• Societatea de transport public local din subordinea municipalității vasluiene, Transurb SA, dorește să achiziționeze două noi autobuze, pe lângă cele 10 troleibuze și 8 autobuze care ar putea fi achiziționate în perioada următoare cu finanțare europeană. Banii pentru cele două autobuze ar putea fi accesați prin aplicarea de către Transurb la măsura „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”, din cadrul unei scheme de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130/2020. La acest moment, transportul în comun pe cele 26 de trasee din municipiul Vaslui este asigurat cu 11 autobuze și 8 microbuze, cele mai multe, cu o vechime de peste 10 ani și cu un grad ridicat de uzură.
Municipalitatea vasluiană continuă eforturile în vederea modernizării transportului public local de călători și asigurarea unor condiții decente celor care folosesc acest serviciu comunitar de utilitate publică, circa 6 milioane de călători anual, în condițiile normale de dinainte de pandemie. În prezent, este în derulare un important proiect în acest sens, în valoare de 20,8 milioane euro, „Proiect de îmbunătățire și extindere a rutelor, traseelor, stațiilor și vehiculelor de transport de călători, mentenanța și monitorizarea sistemului de transport public integrat din municipiul Vaslui”, cu finanțare europeană nerambursabilă prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020.
Proiectul care va fi implementat la nivelul municipiului Vaslui vizează realizarea unui sistem de transport inteligent, dar și prietenos cu mediul, cu înființarea unor noi linii de troleibuze dar și prelungirea actualelor trasee de autobuz, cu înființarea a 25 de noi stații și reamenajarea a 69 de stații existente, amenajări de infrastructură și, poate cel mai important, achiziționarea a 18 mijloace de transport călători noi – 8 autobuze și 10 troleibuze. Până la finalizarea proiectului, este însă imperios necesară modernizarea actualei flote de mijloace de transport în comun care, în cea mai mare parte prezintă o uzură avansată care, pe lângă un consum suplimentar de carburant și deci, cheltuieli suplimentare de exploatare, reduc și confortul călătorilor. Deja, au fost făcute eforturi în acest sens, prin achiziționarea cu fonduri de la bugetul local a două microbuze hibrid Karsan, care au intrat în exploatare în luna iulie a acestui an, și care s-au adăugat altor 2 astfel de vehicule, achiziționate anul trecut. Nu este însă destul, dat fiind că parcul auto al Transurb SA, societate din subordinea primăriei care are în atribuții transportul public local, mai conține doar alte 13 autobuze, dintre care 2 autobuze au defecțiuni majore și sunt indisponibilizate pentru o perioadă nedeterminată, și 6 microbuze. 4 dintre microbuze au o vechime de cel puțin 16 ani, în timp ce, dintre autobuze, multe sunt de dinainte de anul 2000, motorizarea tuturor aceste mijloace de transport nedepășind normele EURO 3.
În aceste condiții, conducerea Transurb SA a solicitat municipalității permisiunea de a accesa fonduri nerambursabile în vederea achiziționării a două noi autobuze noi cu o capacitate medie de 50 – 60 de locuri pe scaune și în picioare. Fondurile sunt disponibile pe măsura „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”, din cadrul unei scheme de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130/2020 cu condiția depunerii unui proiect în acest sens până cel târziu pe 29 ianuarie 2021. Bugetul total alocat acestei măsuri este de 550 milioane euro, din care Transurb speră că va accesa 260.000 de euro, suma maximă posibilă, funcție de cifra de afaceri a Transurb pe anul 2019. Din câte se pare, există o ofertă corespunzătoare cerințelor, în valoare de 80.000 de euro fără TVA/mijloc de transport.
Pentru a accesa însă aceste graturi, societatea are însă nevoie și de acordul consilierilor municipali, dat fiind că asigurarea cofinanțării de minimum 15% din valoarea proiectului și alte cheltuieli neeligibile ar trebui susținute de la bugetul municipiului Vaslui, întrucât Transurb nu poate suporta aceste cheltuieli. Pentru anul 2020, conform bugetului societății, se conta pe venituri de 6,094 milioane lei cu un profit de 37.000 lei. Din cauza pandemiei care a dus la scăderea numărului de călători, conducerea societății prognozează că veniturile vor scade cu cel puțin 100.000 lei, în ciuda unor importante economii la capitolul cheltuieli salariale, de peste 150.000 lei, rezultate prin suspendarea contractelor de muncă a 35 de salariați pe perioada stării de urgență din lunile aprilie – mai.










