Gata cu „boieria”: reguli stricte și sancțiuni dure pentru taximetriștii bârlădeni!

2

Începând din vară, operatorii care desfășoară activitate de taximetrie în Bârlad vor trebui să respecte un nou set de reguli dacă vor să mai presteze acest serviciu pe raza orașului. Pe lângă cele aplicabile și în prezent, precum interzicerea „pirateriei”, plata la zi a taxelor anuale, folosirea aparatului de taxat la fiecare client, staționarea exclusiv în locurile aprobate de municipalitate, folosirea unui dispecerat taxi, etc., taximetriștii vor fi obligați să respecte și unele reguli noi nouțe. Adică să onoreze orice comandă primită; să aibă un comportament civilizat față de client; să oprească pe traseu, la semnul clientului, când se află în poziția „liber”; să nu polueze fonic în stațiile de așteptare; să nu vorbească urât cu clienții; să nu ceară decât suma de pe bonul fiscal; să folosească ruta cea mai scurtă; să nu fumeze și să nu asculte muzică fără acordul clientului; să nu poarte haine rupte, murdare ori necorespunzătoare, etc.

În prezent, activitatea de taximetrie pentru persoane și mărfuri de pe raza Bârladului se desfășoară în baza unui regulament de organizare și executare a serviciului de transport în regim de taxi și în regim de închiriere stabilit încă din decembrie 2007. Pentru că este învechit și în neconcordanță cu vremurile actuale, primăria a lansat, ieri, 4 martie, în dezbatere publică un nou Regulament de Autorizare, Organizare, Atribuire în Gestiune Delegată și Controlul Executării Serviciului de Transport în Regim de Taxi și Regim de Închiriere în Bârlad. Timp de 30 de zile, cetățenii pot transmite eventuale sugestii, în format electronic (pe adresa de e-mail primar@primariabarlad.ro) ori în scris (pe adresa primăriei – strada 1 Decembrie, nr. 21). Ulterior, în aprilie sau mai, documentul va fi supus atenției consilierilor locali pentru a fi aprobat și pus în practică.

Regulamentul aflat în dezbatere se întinde pe 60 de pagini, aici fiind incluse contractul cadru de atribuire în gestiune delegată a serviciului de transport în regim de taxi / de închiriere, caietul de sarcini al respectivului contract, modelele de cereri și autorizații necesare, etc. Astfel, primele capitole fac referire la lucruri deja știute și în prezent, respectiv definiții ale termenilor din domeniu; numărul maxim de autorizații eliberate; procedura de atribuire în gestiune delegată a serviciului de transport persoane și bunuri în regim de taxi; eligibilitatea solicitanților și procedurile de acordare, modificare, prelungire și retragere a autorizațiilor și copiilor conforme; procedura de solicitare și acordare a autorizațiilor de transport și taxi pentru prima dată; procedura de suspendare și retragere a autorizațiilor de transport / taxi (copiilor conforme); activitatea de dispecerat; etc.

Ce nu au voie să facă taximetriștii?

Abia la capitolul X, unde se fece referire la cazierul de conduită profesională, intervine noutatea. Concret, noul regulament prevede că primăria, prin autoritatea de autorizare, organizează și deține o bază de date privind activitatea profesională, evidența abaterilor de la conduita profesională și a sancțiunilor pentru respectivele abateri pentru cei care desfășoară activități de taximetrie. Toate aceste informații constituie cazierul de conduită profesională al unei persoane care desfășoară activitate de taximetrie în Bârlad, pentru a confirma că, în prestarea serviciului, a dovedit probitate morală și profesională și că nu figurează cu abateri grave de la conduita profesională.

„Se consideră abateri grave de la conduita profesională acele comportamente care: • afectează substanțial calitatea și siguranța serviciului prestat; • vizează încălcarea legalității; • favorizează sau realizează evaziunea fiscală; • contorsionează sau elimină concurența; • instituie monopol în piață sau manifestă tendințe monopoliste, neconcurențiale. (…) Abaterile grave de la conduita profesională a taximetriștilor sunt: • încălcarea repetată a obligațiilor pe care le au în relațiile cu clienții și cu autoritățile competente de control; • încălcarea repetată a obligației de a pretinde de la client contravaloarea serviciului, fără ca aceasta să fie înregistrată de aparatul de taxat, precum și a obligației de a emite și elibera bonul pentru client; • încălcarea interdicției de a se implica, prin intermediul taxiului sau fără, în acțiuni cu caracter infracțional ori antisocial; • refuzul repetat nejustificat al executării cursei la cererea expresă a clientului; • încălcarea repetată a obligației de a nu scoate din funcțiune aparatul de taxat în timpul executării unei curse; etc.”, se precizează în document, la secțiunea abateri grave de la conduita profesională.

Ce obligații noi au taximetriștii?

În continuare, sunt enumerate obligațiile transportatorilor autorizați și ale taximetriștilor, mare parte dintre ele fiind deja cunoscute. În cazul șoferilor de taxi, pe lângă cele în vigoare și în prezent, regăsim și unele noi nouțe. Spre exemplu, din vară, taximetriștii vor fi obligați să onoreze orice comandă primită, cu respectarea legislației în vigoare; să aibă un comportament civilizat în relația cu clientul și să respecte solicitările sale legale; să întrețină aspectul curat și îngrijit al autovehiculelor și să respecte în totalitate prevederile referitoare la protecția sanitară față de virusul SARS-CoV-2.

„Taximetristul are obligațiile: • să oprească pe traseu, la semnul clientului, când se află în poziția «liber», cu excepția cazului când se deplasează la comanda dispecerului; • să nu polueze fonic în stațiile de așteptare și să nu folosească un limbaj neadecvat, licențios care să deranjeze clienții; • să nu pretindă ca plată altă sumă decât cea înscrisă în bonul client, pe care îl eliberează la finalul cursei; • să transporte clientul la destinație pe ruta cea mai scurtă; • să nu implice taxiul, în mod deliberat, în activități cu caracter infracțional sau în alte acte antisociale; • să nu angajeze transportul unui client în stare avansată de ebrietate sau aflat în stare de a dezvolta o situație conflictuală; • să nu transporte clienți dacă nu îi atenționează în prealabil că au obligația să poarte centura de siguranță; • să anunțe organele de poliție, în cel mai scurt timp și cu prioritate, despre orice eveniment grav la care au participat sau au fost martori; • să nu fumeze și să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului; • să nu refuze cursa unui client, indiferent de motiv – cursă scurtă, motive etnice, rasiale sau religioase, etc; • să nu execute lucrări de întreținere sau reparații, spălarea și salubrizarea autovehiculelor în stațiile de așteptare sau pe domeniul public; • să aibă un comportament civilizat și preventiv față de partenerii de trafic și organele de control; • să aibă o ținută îngrijită, fiind interzisă îmbrăcămintea necorespunzătoare (șort, maieu, șlapi), ruptă, murdară, fiind echipat numai cu cămașă cu mâneca lungă sau scurtă, tricou (cu excepția celui tip maieu-plasă), sacou, pantalon lung; etc.”, sunt principalele reguli noi ce vor trebui respectate după aprobarea regulamentului.

Ce amenzi riscă taximetriștii?

Tot în documentul aflat în dezbatere publică sunt prezentate și sancțiunile pe care le riscă taximetriștii în cazul în care sunt prinși „în offside”. Concret, aceștia riscă amenzi cuprinse între 100 – 1.000 lei în cazul abaterilor grave de la conduita profesională și amenzi cuprinse între 1.000 – 5.000 lei pentru intervenții asupra componentelor aparatului de taxat, în scopul majorării prețului transportului sau neincluderii unor venituri în memoria fiscală. Iar transportatorii autorizați riscă amenzi și mai drastice, de până la 25.000 lei, pentru nerespectarea obligațiilor legale ce le revin. În plus, în cazul acestora se pot dispune și măsuri administrative, ca sancțiuni complementare, privind reținerea, suspendarea, retragerea sau anularea, după caz, a unor autorizații / copii conforme.

Regulamentul aflat în dezbatere publică poate fi descărcat și consultat de pe pagina de internet a primăriei (http://www.primariabarlad.ro/wp-content/uploads/2021/03/Proiect-Regulament-Autorizatii-Taxi.pdf).

2 COMENTARII

  1. @Katia, ei nu au drepturi, ci doar OBLIGATII!! Sa nu refuze curse chiar daca clientul e țepar ?! Baut, recalcitrant, drogat, cu haine murdare de lucru, pișat pe el sau au ca destinatie ”turistica” diverse locuri pe unde zboara bolovani, se dau tepe sau zone in care riscul de-a fi talharit e mare!! Politia oricum nu intervine si nu se baga acolo niciodata si daca ai patit-o e din vina ta, va fi explicatia politiei sau pentru suma aceea nu se derajeaza.

  2. Da, o să ne simțim în siguranță și respectați. Totuși, nu am văzut unde sunt ”Drepturile taximetriștilor/ale firmelor de taximetrie”, îmi puteți spune la ce pagină din regulament sunt?

Comentariile sunt închise.