Școala Gimnazială „George Tutoveanu” Bârlad, un an de acreditare Erasmus pentru Mobilități Erasmus+

0

La Școala Gimnazială „George Tutoveanu” din Bârlad s-a încheiat pe 31 mai 2025 primul an de acreditare Erasmus pentru Mobilități Erasmus+ în domeniul „Educație Școlară”, anul I,  nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130134. Primul an de acreditare Erasmus+ a însemnat parcurgerea primilor pași în atingerea obiectivelor pe care membrii proiectului le au drept țintă pentru cei cinci ani de acreditare.

Scopul proiectului este aducerea de schimbări semnificative în cultura organizațională a Școlii Gimnaziale „George Tutoveanu” Bârlad, în raport cu misiunea și viziunea acesteia, îmbrățișând valorile europene. Acești primi pași reprezintă fundația pe care profesorii și elevii implicați vor construi, atingându-și obiectivele: • Îmbunătățirea competențelor digitale pentru a moderniza activitățile de predare în funcție de nevoile elevilor; • Promovarea acceptării și schimbarea percepției asupra elevilor proveniți din medii defavorizate în scopul îmbunătățirii integrării lor în comunitatea școlară; • Susținerea dezvoltării și promovarea unui comportament sustenabil în cadrul comunității școlare prin practici precum economisirea, reciclarea și valorificarea deșeurilor.

„Prima echipă care a participat la mobilități a fost formată din trei cadre didactice: profesoara Adina Stratulat (coordonatorul proiectului), profesoara Mihaelia Lungu și profesoara Iulia Șolcă. Cursul structurat la care au participat în perioada 19 februarie 2024 – 2 martie 2024 s-a concentrat pe subiecte vitale pentru orice școală modernă. Acestea includ Managementul Conflictelor, Inteligența Emoțională și Prevenirea Bully-ingului, precum și Strategii și Abilități pentru Profesori în Crearea unei Experiențe Școlare Satisfăcătoare. Temele abordate au fost: • Conflictul – cauze, manifestări și modul de a-l transforma într-un moment de predare; • Abordări practice pentru încorporarea managementului conflictelor în curriculum; • Instrumente de comunicare eficiente și practice pentru relații mai bune cu școala și construirea comunității; • Abilități de inteligență emoțională și socială; • Agresiune relațională și bully-ing – abordări la nivelul școlii pentru conștientizare și prevenire; • Activități practice, practice pentru a favoriza bunăstarea, coeziunea de grup și sentimentul de apartenență la comunitatea școlară. Pregătirea lingvistică, pedagogică și culturală din 12 februarie 2024 a oferit startul necesar pentru o experiență de învățare transformatoare, pentru o nouă etapă a proiectului”, a declarat profesoara Adina Stratulat.

În perioada 28 aprilie – 9 mai 2024, un grup de patru profesori de la Școala Gimnazială „George Tutoveanu” Bârlad au participat în cadrul programului Erasmus + la cursul de formare „Tehnologie și media în educație”, furnizat de organizația non-guvernamentală Pričalica, în Santa Cruz de Tenerife, Spania. Cadrele didactice participante la curs, respectiv Loredana Stoian, Irina Savin, Oana Munteanu și Violeta Nechifor, au aplicat pentru acest program din dorința de a-și îmbunătăți competențele digitale și să învețe cum pot folosi tehnologia pentru a spori motivația elevilor pentru învățare. Cursul se concentrează pe un fundament teoretic, utilizarea practică a povestirii digitale și construirea de narațiuni, precum și oportunitățile de creare a resurselor de predare și învățare prin producția media și acțiuni de editare video.

„Printre obiectivele de învățare propuse, menționăm: • Înțelegerea rolului și formelor mass-media în educația secolului XXI; • Îmbunătățirea competențelor digitale ale participanților; • Înțelegerea modului în care tehnologia și mass-media pot îmbunătăți învățarea; • Înțelegerea povestirii și a construirii narațiunii ca stil de predare și învățare; • Dezvoltarea comunicării, colaborării, prezentării, rezolvării problemelor, negocierii, abilități de gândire critică și creativă; • Îmbunătățirea abilităților de captare video, editare și producție media; • Îmbunătățirea înțelegerii potențialelor povestiri și narațiuni utilizate cu ajutorul tehnologiei și mass-mediei în educație și oportunitățile pe care le oferă; • Îmbunătățirea abilităților profesionale prin stăpânirea instrumentelor de comunicare virtuală și colaborare; • Furnizarea și exersarea ideilor creative și a resurselor practice pentru implementarea cu succes de povestire digitală, editare video și producție media în educație; • Îmbunătățirea fluenței limbii engleze (limba oficială a cursului); • Promovarea conștientizării interculturale; • Împărtășirea experiențelor de povestire digitală, editare video și producție media de la diferite organizații pentru a ne ajuta pe fiecare dintre noi să fim mai eficienți în activitatea noastră; • Consolidarea colaborării europene între oameni care folosesc povestiri digitale, video editare și producție media în educație în diferite context; • Oferirea de perspective asupra diferitelor sisteme de învățământ”, a mai precizat profesoara Adina Stratulat.

În perioada celor două săptămâni de curs s-au parcurs următoarele teme: • Noțiuni de bază pentru a face cunoștință/autocunoaștere și dezvoltare personală; • Brainstorming și partajarea cunoștințelor: media, alfabetizarea media și noile tehnologii; • Planificarea și filmarea interviurilor; • Producerea de imagini statice eficiente și videoclipuri cu o singură înregistrare; • Instrumente tehnologice: Chat GPT, software de editare video (NCH Videopad); • Activitate outdoor – excursie fotografică – în perechi, colectarea materialelor pentru realizarea filmului documentar; • Excursii în Tenerife – Vulcanul Teide, San Cristobal de la Laguna; • Depanarea fotografiei, corectarea imaginii, AI, productie de scurte documentare – selecție imagini, ritm, muzică, instrumente tehnologice: editori de imagini AI, generatoare de voce; • Revizuirea generatoarelor de imagini și video AI Producție de jocuri narative multimedia, editare colaborativă Instrumente tehnologice: Visla, Dall-E, Stable Diffusion, Midjourney, Runway; • Filmul ca exercițiu de colaborare.