Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%

0

„Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire”, se întreabă președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendința este de majorare continuă, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Potrivit reprezentanților transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine ‘asigurat cu risc ridicat’ și plătește mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii.

„Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancționează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în fața situației care arată și lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiți?”, se întreabă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat al organizației, transmis marți.

În context, COTAR susține că majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, ‘râzând’ de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor.

„Asiguratorii își externalizează liniștiți costuri și își mută marjele în afara țării, pentru a plăti cât mai puțin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara țării”, subliniază comunicatul.

COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, și, practic, din 100 de lei colectați din RCA de la șoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: „Comparația între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăților de asigurare, de 56% (în anul 2020)”, explică documentul citat.

Organizația susține că, la polul opus, există țări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, așa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%. Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA.