Duminică, 16 octombrie, de la ora 11.30, bârlădenii sunt invitați la patru filme documentare din seria SAHIA VINTAGE, respectiv „A cui e vina” (regizor Florica Holban), „Craiova văzută din car” (regizor Titus Mesaros), „Ședință cu părinții” (regizori Doru și Paula Segall) și „Echipajul” (regizor Doru Segall). Peliculele vor fi proiectate la Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad și fac parte din Programul KineDok, de distribuție alternativă de film documentar creativ, demarat în anul 2015 de Asociația One World România.

„Asemenea regizoarei Márta Mészáros, Florica Holban cunoaşte direct experienţa instituţionalizării timpurii, în absenţa părinţilor. Ca şi în «Să zâmbească toți copiii» al primei regizoare, «A cui e vina» include secvenţe filmate la Casa de copii şcolari nr. 6: acolo, la mijlocul anilor ’50, aici un deceniu mai târziu. Însă în cazul filmului de faţă, spre deosebire de cel semnat de Mészáros, dominanta abordării e dată de cadrul legal: pe lângă mărturiile copiilor (secvența inclusă aici), «A cui e vina» include multiple secvenţe filmate la Tribunal şi beneficiază de consultanţă din partea unui procuror”, este prezentarea filmului „A cui e vina”.
„E primul dintr-o serie de filme construite exclusiv prin montaj de imagine statică – în cazul de faţă, fotografie, în alte cazuri, pictură. După apariţia volumului «La lilieci» (Marin Sorescu, 1973), Mesaroş plănuiește o serie de filme care vizualizează poeme ale lui Sorescu apărute în respectivul volum – cazul poemului aflat la baza filmului inclus aici. Sorescu e iniţial sceptic, însă ulterior, încântat de formula originală a filmului, acceptă să apară într-un scurt segment montat în pregenericul filmului, în care citeşte versurile de început ale poemului. Datorită unui caz de rivalitate profesională – conform precizărilor regizorului, un membru al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste gestionează cu dificultate succesul lui Sorescu – segmentul va trebui eliminat din versiunea finală a filmului. Din acelaşi motiv, seria Sorescu va fi întreruptă fără şanse de reluare”, se arată în prezentarea documentarului „Craiova văzută din car”.
„Văzut dinspre prezent, «Şedinţă cu părinţii» funcţionează simultan ca un film cât se poate de mundan şi ca unul oarecum enigmatic. Este filmat la Liceul nr. 36 din Bucureşti – liceu de filologie-istorie la momentul 1980, devenit industrial şase ani mai târziu, la momentul filmării unei continuări cu aceleași personaje (Absolvenţii). Filmul contrazice obişnuinţele de lectură ale privirii contemporane la intersecția cu reprezentări documentare proprii României socialiste. Imaginarul comun, devenit normativ, al copilăriei asociate cu epoca respectivă lipsește aici. Nu aflăm pionieri corect aliniaţi, nici declarații înflăcărate de dragoste pentru Partidul-Parinte. Este, poate, încă devreme pentru ele: anii ’80 sunt abia la început”, este prezentarea pentru „Ședință cu părinții”.
„Odată, fiind pe malul Dunării, am văzut o curte trecând pe lângă mine. Rufe la uscat, leagănul copilului, flori, grădini de zarzavat. M-am mirat, mi-a plăcut. Știam că din ce ne miră și din ce ne place, sau din ce iubim noi, documentariștii, (oare numai documentariștii?) apar mirările, bucuriile, poate simpatiile spectatorilor în slujba cărora ne aflăm. Am vrut să fac un film despre o astfel de curte. N-au trecut decât 15 ani și m-am mutat, provizoriu la adresa nr. 10 025. Adică șlepul Navrom, casa 10 000 numărul 25, undeva, adică oriunde, peste tot, pe Dunăre. O stradă de cca. 2000 de kilometri. O familie din Mehedinți: Mitu, Lenuța și Marian de 5 ani”, este prezentat documentarul „Echipajul”.
Programul KineDok a fost inițiat de Institutul de Film Documentar din Cehia, împreună cu parteneri din alte patru țări central și est-europene, respectiv Slovacia, Croația, România și Ungaria. În 2015 au fost organizate proiecții în 18 orașe din România, nu doar în săli de cinema ci și în cluburi, cafenele, galerii ori fabrici dezafectate. În 2016, s-au alăturat programului și Polonia și Norvegia, iar în România proiecții au fost organizate în 21 de orașe. În 2017, KineDok s-a extins și în Bulgaria.
În acest an, la a opta ediție, programul se desfășoară în șase țări partenere: Cehia, Slovacia, Ungaria, Croaţia, Georgia şi România. Fiecare dintre statele participante contribuie cu cele mai noi documentare, care rulează apoi în sute de locații din toate cele șase ţări, generând astfel o comunitate culturală impresionantă.










