Jaguar XJ 12 din 1976, o definitie a elegantei

0

Un Jaguar XJ 12 fabricat n 1976, precursor al masinilor folosite n prezent de familia regal si primministrul britanic, proprietatea lui George Safir, poate fi acum admirat de vasluieni mai ales la evenimentele organizate de Retromobil Club Romnia – Filiala Vaslui. Este vorba de unul din cele 14.226 autoturisme de lux cu motorul V12 din seria a doua a Jaguar XJ 12, un bolid care, pe lng puterea motorului, se remarc prin elegant.

n februarie 2016, vasluianul George Safir, un pasionat de masini de epoc, a achizitionat din Olanda un Jaguar XJ12, fabricat n 1976. Cu toate c masina se afla ntr-o stare de conservare destul de bun, proprietarul a decis s i refac complet interiorul si s o revopseasc, aducnd-o la standardele de fabric. Dup toate aceste operatiuni, a obtinut „Atestatul de Vehicul Istoric”. Prima si cea mai important participare a Jaguarului la un eveniment Retromobil Club Romnia a avut loc pe 24 iunie 2017, la „Concursul de Elegant Sinaia”. Acest concurs are o traditie care a nceput cu dou evenimente organizate n 1934 si 1935, reluat apoi n 2011, n aceeasi locatie, si care si dezvolt acum faim international. Concursul se bucur de participarea proprietarilor de vehicule din Romnia si trile vecine, printre acestia fiind si cunoscutul colectionar de masini de epoc, fostul juctor de tenis Ion Tiriac. Din pacate, n urma jurizrii, Jaguarul XJ 12 al vasluianului George Safir nu s-a clasat pe nici una din primele trei pozitii, ns autoturismul a fost foarte apreciat de publicul prezent la eveniment, mai ales de turistii strini. Tot n 2017, Jaguarul XJ12 a participat la concursul pentru Vehicule Istorice, Retromobil Fest, organizat la Autodromul Titi Aur. Ultimul eveniment la care a putut fi vzut de pasionatii vasluieni a fost „Retro Parada Toamnei 2017”, eveniment organizat de filiala Vaslui a „Retromobil Club Romnia”, n Centrul Civic al municipiului. Productorul britanic de automobile Jaguar a nceput n 1968 s produc si s vnd o serie de masini de lux denumite Jaguar XJ, productia continund, cu diferite modele, pn n zilele noastre, actualul Jaguar XJ fiind lansat n 2009. Este una dintre masinile folosite de familia regal britanic, iar o versiune blindat este utilizat pentru transportul priemierului britanic. Versiunea XJ12, anuntat n iulie 1972, a folosit un motor V12 de 5,3 litri. Masina prezentat la acel moment a fost singura cu patru usi si motor cu 12 cilindri, dezvoltnd o vitez maxim de 225 km/h, produs n mas. Era la acel moment cea mai rapid masin cu patru locuri disponibil. Proiectarea instalatiei de rcire a motorului V12 a fost pentru ingineri o adevrat provocare, asta pentru c XJ12 avea un radiator complex ncrucisat si mprtit n dou sectiuni orizontale separate si sustinut cu rezervoare de alimentare cu lichid de rcire la fiecare capt. Ventilatorul motorului a fost adaptat s se roteasc la o vitez de 10 ori mai mare dect turatia motorului. Sistemul de alimentare cu combustibil a fost prevzut cu o supap de sigurant care s returneze combustibilul n rezervor atunci cnd presiunea carburantului n furtune depseste 1,5 psi, pentru a reduce riscul blocrilor de vapori la temperatur ridicat. Bateria masinii a beneficiat de un neobisnuit ventilator de rcire controlat termostatic. Au fost construite 3.235 de astfel de XJ12 de prima generatie. Seria II a modelului XJ a fost lansat n anul 1974 si, din punct de vedere vizual, erat diferentiat de predecesoarele lor de barele de protectie ridicate pentru a respecta reglementrile americane privind siguranta n cazul accidentelor, ceea ce a necesitat o gril mai mic, completat de o intrare discret aditional direct sub bara de protectie. Interiorul a primit o actualizare substantial, incluznd sistemele simplificate de nclzire si sisteme de climatizare. Desi productia mondial a seriei II s-a ncheiat n 1979, un numr de autoturisme a mai fost produs n Cape Town, Africa de Sud, pn n 1981. Au fost produse un numr total de 91,227 de modele Seria II, 14,226 dintre acestea echipate cu motorul V12. Asociatia „RETROMOBIL CLUB ROMNIA, este Asociatia national a detintorilor si restauratorilor de vehicule istorice, care are ca scop promovarea si ncurajarea conservrii, restaurrii si utilizrii vehiculelor istorice n conditii istorice si tehnice corecte.