• În cele două luni în care a fost instituită starea de urgență ca urmare a pandemiei de Coronavirus, activitatea spitalelor vasluine a fost aproape paralizată, mai ales după ce Spitalul Municipal „Elena Beldiman” din Bârlad a fost desemnat „Spital Covid”, iar Spitalul Județean de Urgență Vaslui – „Spital suport Covid”. Scăderea numărului de îmbolnăviri cu noul coronavirus, lucru care a dus la înlocuirea stării de urgență cu cea de alertă, cu relaxările restricțiilor aferente, a dus la o afluență de bolnavi la porțile spitalelor din Vaslui și Huși, cel din Bârlad fiind inaccesibil în continuare pacienților „de rând”. În aceste condiții, și cu triajul strict care se face la intrarea în spital, nu este de mirare că bolnavii ajung să stea la coadă pe trotuar pentru a fi internați!

Conducerea Spitalului Județean de Urgență Vaslui a prezentat public, pe pagina de facebook a unității, un mic raport al activității pe perioada stării de urgență și a celei de alertă. Conform datelor furnizate, la Unitatea de Primiri Urgente a unității, în decurs de două luni, respectiv între 16 martie și 15 mai, s-au prezentat doar 6.897 de persoane, din care 6.560 de persoane la UPU, 317 persoane la camera de gardă boli infecțioase și 20 de persoane la camera de gardă psihiatrie. Numărul este infim față de cel înregistrat într-o perioadă normală, mai ales că SJU a asigurat asistența medicală pentru pacienții din zona Vaslui, dar și pentru pacienții arondați zonei Bârlad. Trebuie spus că o scădere la fel de drastică a activității s-a înregistrat și la nivelul Serviciului Județean de Ambulanță, numărul de intervenții zilnice fiind de 3 până la 5 ori mai mic decât într-o perioadă obișnuită.
După încetarea stării de urgență și înlocuirea acesteia cu starea de alertă, deci după relaxarea unor măsuri de protecție, inclusiv a restricțiilor de circulație, activitatea SJU a început să revină, încet spre normal.Totuși, în mai puțin de o lună, respectiv în perioada 15 mai – 11 iunie, la Unitatea de Primiri Urgențe a SJU Vaslui s-au adresat doar 4.069 pacienți, distribuiți astfel: UPU – 3.772 pacienți, camera de gardă boli infecțioase -191 pacienți, camera de gardă psihiatrie – 106 pacienți. Motivul ar fi faptul că, în continuare, se pune accentul pe reducerea riscului de transmitere a îmbolnăvirii cu COVID-19.
„În perioada de referință, s-au internat doar urgențele medicale, serviciile medicale la cerere sau programabile fiind amânate. Cât privește perioada stării de alertă, au fost internați și tratați1.636 de pacienți, din care 478 pacienți, din zona Bârlad”, anunță conducerea celui mai mare spital din județ, care are 787 de paturi și acoperă peste 20 de specialități medicale!
În continuare, spitalul din Bârlad este închis pentru pacienți, alții decât cei cu Covid, persoanele din zona de sud a județului fiind direcționați tot la Vaslui. În aceste condiții, nu este de mirare că pacienții care doresc să fie internați pentru tratament sau investigații medicale, mulți dintre ei bolnavi cu afecțiuni cronice grave al căror acces la serviciile medicale a fost în această perioadă restricționat la cel al medicinei de familie, și aceea, ce multe ori, practicat „la distanță”, formează cozi la poarta spitalului. „Din cauza noilor prevederi legislative privind triajul epidemiologic, precum și a modificărilor de structură și circuite impuse de starea de alertă și de urgență, în unele situații, timpul de așteptare a crescut independent de voința noastră. Odată cu realuarea activității medicale la cerere și reevaluarea pacienților cu bolli cronice, adresabilitatea este în creștere”, explică conducerea spitalului.
O altă explicație oferită este aceea că pacienții nu respectă programările făcute în vederea internării, cei mai mulți, în special care vin din diverse comune ale județului, prezentându-se în jurul acelorlași ore, dimineața. În plus, pe fondul restricțiilor impuse de actualul context epidemiologic, intrarea în incinta unității medicale este complet restricționată, accesul realizându-se în baza triajului epidemiologic pe care cadrele medicale îl fac la cortul situat în apropierea porții de acces. Acest triaj, cu documentele ce trebuie completate, duce la creșterea timpului în vederea internării și, implicit, a celui de așteptare. „Aglomerația se formează pentru că există proceduri suplimentare pentru internare, adică triaj epidemiologic, completare formulare etc. Chiar dacă sunt programați la ore diferite, ei tot dimineața vin, la prima oră, cu autobuz, cu ce pot ei! În astfel de situații, îi sfătuim pe pacienți să încerce să respecte programările și, pentru evitarea unor posibile îmbolnăviri, să respecte regulile de protecție și distanța marcată pe trotuare. Încercăm, pe cât posibil, să asigurăm un flux constant al pacienților, motiv pentru care adresăm rugămintea de a respecta programările și instrucțiunile de acces în unitatea medicală”, spune Ana Smaranda Rinder, managerul Spitalului Județean.
Mai trebuie menționat că accesul aparținătorilor bolnavilor internați în SJU Vaslui, inclusiv al celor ajunși în stare gravă la UPU, este în continuare interzis. La fel, predarea – primirea pachetelor pentru bolnavi este restricționată, putând fi făcută doar respectând reguli stricte. Pachetul nu va fi acceptat de către personalul de pază sau personalul de pe secție ori compartiment. În situațiile în care vizitatorul sau aparținătorul refuză să completeze acel formular de evaluare a riscului de transmitere a îmbolnăvirii cu COVID-19 ori declară că nu îndeplinește condițiile precizate în formular, persoana de serviciu de la poarta de acces va anunța telefonic secția ori compartimentul respectiv. De la nivelul secției/compartimentului se prezintă la poartă o infirmieră desemnată, echipată cu masca facială de protecție, mănuși și botoși, care va prelua pachetul ambalat și formularul completat și semnat. Ulterior, va duce pachetul la patul pacientului, căruia i-l va înmâna, iar formularul de evaluare a riscului de transmitere a îmbolnăvirii cu COVID-19 îl va preda asistentei de salon care îl va atașa în foaia de observație a bolnavului.











