Sfânta Mare Muceniţă Chiriachi – Ocrotitoarea Episcopiei  Huşilor

0

„Sfânta Muceniță, dăruiește bună înțelegere soților, căsătorie binecuvântată tinerilor, iubire de fii părinților  și copiilor ascultare de părinți”

(Rugăciune către Sfânta Mare Muceniță Chiriachi)

A intrat în tradiţia Bisericii Ortodoxe Române să-şi cinstească aşa cum se cuvine sfinţii şi moaştele lor ca protectori  ai unei biserici, mănăstiri, a unei eparhii sau provincii istorice. Amintim câţiva dintre ei: Sfânta Parascheva – ocrotitoarea Moldovei, care se sărbătoreşte la 14 octombrie, moaştele ei se află la catedrala mitropolitană din Iaşi, aduse de domnitorul Vasile Lupu, unde  are loc cel mai cunoscut pelerinaj din ţară, Sfântul Dimitrie Basarabov – ocrotitorul Bucureştilor se serbează la 27 octombrie, ale Sfântului Grigore Decapolitul la 20 noiembrie, moaştele fiind la mănăstirea Bistriţa din judeţul Vâlcea, ale Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava la 24 iunie, fiind  patronul spiritual al Bucovinei, Sfânta Filofteia–ocrotitoarea Episcopiei Argeşului la 7 decembrie, Sfântul Nifon, primul sfânt canonizat pe teritoriul românesc, ca ocrotitor al  Eparhiilor  Târgoviştei şi Buzăului  (11 august) etc. În cadrul sfinţilor ocrotitori se înscrie şi Sfânta Mare Muceniţă Chiriachi, protectoarea Episcopiei Huşilor, sărbătorită în fiecare an la 7 iulie.  

Moaştele şi sfintele icoane, formează un mare tezaur spiritual al Bisericii Ortodoxe. Prin statornicia şi rezistenţa lor milenară, prin  harul Duhului Sfânt care îl transmit, prin dragostea duhovnicească  care ne însoţesc în viaţă, sunt o prezenţă a lui Dumnezeu şi a sfinţilor mijlocitori, în mănăstirile, bisericile şi  în sufletele noastre. Pentru a ne îmbogăţi spiritual, putem cunoaşte pe aceşti sfinţi,  prin pelerinaje care au existat  dintotdeauna  şi ele  ocupă o poziţie proeminentă în inima fiecărui creştin. Dacă pentru un musulman pelerinajul  face parte din cei cinci stâlpi ai Islamului,  pentru creştini  este o dorinţă care cu răbdare, voinţă şi evlavie se poate îndeplini.

Despre moaştele sfinţilor s-au spus multe de  teologi şi s-au scris numerosae cărţi. Înaintaşii şi Sfinţii Părinţi au vorbit despre rolul lor duhovnicesc, dogmatic și  ne-au învăţat să ne închinăm la sfintele moaşte ca la icoane, „căci cinstea dată acestora se suie la chipul cel dintâi”, cum arăta  Sfântul Vasile cel Mare. Unii nu simt duhul care vibrează, transmis de sfintele moaşte, dar harul acestora este  simțit de  credincioşii de la sate şi oraşe,  de fraţii noştri  care iubesc Biserica ca  pe Însuşi Hristos  şi pe sfinţi ca  prieteni ai Mântuitorului. Ei văd şi simt în moaşte o prezenţă a sfinţilor printre noi. O continuă intercomuniune, între divin şi uman, între cer şi pământ, între sfinţi, ca mijlocitori înaintea Sfintei Treimi şi oameni penitenţi sau purtători ai harului mântuitor există, cum arăta regretatul arhimandrit Ioanichie Bălan.

Prin intermediul sfintelor moaşte, noi suntem permanent în comuniune cu Hristos, cu Maica Domnului şi cu toţi sfinţii prin rugăciune. Prin ele întreţinem un dialog cu sfinţii, simţind harul Sfântului Duh şi prezenţa divină care  ne dă încredere duhovnicească. Moaştele sunt un izvor nesecat  de viaţă vie. Unde se află acestea, acolo sunt prezenţi şi sfinţii. De aceea, noi  când sărutăm sfintele moaşte, ele emană  un miros  plăcut şi ne amintim de viaţa duhovnicească  a acestora. Le cinstim cu veneraţie, ne căim de păcate în faţa lor, plângem cu lacrimi de  durere,  cântăm laude şi le aducem acatiste, în  credinţa că  aceste acte de cult se urcă la Dumnezeu şi la sfinţii Lui.  

De asemenea,  unele procesiuni publice se fac cu sfintele moaşte, însoțite de de icoane, ca dovadă că toate au loc  spre slava lui Hristos, a sfinţilor  şi Însuşi Domnul este de faţă. La fel făceau şi părinţii noştri, călugări, pustnici, ostaşi şi credincioşi de toate vârstele. Purtau la piept, într-o pânză legată de grumaz, o cruce de lemn cu sfintele moaşte şi o mică iconiţă pictată, de obicei, cu chipul Mântuitorului sau al Maicii Domnului. Seara, înainte de odihnă, scoteau crucea şi icoana de la piept, le sărutau, iar dimineaţa când plecau la muncă le pupau  din nou cu nădejdea în ajutor în timpul zilei. Moaştele sporesc credinţa în rândul credincioşilor şi menţin tradiţia ortodoxă. Ele  transmit urmaşilor, evlavia, dragostea,  unitatea duhovnicească  şi credinţa noastră  ortodoxă.

Iată, pentru  ce credincioşii noştri şi călugării au preţuit întotdeauna foarte mult sfintele moaşte. Le-au împodobit, le-au sfinţit cu rugăciunile şi lacrimile lor, le-au tămâiat, le-au aşezat la  loc de mare cinste, iar  în vremuri de primejdie le-au ascuns în munţi şi în peşteri necunoscute. Şi dacă se întâmpla să cadă moaştele în mâinile păgânilor, ei nu renunţau la ele, nici nu le lăsau în robie, ci le răscumpărau cu multe daruri şi bani. După tradiţie, turcii nu  distrugeau moaştele capturate, ci aşteptau pe creştini să le răscumpere. Ei ştiau cât de preţioase sunt icoanele şi moaştele pentru români. De aceea, le puneau la cântar şi cât cântăreau ele, atâţia bani de argint sau aur se puneau pe celălat taler. Dar, potrivit tradiţiei, icoanele şi sfintele moaşte se lăsau mult mai uşoare la cântar, spre a-i costa mai puţin pe creştini!.

Sfintele moaşte făcătoare de minuni existente în ţara noastră sunt un adevărat dar dumnezeiesc pentru poporul român ortodox. Ele poartă dragostea lui Hristos, a Maicii Domnului şi a tuturor sfinţilor printre noi şi ne îndeamnă  la mai multă credinţă şi  rugăciune. Viaţa  sfinţilor sunt modele de urmat pentru noi, iar venerarea moaştelor ne întăreşte în credinţă şi ne apropie mai mult de divinitate.

Istoria Bisericii Ortodoxe Române  şi a Sfinţilor Români se identifică cu cea a neamului românesc, fiind o istorie zbuciumată, cu eforturi măreţe, cu  suişuri şi coborâşuri în existenţa sa bimilenară. A fost firesc ca această credinţă creştină să însoţească întreaga viaţă şi toate strădaniile românilor. Biserica, precum  armata şi şcoala, a fost alături de poporul român, atât în zile de bucurie, dar și  în momente de încercări şi restrişte. Ea a binecuvântat  şi a sprijinit, prin cuvânt şi faptă, jertfele românilor pentru apărarea pământului strămoşesc, pentru independenţă naţională şi unitate statală. Stau ca vii mărturii, în acest sens, multe nume de  sfinţi, ierarhi, voievozi, călugări şi preoţi de mir români, care au participat  la evenimentele memorabile din istoria patriei, mulţi dintre ei  jertfindu-şi chiar viaţa pentru neam şi ţară. Între aceştia, amintim pe voievodul Ştefan cel Mare-patronul spiritual al judeţului Vaslui, care se sărbătoreşte în fiecare an  la 2 iulie, Sfinţii Martiri Brâncoveni (16 august), Neagoe Basarab (26 septembrie), ctitorul mănăstirii de la Curtea de Argeş, Andrei Şaguna, Dosoftei etc., recent canonizaţi de Sfântul Sinod. De altminteri, s-a rânduit de Biserică să se sărbătorească Sfinţii Români  în fiecare an, în a doua duminică după Rusalii.  

În cadrul afirmării Bisericii naţionale se înscrie  şi  contribuţia ierarhilor Episcopiei Huşilor care  ne-au lăsat pagini memorabile în istoria românilor. A  rămas neştearsă până astăzi amintirea suferinţei lor, a încercărilor necontenite de a rezista dominaţiei străine,  jafurilor,  jignirilor,  suspendărilor şi   surghiunurilor.

În timpul primei domnii a lui Ieremia Movilă (1595-1600), mitropolit al ţării era fratele său Gheorghe și  a avut loc un moment de mare însemnătate pentru viaţa bisericească a Moldovei, anume întemeierea Episcopiei Huşilor. Înfiinţarea Episcopiei, alegerea şi hirotonia primului ei titular, episcopul Ioan, a avut loc între 6 mai şi 15 decembrie 1598. De aici înainte, episcopul de Huşi apare în actele vremii, alături de ceilalţi ierarhi ai ţării. De atunci, biserica cu hramul „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Huşi, ctitorită în 1495 de Ştefan cel Mare şi Sfânt, a devenit catedrală episcopală. Noua episcopie ocupa ultimul loc între cele patru eparhii moldovene, după Suceava, Roman si Rădăuţi. Avea sub jurisdicţie patru ţinuturi: Fălciu, Lăpuşna, Orhei şi Soroca. Episcopia Huşilor a avut ierarhi de seamă, activitatea unora dintre ei fiind remarcabilă  nu doar în viaţa bisericească, dar şi în istoria culturii şi conştiinţei naţionale. De-a lungul existenţei sale, în 351 de ani (1598-1949)  până la desfiinţarea abuzivă de regimul comunist, în 1949, s-au rânduit în scaunul vlădicesc 39 de episcopi titulari şi 10 locţiitori, unii titulari trecând şi prin locotenenţă

Deseori, conducerea Episcopiei a fost încredinţată unor ierarhi care au strălucit prin virtuţi, râvnă şi marile lor înfăptuiri. Aceştia, ca slujitori ai Domnului, au trebuit să vegheze la misiunea esenţială a Bisericii, aceea de luminare a credincioşilor prin propovăduirea Evangheliei, de  sfinţire a lăcaşurilor de cult şi îndrumare a enoriaşilor.

Episcopii Huşilor au avut în vedere sporirea duhovnicească a credincioşilor şi, totodată, traiul lor zilnic bun şi liniştit. „Deşi înrâuriţi uneori de orânduirile social-economice de odinioară, s-au străduit să ducă la îndeplinire înaltul mesaj creştin, binecuvântând eforturile locuitorilor de pe aceste meleaguri, pentru condiţii omeneşti de viaţă, sprijinind acţiunile de instruire şi formare ale acelora care doreau să intre în viaţa bisericească. Ei au înfiinţat şcoli, contribuind la respectarea şi statornicirea ordinii morale în lumea clericală, prin judecarea şi condamnarea delincvenţilor.” 

De-a lungul timpului, în Catedrala Episcopală s-au păstrat mici  părți de moaște, ca cele ale Sfintei Mucenițe Varvara într-o cutiuță de argint, degetul  Sfintei Mucenițe Tecla, părticele din moaștele Sfântului Mucenic Pantelimon, sărbătorit la 27 iulie, ale Sfinților Trifon  și Haralambie, iar din 1787  și moaștele Sfintei Mari Mucenice Chiriachi.  După istoricul Costin Clit, moaștele acestei  Mari Sfinte s-au aflat mai întâi   la o biserică  din Constantinopol sau la vreo mănăstire  din Sfântul Munte Athos, de unde au ajuns la Mănăstirea Solca din ținutul Sucevii. După ocuparea Bucovinei de austrieci în 1775, mănăstirea Solca a fost desființată și moaștele Sfintei Mucenițe Chiriachi au ajuns la Huși în timpul Episcopului Iacov Stamati. Acest ierarh renumit și viitor mitropolit al Moldovei, pe lângă realizările sale edilitare remarcabile, aduce în anul 1787 un mare odor- Sfintele Moaşte ale Marii Mucenice Chiriachi (mâna  stângă) de la Sfântul Munte Athos.   Numele Sfintei se traduce în româneşte „ Duminica”. Este ocrotitoarea Episcopiei Huşilor care se prăznuieşte de Biserica Ortodoxă la 7 iulie. Acest odor a fost cumpărat de Iacov Stamate cu 100 de lei  de la  arhimandritul  Meletie  Ghica egumenul Mănăstirii Solca, grav bolnav,  care o amanetase  la Marea Lavră din Sfântul Munte Athos, având  ca egumen pe  arhimandritul Ghenadie. Chivotul din argint în care se păstrează Sfintele Moaşte, aflat în catedrala episcopală, datează din anul 1790 și a fost  donat la îndemnul Episcopului Iacob Stamati, de familia  ofițerului rus Alexie Srebriacov, decedat la asediul Ismailului  și  înmormântat lângă catedrală  în partea dreaptă, în  apropierea mormântului Episcopului Inochentie. Două iconițe  străjuiesc  partea laterală  a chivotului  săpate în argint  și o altă iconiță în argint aurit a Sfintei Chiriachi. Pe  două plăci  ovale  în lateral sunt două inscripții, una în limba rusă și alta în limba română  cu litere chirilice cu data la care a fost achiziţionat, valoarea lucrării chivotului lucrat de preotul Lavrentie ridicându-se la 300 lei.  

Amintim aici câteva informaţii despre viaţa acestei Sfinte. Menţionăm că este  un acatist şi un tropar al Sfintei Chiriachi care se cântă, de obicei, la vecernie în preziua prăznuirii.   

A trăit la sfârşitul secolului al III-lea şi începutul  veacului   al IV-lea când se înteţesc prigonirile asupra creştinilor din Imperiul Roman şi trăiesc cei mai mulţi sfinţi amintiţi în sinaxarele ortodoxe. Asfel, în timpul împaratului Diocleţian (284-305),  în  282, trăia un creştin cu numele de  Dorotei, împreuna cu soţia sa, Evsevia. Aceştia,  nu aveau  copii şi  se rugau lui Dumnezeu  să le dea rod,  făgăduind să-l dăruiască Lui, pe copilul care se va naşte.  Dumnezeu a ascultat  rugăciunea lor şi li s-a născut un prunc de parte femeiască în ziua Duminicii, pentru care au numit-o Chiriachi, care înseamnă ziua Domnului (Duminica), în limba greacă. Părinţii  au hrănit-o cu învăţătura şi cuvântul Domnului, după cum ne învaţă  Sfântul Apostol Pavel.  Când păgânul Diocleţian a  trecut la  prigonirea  creştinilor au fost pârâţi la împărat că sunt creştini. Au fost  bătuţi  şi  trimişi  la ducele Iust, prin părţile Meletinei, în Armenia, iar pe Chiriachi au dus-o   la cezarul Maximian, care se afla în Nicomidia. Acesta, văzând-o statornică în credinţa lui Hristos, a poruncit să fie  bătută mult. Dar  Sfânta se ruga lui Dumnezeu, nepăsându-i de chinuri și  a zis  catre Maximian: ,, Nu te înşela, Maximiane, căci niciodată nu mă vei birui, căci harul lui Dumnezeu îmi este în ajutor”. Atunci Maximian a trimis pe sfânta la Ilarion, stapânitorul Bitiniei, vestit pentru cruzimea sa. Acesta a amenințat-o pe mucenița cu chinuri groaznice, dar Chiriachi i-a răspuns că i-ar fi mai ușor să înmoaie fierul, decât să o supună pe ea. Chinuitorul  ei a poruncit să o spânzure de păr și să o ardă cu torțe, dar ea a rămas nepăsătoare, ca și cum ar fi fost fără de trup. În noaptea următoare, Hristos i s-a arătat în temniță și i-a vindecat rănile, făgăduindu-i să o treacă toate încercările cu harul Său. Ilarion  s-a spăimântat văzând-o vindecată dimineața, dar a crezut că zeii au tămăduit-o și a dus-o în capiștea idolilor. 

Acolo rugându-se sfânta lui Hristos, s-a făcut cutremur mare, încât s-au zdrobit idolii și s-au făcut praf. A urmat  o furtună de vânt, care a împrăștiat praful idolilor, făcându-i pe păgâni să fugă. Doar Ilarion a rămas în capiște blestemând, dar un fulger venit din cer a ars fața lui, a căzut din scaun și a murit. ,, Atunci a venit un alt stăpânitor, cu numele Apolonie  și fiind înștiințat de cele întâmplate, a poruncit să se aprindă un foc mare, ca să fie aruncată sfânta în flăcări.  Sfânta Chiriachi  a stat acolo mai multe ceasuri în rugăciune, cu mâinile întinse spre cer, fără să fie arsă deloc. Și deși era vară și senin, a apărut un nor și s-a făcut o ploaie mare, care a stins focul. A fost aruncată apoi la doi lei sălbatici, dar fiarele, simțind sfințenia ei, se gudurau ca mieii. Și mulți păgâni, minunându-se, au mărturisit pe Hristos. A doua zi, stăpânitorul văzând că nu poate să o înduplece în nici un chip, a luat  asupra sfintei hotărârea să fie ucisă afară din cetate, prin tăierea capului”.  Auzind Chiriachi această hotărâre, a cerut vreme să se roage, mulțumind lui Hristos care a învrednicit-o să mărturisească numele Său  și i-a păzit fecioria neîntinată. Atunci s-au arătat niște îngeri luminoși veniți ca să-i primească sufletul pentru a-l duce la Mirele său cel ceresc, iar ea s-a culcat încet la pământ, încredințându-se în mâinile lui Dumnezeu. Ostașii au mers aproape de dânsa, vrând să-i taie capul, au văzut-o moartă, s-au spăimântat. Și s-a făcut glas dumnezeiesc către dânșii: „Mergeți, fraților, și propovăduiți la toți măririle lui Dumnezeu!” Au luat trupul sfintei și l-au îngropat într-un loc potrivit, lăudând pe Dumnezeu, cel slăvit întru sfinții săi. 

Cultul Ocrotitoarei Catedralei Episcopale  a Sfântei  Mare Mucenițe Chiriachi, s-a extins în secolele XIX-XX, așa cum o dovedesc documentele, fiind sărbătorită în fiecare an la 7 iulie.   

Credincioşii din Episcopia Huşilor o serbează în mod deosebit pe Sfânta Muceniţă Chiriachi și la  moaştele  Sfintei, aflate  în Catedrala episcopală din secolul al – XVIII-lea,  au loc pelerinaje.  Aici, la Huşi, în mod special, înainte de desfiinţarea Episcopiei, în anul 1948, era o sărbătoare foarte mare. Veneau creştini şi de dincolo de Prut. În timpul regimului comunist, sărbătoarea era restrânsă, fiind  marcată în chip tainic. Scopul urmărit era  dezrădăcinarea credinţei şi impunerea ateismului.  

Reactivarea Episcopiei Hușilor la 15 septembrie 1996 prin întronizarea Episcopului Ioachim Mareș a  fost urmată de o cinstire deosebită a Sfintei Mucenițe Chiriachi prin oficierea regulată a Tainei Sfântului Maslu, a Acatistului Sfintei Mucenițe și a unei procesiuni cu un sobor de preoți în frunte cu chiriarhul locului, care se deplasează cu Sfintele Moaște  pe străzile  municipiului  Huși la care participă numeroși credincioși,  dovedindu-se faptul că  Biserica Ortodoxă Română a contribuit de-a lungul istoriei la păstrarea identităţii românilor,  la dezvoltarea  conştiinţei naţionale, poporul nostru „fiind creştin de la întemeiere, dar de rit bizantin” cum a spus regretatul Papă Iona Paul al II-lea, în vizita sa în România,   din  mai 1999.

           O coincidență divină face ca ziua de sărbătoare a Sfintei Chiriachi să fie și ziua de naștere a Preasfințitului Părinte Episcop, Ignatie, chiriarhul Eparhiei Hușilor, care militează încă de la întronizarea sa în scaunul eparhial,  pentru o nouă dimensiune a pelerinajului  și a cultului Sfintei Mare Mucenice Chiriachi.  De altminteri, începând  cu  anul 2022, ziua sărbătoarei Sfintei Chiriachi este trecută cu roșu în calendarul Episcopiei Hușilor,  având loc  dumnezeiasca liturghie  în fiecare parohie din eparhie. De asemenea,   icoana  Sfintei  se află pe stema  Episcopiei și sub patronajul ei s-au  înființat așezăminte sociale, fiind  și o distincție  acordată celor care se implică în viața Bisericii.

        Fie ca  rugăciunile către Sfinta Muceniţă Chiriachi, să fie bine primite de  Cel Atotputernic,  să aducă mângâiere, vindecare de  boli şi îmbărbătare, în sufletele îndurerate, ale tuturor celor care se roagă  cu evlavie şi credinţă la moaştele ei.  

Bibliografie selectivă

  -Arhimandrit Ioanichie Bălan, Sfintele moaşte făcătoare de minuni din România, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2005.

  – Clit Costin, , Episcopia Hușilor – studii, articole,  și documente,  Edtura Horeb,  Huși, 2023.

  – Lascarov-Moldovanu, Vieţile Sfinţilor, vol.I –VII, Editura Artemis, Bucureşti, 1998.

                                                                             Prof.   Nicolae  Ionescu