Avand in vedere o serie de informatii aprute in spatiul public in ultima perioad, prin intermediul unor mijloace de comunicare in mas locale – referitoare la dou busturi sculptate si trei ‘basoreliefuri’ ce apartin artistului Cristian Pantea – Biroul de Pres al Primriei Municipiului Barlad face urmtoarele precizri: n primul rand, bustul care il inftiseaz pe Spiru Haret si care in prezent se afl amplasat pe un teren proprietate privat, nu este nici al primriei locale, nici al Clubului Copiilor ‘Spiru Haret’ Barlad, pentru ca vreuna din cele dou institutii s poate intreprinde vreun demers de restituire ctre urmasii regretatului artist care l-a realizat. n aceste conditii, din informatiile detinute la nivel administrativ local, la momentul realizrii acestui bust autorul ar fi executat o comand pentru un ONG local si l-a amplasat pe locul pe care se afl si in prezent urmand ca ulterior s se inteleag cu beneficiarul asupra modalittii sale de cedare: contra cost sau printr-un schimb cu un alt obiect de art. Oricum, niciuna din cele dou variante nu s-a pus in practic niciodat, in acest sens neexistand niciun document intre prti, cu atat mai putin in posesia Primriei Barlad sau a Clubului Copiilor ‘Spiru Haret’ Barlad, pentru ca vreuna din cele dou institutii s poate fi acuzat c nu a intreprins niciun demers de restituire a lucrrii ctre urmasii artistului. Apoi, situatia este perfect identic si in privinta bustului doctorului Bagdasar, opera aceluiasi artist, despre care s-a afirmat public c ar fi depozitat la subsolul Centrului ‘Mihai Eminescu’. n realitate, acest bust se afl la parterul Centrului si nici pentru el – distinct – nu exist vreun document. Se stie totusi c, in 2010, lucrarea a ajuns la Centrul ‘Mihai Eminescu’ odat cu celelalte piese din colectia medicului Constantin Teodorescu. Asta pentru c regretatul medic Constantin Teodorescu intentiona s il achizitioneze contra cost dar, din cate se stie, nu a reusit s ajung la un consens cu artistul. Mai mult, la fel s-a intamplat si in cazul celor trei basoreliefuri realizate de acelasi sculptor, dar care, in fapt, erau doar niste mostre. Artistul Cristian Pantea adusese aceste mostre, de la Vaslui, doar spre a le prezenta autorittilor locale, pentru ca ulterior s realizeze operele in sine, pe care dorea s le cedeze municipalittii tot contra cost. n plus, recent, cele trei mostre au fost returnate fr probleme urmasilor artistului Pantea, intrucat nu reprezint opere de art in sine si exist si dovezi c au rmas in custodia municipalittii. Prin urmare, luand in considerare faptul c in niciuna din cele trei situatii nu s-a pus niciun moment problema donrii operelor ctre oras, ele fiind destinate exclusiv tranzactionrii, este lesne de inteles c nu a fost intocmit niciun alt fel de act care s ateste proprietatea asupra lor din partea vreuneia din institutiile subordonate Consiliului Local Barlad sau a vreunui serviciu al Primriei Barlad. Pentru informarea corect si complet a cettenilor mai precizm c, la acest moment, pentru a se putea prelua, totusi, de ctre municipalitate cele dou busturi, ar trebui s existe cel putin un document care s contin o minim descriere a operelor, obligatoriu realizat de artist. Ori, un astfel de act nu a fost identificat in posesia niciunei institutii implicat in acest subiect, respectiv Centrul ‘Mihai Eminescu’ prin Biblioteca Municipal ‘Stroe Belloescu’ sau Clubul Copiilor ‘Spiru Haret’ Barlad. Not: Informatiile prezentate mai sus trebuie analizate in contextul lecturrii articolului intitulat ‘Profund jignit de dispretul artat de autorittile Barladului, familia sculptorului Pantea cere restituirea busturilor npdite de buruieni sau abandonate in poduri’, publicat in editia din data de 18.06.2018 a Cotidianului ‘Est News’.
Biroul de Presa al
Primariei Municipiului Brlad











