt non-urgente sau injurioase. Asta nseamn c pentru 76% din apelurile receptionate operatorii 112 nu fac transferul ctre dispeceratele de urgent. n perioada urmtoare, prin atragerea de fonduri europene, STS, administratorul sistemului, deruleaz trei proiecte de dezvoltare care vor permite optimizarea modului de lucru n cazul urgentelor Ca rspuns la preocuprile Uniunii Europene de dezvoltare a sistemelor de urgent, STS este implicat n proiectarea si implementarea proiectului „eCall” (apelarea automat a numrului european unic pentru apeluri de urgent 112 atunci cnd un automobil este implicat ntr-un accident grav) si n proiectul „Reach 112” (asigurarea accesului, n timp real, la serviciile de urgent a persoanelor cu dizabilitti – cu deficiente de vorbire, de vedere si de auz). Pentru informarea populatiei n legtur cu importanta, utilitatea si necesitatea folosirii corecte a numrului unic de urgent 112 si pentru reducerea numrului de apeluri false, STS realizeaz de ctiva ani campanii de informare si educare, avnd ca tint principal tinerii din scoli, populatia din mediul rural si turistii. Toate mijloacele de informare locale si centrale (posturi de televiziune si de radio, ziare si alte publicatii, agentiile de pres) ni s-au alturat si au sustinut campaniile prin difuzarea de stiri si reportaje. Pentru rezultatele deosebite obtinute n campaniile de informare si educare referitoare la numrul 112, STS i-a fost acordat premiul Asociatiei Numrului European de Urgent (EENA). Recentele statistici ale Comisiei Europene arat c Romnia se afl pe primele locuri n ceea ce priveste informarea si cunoasterea numrului unic european de urgent 112. Sistemul 112 din Romnia respect toate standardele comunitare n domeniu si este printre cele mai moderne din Europa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.