• În curând, am putea vedea mișcare pe șantierul unde va fi construită șoseaua de centură a Bârladului. Potrivit bârlădeanului Adrian Covăsnianu, consilier onorific în Ministerul Transporturilor, săptămâna trecută a fost emisă Autorizația de Construire pentru organizarea de șantier a obiectivului de investiții, astfel că, în scurt timp, vor putea fi demarate și lucrările efective.

Faptul că Bârladul are un reprezentant la Ministerul Transporturilor, chiar și doar în calitate de consilier onorific, reprezintă un avantaj pentru comunitate, întrucât localnicii pot afla în cel mai scurt timp noutăți despre proiectele de interes. Adrian Covăsnianu (36 ani), absolvent al Facultății de Geografie și Geologie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iași, în prezent doctor în geografie, a fost numit în această funcție onorifică la începutul lunii decembrie și își informează în timp real prietenii virtuali despre toți pașii întreprinși în legătură cu investițiile în infrastructură din toate județele Moldovei. Cu atât mai mult cu cât el este și vicepreședinte al Asociației civice „Moldova Vrea Autostradă”. Astfel, prin intermediul contului său de socializare, bârlădeanul a anunțat duminică după-amiază că încă se așteaptă avizarea proiectului tehnic al mult așteptatei investiții „Varianta de ocolire a municipiului Bârlad”, dar că a fost făcut, totuși, un pas important: a fost emisă Autorizația de Construire.
„Informații despre Varianta Ocolitoare Bârlad! Săptămâna trecută, în data de 07.04.2020, la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a avut loc o ședință cu antreprenorul general al Variantei Ocolitoare Bârlad. Trebuie reamintit faptul că, la Varianta de Ocolire a municipiului Bârlad, există o serie de solicitări și, implicit, modificări ale Proiectului Tehnic de Execuție ce au fost discutate la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași. Solicitările au ajuns și la nivel central, la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Există promisiunea că, în curând, va fi aprobat Proiectul Tehnic de Execuție în Comisia Tehnico-Economică la CNAIR. Vestea bună este că, pe 08.04.2020, a fost emisă Autorizația de Construire pentru organizarea de șantier, astfel că, în curând, vom vedea utilajele în zona Bârladului pentru proiectul centurii ocolitoare a celui mai ambuteiat oraș din sudul Moldovei!”, este postarea lui Adrian Covăsnianu pe pagina sa de socializare.
„Contractul a fost semnat în data de 24.10.2018. Ordinul de începere pentru proiectarea lucrărilor a fost emis în data de 05.12.2018. Contractul este în faza de proiectare. Proiectul Tehnic a fost finalizat și este semnat de către verificatorii de proiect. Urmează avizarea în CTE CNAIR (Comisia Tehnico-Economică a CNAIR). În data de 12.02.2020 a fost emis Acordul de Mediu”, este cea mai nouă informare publicată de reprezentanții CNAIR referitoare la „centura” Bârladului, actualizată la finele lunii martie.
Trebuie spus că, pe 3 aprilie, în cadrul primei ședințe a Consiliului Local Bârlad desfășurată vreodată în sistem de video-conferință, legislativul local a aprobat organizarea de șantier a investiției pe o platformă betonată amenajată pe un teren cu suprafața de 7.400 metri pătrați.
De menționat că, din data de 6 august 2019, „Varianta de ocolire a municipiului Bârlad” se află în etapa dedicată execuției propriu-zise a lucrărilor (perioadă alocată de 22 luni), după ce, între 5 decembrie 2018 – 5 august 2019, s-a aflat în faza de proiectare. Antreprenorul este Asocierea SC Tehnic Asist SRL – SC Tass Infra Logistic SRL Botoșani, care a câștigat licitația organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), iar proiectantul este Search Corporation SRL București.
La începutul lui februarie, edilii Bârladului anunțau că, până la jumătate lunii, urma să fie emis avizul de mediu, ultimul document necesar pentru începerea lucrărilor, iar până pe 28 februarie, avea să fie eliberată autorizația de construire pentru organizarea de șantier. De atunci, nu s-a mai auzit nicio veste oficială despre așteptata investiție. Se știe doar că avizul de mediu era cerut pentru că șoseaua de centură va traversa o porțiune de sit „Natura 2000” (Rezervația Naturală „Bădeana”), adică pădurea protejată aflată de o parte și de alta a râului Bârlad, și trebuia văzut dacă animalele care au habitatul acolo vor fi afectate de construirea șoselei.
Investiția este finanțată prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, iar valoarea totală a contractului de finanțare este de 186.686.985,54 lei. Din total, 85% reprezintă contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională (134.388.803,25 lei), în timp ce 15% reprezintă contribuția proprie (23.715.671,15 lei).
„Centura” Bârladului este formată dintr-un segment distinct și anume Varianta de Est, ce se desfășoară între DN 24, la intrarea în Barlad, și DN 24, la ieșirea din Bârlad spre Vaslui. Va avea o lungime totală de 11,281 kilometri, o lățime platformă de 10 metri, patru poduri, trei pasaje, două intersecții la nivel și două parcări. Prin execuția acestui contract ce va trebui să fie gata până pe data de 5 iunie 2021, se va realiza decongestionarea traficului de pe raza Bârladului, prin redirecționarea traficului greu în afara orașului.










