marți, decembrie 23, 2025

IMS – Soldatul care refuz s se predea

Desi produse timp de sase ani la uzinele de la Cmpulung Muscel, masinile de teren Aro M461C, avnd o form specific – o caroserie avnd colturile rotunjite -, cunoscute mai degrab sub denumirea de IMS, sunt destul de rar vzute pe soselele din tar. Asta si pentru c aproape jumtate din cele peste 80 de mii de unitti produse au fost destinate exportului, iar multe dintre cele rmase au fost n dotarea armatei si a organelor de militie, ulterior, fiind casate. Totusi, vasluianul Marian Radu a reusit s gseasc un astfel de IMS, pe care, dup ce l-a reconditionat mpreun cu fiul su, Vlad, un licean care deja a luat microbul vehiculelor istorice de la tatl su, l-a nscris n Retromobil Club Romnia – Filiala Vaslui. Deja, btrnul IMS a participat la primul su eveniment organizat de Asociatie si poate fi admirat pe strzile de Vaslui, nu putini fiind cei care ntorc privirile dup ceea ce a fost una din masinile simbol ale tineretii lor.

Aro M461C este masina de teren romneasc produs la Uzina Aro de la Cmpulung Muscel, uzin care initial avea denumirea Intreprinderea Metalurgic de Stat, de unde si prescurtarea numelui acestor modele, IMS. Produs ntre 1969 si 1975, Aro M461C a fost de fapt o actualizare a deja consacratului M461, model lansat n anul 1964. Modelul C beneficia de motorul M207, denumit si Jumtate de Carpati, care avea ca punct de plecare motoarele utilizate la camioanele SR 131. Motorul cu o capacitate cilindric de 2500 cmc, alimentat cu benzin, fcea ca, cel putin pe hrtie, masina s aib 70 de cai putere. De asemenea, cutia de viteze era n 4 trepte, acestea reprezentnd mbunttiri considerabile fat de modelul rusesc GAZ 69, pe platforma cruia a fost construit Aro. Fiabilitatea masinii i-a adus si popularitatea, jumtate dintre cele 80.233 de exemplare produse fiind exportate n 32 de state ale lumii. Poate acesta este si motivul pentru care, n ziua de astzi, Aro M461C este destul de rar ntlnit n Romnia. Mai mult, a fost vehiculul preferat al Militiei si Armatei, casarea n timp a parcului auto a acestor institutii ducnd la disparitia multor masini din peisajul cotidian. Unele ns au avut o soart mai fericit si au ajuns pe minile unor pasionati de asemenea vehicule, cndva simbol al Epocii de Aur. Este cazul unui astfel de IMS, care, cndva, a fost folosit ca vehicul de transmisiuni la o unitate militar, acum proprietatea vasluianului Marian Radu, si care, complet reconditionat, a putut fi deja admirat la Retroparada Retromobil Club Romnia – Filiala Vaslui din toamna trecut. ndrgostit de acest vehicul de pe vremea cnd era militar n termen, Marian Radu si dorea cu ardoare un IMS, ns ani de zile cutrile sale nu au avut succes. n vara anului 2017, am vzut pe publicat un site de specialitate primul Aro M461C pe care l gsisem n ultimii doi ani. Era fabricat n anul 1974 si prea a avea piese integral originale, ns ceea ce-mi-a atras atentia a fost faptul c masina era la vopsea original si nu fusese revopsit dect la unitatea militar de la Cmpulung Muscel, si, de asemenea, avea toate elementele de fabric, inclusiv deosebitele anvelope Danubiana, specifice acestui model. Aveam s aflu prin telefon pretul si, dup un drum destul de lung tocmai pn la Buzu, am avut sansa s o vd n realitate. Era o masin frumoas, care avea totusi unele imperfectiuni, ns sunetul inconfundabil al motorului mi-a amintit de tinerete, de vremurile cnd lucram pe asemenea masini ca tnr soldat n armat. n final noi, adultii, suntem niste copii legati pe veci de mirosuri si amintiri, asa c acesta a fost principalul factor cnd am hotrt c masina merit s fie cumprat. A urmat o tranzactie n urma creia am devenit proprietarul unei masini vechi de 43 de ani. Drumul spre cas de la Buzu a fost destul de dificil, caseta de directie a masinii fiind defect, ns entuziasmul meu nu a sczut nici un moment. Ajuns la Vaslui, mam decis s fac o excursie la Cmpulung Muscel, locul de nastere al masinii, pentru a face rost de piesele originale necesare reparatiilor. Fiul meu Vlad, desi doar elev n clasa a IX-a este deja un mptimit al masinilor clasice si m-a ajutat cu foarte mare entuziasm la reparatiile care au urmat. Nu a durat mult si, la cteva sptmni de la achizitie, am nceput demersurile pentru obtinerea atestatului de vehicul istoric. Masina a obtinut acest atestat fr absolut nici o problema, corespunznd din toate punctele de vedere exigentelor specialistilor filialei Vaslui a aRetromobil Club Romnia. Cteva luni mai trziu, btrnul IMS a participat la primul eveniment Retromobil din viata sa, Retroparada Toamnei de la Vaslui. Acum, eu si fiul meu sperm ca aceast poveste s continue multi ani la rnd, cu att mai mult cu ct Vlad abia asteapt s mplineasc vrsta necesar pentru a obtine permisul si s conduc masina de teren romneasc Aro M461C, povesteste Marian Radu, proprietarul IMS-ului care, n ciuda venerabilei vrste de 44 de ani, nc atrage privirile vasluienilor atunci cnd circul pe strzile orasului. Asociatia RETROMOBIL CLUB ROMNIA este Asociatia national a detintorilor si restauratorilor de vehicule istorice, care are ca scop promovarea si ncurajarea conservrii, restaurrii si utilizrii vehiculelor istorice n conditii istorice si tehnice corecte.

Cele mai importante

Anunțuri

Vânzări APARTAMENTE Vând apartament 3 camere în municipiul Vaslui, zona...

Atentie, soferi, un sens unic nou in Barlad!

in cel mai scurt timp, in zona Cerbul de...

Pavel Stratan va canta la Sarbatoarea Toamnei din Barlad

Spre deosebire de anii trecuti, cand publicul barladean avea...

Două femei și doi bărbați omorâți în apropiere de Bârlad, de un șofer cu permis de 8 luni

Groaznic accident de circulație produs în această după-amiază pe...

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam, printre laureații Galei Sportivii Anului a CSA Steaua

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam s-a aflat printre sportivele anului 2025 desemnate...

Loteria Română anunță tragerile speciale de Crăciun

Milioane de euro sunt „la bătaie” în cadrul ediției...

Focurile de artificii ar putea fi interzise complet în municipiul Vaslui

După ce, prin lege, au fost interzise petardele, iar...

Doar 16,30% dintre vasluieni lucrează

Doar 16,30% dintre vasluieni lucrează, așa cum rezultă din...

Doar câteva zile până când vechea aplicație Revisal devine neutilizabilă

Angajatorii din județ mai au doar câteva zile pentru...

Related Articles

Popular Categories