Biblioteca Județeană: Personalitatea săptămânii – Dinu Lipatti: Un destin scurt. O operă eternă

0

În cultura muzicală românească, Dinu Lipatti ocupă un loc cu adevărat aparte, învăluit în aura unei legende care îi poartă numele. Deși apariția sa în viața artistică a fost fulgerătoare, destinul scurt i-a fost compensat de o strălucire ce i-a asigurat  posteritatea. În memoria iubitorilor de muzică rămâne la fel de tânăr și fascinant precum Mozart sau Chopin, creatori pe care i-a iubit și studiat cu o sensibilitate rară.

Pentru Lipatti, muzica reprezenta mai mult decât un act estetic: era o trăire gravă și intensă, un limbaj prin care emoțiile și gândurile se materializau în sunet, transmise integral de la interpret la ascultător. Generozitatea firii, complexitatea spirituală, căutarea neobosită a perfecțiunii și dăruirea totală față de frumos definesc un artist pentru care arta nu era simplă expresie, ci un mod de a împărtăși lumii întreaga bogăție a propriei sensibilități.

Diversitatea formelor sale de manifestare muzicală și armonia dintre ele evidențiază impactul său asupra culturii române, comparabil cu cel al unor titani precum Eminescu, Brâncuși sau Enescu.

Dinu Lipatti s-a născut la București, la 19 martie 1917, într-o familie cultivată, cu o solidă tradiție muzicală. Bunicul său, Constantin Lipatti, era pasionat de muzică și virtuoz al chitarei și flautului, iar fiica acestuia, Sofia, laureată a Conservatorului din Viena, organiza frecvent audiții muzicale. Tatăl său, Theodor Lipatti, diplomat de profesie, studiase vioara cu Robert Klenk și la Paris cu Pablo de Sarasate, însă prejudecățile epocii l-au împiedicat să urmeze o carieră artistică. Mama sa, Anna Racoviceanu, era pianistă, iar nașul de botez al lui Dinu a fost nimeni altul decât George Enescu.

Talentul copilului s-a manifestat precoce. Înainte de a cunoaște notele, improviza la pian teme inspirate din viața de familie, iar auzul său excepțional îi permitea să reproducă cu ușurință orice melodie ascultată. Încurajat constant de părinți, a urcat pentru prima dată pe scenă la doar șase ani, interpretând și compoziții proprii. Pe când avea șapte ani, a început studiul cu Mihail Jora, de la care a primit o formare riguroasă.

 Stăpânind la doar 11 ani repertoriul cerut de Conservator, a fost îndrumat către profesoara Florica Musicescu, renumită pentru exigența sa. Patru ani mai târziu, a absolvit Conservatorul cu elogii și, sub bagheta dirijorului Alfred Alessandrescu, a interpretat „Concertul în mi bemol” de Liszt – un succes care l-a consacrat printre cei mai promițători pianiști ai generației sale. La scurt timp după aceea, a obținut premiul al II-lea la concursul internațional de pian de la Viena, competiție la care au participat 250 de concurenți.

Despre acest rezultat, Lipatti îi scria unui prieten: „…am reușit să iau premiul II. Premiul I l-a luat un polonez cu mare experiență, multă siguranță și calm.” Obiectivitatea, sinceritatea și firescul cu care aprecia meritele celorlalți reflectă caracterul său integru, lipsit de invidie și orientat exclusiv spre muzică.

În 1934, plecarea la Paris a marcat un moment decisiv în maturizarea sa artistică, oferindu-i acces la un mediu cosmopolit și la unele dintre cele mai exigente școli muzicale ale epocii. A continuat studiile de pian la „École Normale de Musique”, sub îndrumarea lui Alfred Cortot și a Yvonne Lefébure, iar în domeniul compoziției a lucrat cu Paul Dukas și, după decesul acestuia, cu Nadia Boulanger. Întâlnirea cu acești maeștri, recunoscuți pentru profesionalismul lor exemplar, a catalizat evoluția unui talent deja excepțional, consolidând baza unei cariere care urma să-l impună în lumea muzicală internațională.

Profesorii săi au remarcat imediat că nu aveau în față un elev obișnuit, ci un artist aflat deja în plină afirmare, pentru care singura necesitate era să se dezvolte și să se exprime liber. Pe 20 mai 1935, Lipatti susține primul său recital la Paris, în cadrul École Normale de Musique, primind cronici elogioase. Debutul, întâmpinat cu entuziasm atât de public, cât și de critici, a confirmat vocația sa interpretativă remarcabilă.

De aici înainte, activitatea sa concertistică se desfășoară cu o amploare tot mai mare. Studiile și activitatea de la Paris se împleteau armonios cu recitaluri și concerte în România, atât ca solist al Filarmonicii din București, cât și în memorabilele ședințe de muzică de cameră conduse de George Enescu. În 1939, și-a încheiat studiile la Paris, obținând „Licența de concert” cu elogii, după care s-a întors în țară, pregătit să-și înceapă cariera concertistică la cel mai înalt nivel.

În perioada 1939–1943, și-a împărțit activitatea între scena românească și aparițiile internaționale – în Bulgaria, Cehoslovacia, Austria, Germania și Italia – consolidându-și treptat reputația de pianist de excepție. Turneul său în Suedia și Finlanda a marcat o performanță deosebită, cucerind publicul prin noblețea interpretărilor și evidențiind muzica românească. Seria de concerte s-a încheiat în Elveția, țară pe care o va alege ulterior ca loc de refugiu.

Aici apar primele simptome ale bolii care îl va răpune după șapte ani. Inițial suspectată a fi  tuberculoză, afecțiunea este confirmată de o biopsie: diagnosticul este crunt — cancer ganglionar. În ciuda recomandărilor tot mai insistente ale medicilor, activitatea sa rămâne intensă, alimentată de o voință artistică impresionantă. Chiar și în fața bolii, continuă să urce pe scenă, parcă animat de o vitalitate sporită, oferind interpretări de o intensitate emoțională rară.

Este numit profesor la Conservatorul din Geneva și, cu un eroism discret, susține zeci de concerte în diverse țări europene, în scurtele perioade de acalmie ale bolii. Anii petrecuți la Geneva, după izbucnirea războiului, au fost pentru el o perioadă de intensă creație și reflecție pedagogică, în ciuda provocărilor impuse de sănătatea fragilă și de tumultul epocii.

Recunoașterea lui Dinu Lipatti ca unul dintre cei mai mari interpreți ai lumii este unanimă. Primește invitații pentru turnee în Australia și America, însă starea de sănătate îl obligă să le refuze. Cu toate acestea, găsește puterea de a susține un ultim recital, la 16 septembrie 1950, în cadrul Festivalului de la Besançon. Concertul a fost perceput ca o veritabilă ofrandă depusă pe altarul artei: adus cu ambulanța la sală, a cântat pentru ultima dată „cu tot elanul inimii”, închinându-se muzicii pe care a iubit-o necondiționat. A fost, în sensul cel mai profund, cântecul său de lebădă. La 2 decembrie 1950, Émile Vuillermoz nota: „Muzica a rămas fără unul dintre cei mai admirabili apărători ai ei.”

Această personalitate complexă, profundă și generoasă până la sacrificiu era, înainte de toate, muzician – pianist, compozitor, pedagog, estetician și cronicar. Artist conștient și responsabil, scrupulos și răbdător, avea darul de a conferi contur imaginilor sonore interioare cu o elocvență și o forță de sugestionare cu totul speciale. Activitatea sa critică, deși scurtă, s-a concentrat în perioada studiilor pariziene, când implicarea intensă în viața culturală a capitalei franceze i-a oferit perspectiva necesară asupra fenomenului muzical.

Deși consacrat în primul rând ca pianist, Dinu Lipatti a lăsat și un corpus de compoziții semnificative, între care „Concertino în stil clasic”, „Sonatina pentru mâna stângă”, „Trei dansuri românești pentru două piane” și câteva lucrări camerale. Operele sale dezvăluie un limbaj muzical limpede, rafinat și echilibrat, care îmbină modernismul european cu tradiția românească. Chiar dacă nu sunt numeroase, aceste lucrări reflectă coerența și maturitatea unui creator pentru care compoziția reprezenta o extensie firească a universului său interpretativ.

Pentru Lipatti, muzica era un act moral, un angajament profund care excludea orice compromis. Perfecționismul său riguros, atenția microscopică pentru detaliu și respectul neclintit față de compozitor exprimau o concepție etică asupra artei. Fiecare interpretare devenea astfel o profesiune de credință, o întâlnire între adevăr, frumusețe și responsabilitate estetică.

Repertoriul său vast reflecta atât extraordinara capacitate de asimilare, cât și maleabilitatea stilistică, susținute de o cultură solidă și o intuiție fină. Frumusețea tulburătoare a interpretărilor sale izvorăște din simplitatea și puritatea care îi defineau structura interioară, impunând o intensitate expresivă rar întâlnită.

Pianistul obișnuia să spună: „Muzica trebuie să trăiască cu tot ceea ce este în noi, cei care avem viață și putere să-i aducem o ofrandă.” Din acest crez se hrăneau vitalitatea, robustețea spirituală și umorul discret care îi însoțeau personalitatea. Chiar și atunci când tristețea părea să domine, Lipatti descoperea întotdeauna o cale de a înainta spre lumină, spre seninătate sau, uneori, spre o blândă resemnare – dar niciodată spre abandon. Această atitudine devine cu atât mai tulburătoare cu cât artistul era pe deplin conștient de boala incurabilă care îl urmărea și care, în cele din urmă, l-a răpus.

Moștenirea lui Dinu Lipatti, imortalizată în înregistrările sale pentru Columbia Records și în mărturiile celor care au avut privilegiul să-l cunoască, rămâne o veritabilă efigie spirituală a culturii române și universale. Imaginea sa va dăinui, peste timp, aureolată de tinerețe, har și muzica prin care a transmis un mesaj de fraternitate și umanitate. Chipul său artistic continuă să iradieze puritate și lumină, confirmând că destinul său scurt, asemenea unei comete, a lăsat în urmă o strălucire care nu se va stinge niciodată.

 Bibliotecar, Luciana Macovei

Biblioteca Județeană „Nicolae Milescu Spătarul” Vaslui

Bibliografie: Vocație și destin: Dinu Lipatti. Carmen Păsculescu-Florian. București: Editura Muzicală, 1986. Lipatti. Dragoș Tănăsescu. București: Meridiane, 1965. Prietenul meu Dinu Lipatti: Amintiri. Miron Șoarec. București: Editura Muzicală, 1981. Dinu Lipatti. Dragoș Tănăsescu, Grigore Bărgăuanu. București: Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor, 1971.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.