Printr-un proiect de lege privind modificarea şi completarea Legii nr. 121/2019 referitoare la evaluarea şi gestionarea zgomotului, adoptat miercuri de Guvern, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, pentru că a depășit 100 de mii de locuitori, municipiul Vaslui este introdus între orașele care au obligația să realizeze hărți strategice de zgomot și planuri de acțiune.

Autorităţile locale vasluiene, dar şi operatorii economici din municipiul Vaslui vor avea obligaţia să pună în aplicare metodele de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental. Prin proiectul de lege privind modificarea şi completarea Legii nr. 121/2019 referitoare la evaluarea şi gestionarea zgomotului, adoptat miercuri de Guvern, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), pentru că se află printre aglomerările urbane care au depășit 100 de mii de locuitori, municipiul Vaslui este introdus între orașele care au obligația să realizeze hărți strategice de zgomot și planuri de acțiune.
Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile anexei Directivei (UE) 2020/367 a Comisiei din 4 martie 2020 de modificare a anexei III la Directiva 2002/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental. În respectiva Directivă s-au introdus metode de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului (pentru evaluarea riscului apariţiei disconfortului pe timp de zi şi a tulburării somnului pe timp de noapte, din cauza expunerii la zgomot) pentru trei tipuri de surse de zgomot: trafic aerian, feroviar şi rutier.
O noutate prevăzută în proiectul de lege este introducerea metodei de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental pentru evaluarea riscului apariţiei cardiopatiei ischemice cauzate de efectul zgomotului provenit din traficul rutier.
„Au fost introduse, de asemenea, obligaţiile autorităţilor publice şi ale operatorilor economici care să pună în aplicare metodele de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental. Astfel, autorităţile publice care administrează aglomerări şi operatorii economici care administrează infrastructuri aeroportuare, rutiere şi feroviare, vor pune în aplicare relaţiile doză-efect pentru evaluarea efectelor dăunătoare ale zgomotului, atunci când elaborează planuri de acţiuni. De asemenea, prin proiectul de lege s-au introdus câteva corecţii tehnice (formule, termeni) la anexa 2 la Legea 121/2019 ca urmare a introducerii acestor corecţii de către Comisia Europeană prin rectificarea adusă la Directiva (UE) 2015/996 a Comisiei din 19 mai 2015 de stabilire a unor metode comune de evaluare a zgomotului, în conformitate cu Directiva 2002/49/CE”, se arată într-un comunicat al MMAP.
„Având în vedere că prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) se vor achiziţiona staţii fixe de monitorizare a zgomotului, este necesar să fie introduse anumite responsabilităţi pentru autorităţile pentru protecţia mediului, pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările şi completările ulterioare şi pentru autorităţile administraţiei publice locale, la articolele 50, 53, 71, 72 şi 73 din Legea nr. 121/2019, care ţin de monitorizarea zgomotului”, arată Ministerul Mediului.
Ministerul Mediului precizează că implementarea prevederilor legii elaborate nu conduce la înfiinţarea de instituţii sau organisme noi şi nici la modificarea structurii instituţiilor existente.











