marți, decembrie 23, 2025

TRADITII SI OBICEIURI AJUN SI DE CRCIUN

Considerat n vechile calendare drept celebrare a Anului Nou, fapt sustinut si de numeroasele practici magice ale Ajunului, Crciunul a pstrat pn la urm cu preponderent imaginea srbtorii crestine, n care mai pot fi puse n evident vagi urme de ritualuri pgne. Sub influenta lui Mos Ajun a aprut si un Mos Crciun, figur controversat, de un demonism accentuat, mai nti ostil momentului Nasterii, convertit ori uneori pedepsit drastic n fata minunii pogorte asupra sotiei sale, Crciunoaia, devine simbol al srbtorii, al drniciei si al crezului. Lui i se atribuie obiceiul darurilor fcute copiilor, dup modelul celor oferite pruncului Iisus. De cealalt parte, obiceiul colindatului pare s nu-si gseasc pe deplin explicatii crestine: fie c obiceiul exista nc nainte de nasterea lui Iisus, fie c este practicat ca element component al unor ritualuri escatologice, atunci cnd nu se vor mai auzi colinde si cnd nu se vor mai nrosi ou, va veni sfrsitul lumii si n care este vorba mai putin de colindele specifice, n care este preamrit Nasterea. Toate aceste explicatii sunt valabile pentru colindele agricole de sfrsit de an, avnd ca punct de plecare ziua de 23 decembrie si ncheindu-se undeva n jurul zilei de 7 ianuarie.

n traditia popular zilele sptmanii s-a personificat in Sfanta Luni, Sfanta Miercuri, Sfanta Vineri, Sfanta Sambt, ba mai mult chiar si subimprtirile zilei si noptii, Miaznoapte, Miazzi, Zoril, Murgil sau Negril, care sunt fiinte reale pentru popor, cu oaresce puteri de netgduit. Tot asa a fcut din zilele insemnate, Ajunul si Crciunul, dou personaje, Mos Ajun si Mos Crciun. Ei sunt cunoscuti drept mosi btrani, tare btrani, ei existand din vremuri demult uitate, din veacuri de mult apuse, sunt de o varst cu Soarele si Luna. Ei se aseamn unul cu altul ca doi frati gemeni, ca dou picturi de ap: btrani, cu brbile lungi pan la pmant, stufoase si albe ca zpada, amandoi sunt buni si darnici, amandoi cutreier lumea de la un capt la altul, rspandind veselia in jurul lor, prin darurile bogate si imbelsugate. Darurile sunt in special pentru copii, pentru care le scot totdeauna din marii si in veci interminabilii lor saci, amandoi umbl pe acelasi drum si in veci nedesprtiti unul de altul, cum Dumnezeu si Sfantul Petru de asemenea umblau amandoi pe un loc, tot asa de buni si btrani amandoi. Deosebirea dintre ei este la darurile imprtite. Mos Ajun druieste nuci, pere, covrigi, colaci, colindete, plcinte, prjituri, bomboane si alte dulciuri si mancruri plcute lor. Iar Mos Crciun le aduce haine, incltminte, jucrii, carnati, caltabosi si sorici. n traditia popular se povesteste c Maica Domnului, fiind cuprins de durerile facerii, a cerut adpost lui Mos Ajun. Acesta, motivand c este om srac, o refuz, indrumand-o spre fratele su mai mare si mai bogat, Mos Crciun. Crciun era stpanul staulului unde au gzduit Iosif si Maria. Cand s-a nscut Hristos, baba lui Mos Crciun, Crciuneasa, s-a dus de a mosit pe Maica Domnului. Cand a auzit Mos Crciun c femeia sa a lucrat in ziua lui, i-a tiat mainile pe loc. Atunci Crciuneasa s-a dus la Maica Precista si, plangand, i-a spus ce-a ptit si i-a artat mainile. Maica Precista a suflat peste mainile Crciunesei si indat mainile i s-au fcut frumoase si curate, iar nu zbarcite, cum erau inainte de aceasta. De bucurie c nevasta lui a scpat de pedeapsa lui necugetat, Crciun aprinde un rug de cioate de brad in curtea lui si joac hora cu toate slugile sale. Dup joc imparte Fecioarei Maria daruri pstoresti (lapte, cas, urd, smantan) pentru ea si fiul ei. Astfel, Mos Crciun reprezint o transfigurare a magilor ce i-au adus daruri lui Iisus la nasterea sa si c este simbolul tipului creator. Mai mult de un mileniu crestinii au srbtorit Anul Nou in ziua de Crciun, in imediata apropiere a solstitiului de iarn: la Roma, pan in secolul al XIII-lea, in Franta, pan in anul 1564, in Rusia, pan in vremea tarului Petru cel Mare, in Trile Romane, pan la sfarsitul secolului al XIX-lea. La romani amintirea acelor vremuri este inc proaspt, de vreme ce, in unele sate bntene si transilvnene, ziua de 1 ianuarie se numeste Crciunul Mic, nu Anul Nou. n unele zone se cred c, mai inainte vreme, foarte multe rutti fceau oamenii, din pricin c isi uitaser de Dumnezeu. Pentru a-i scpa de pcate, Dumnezeu a lsat colindele, ca in fiecare an la Crciun numele cel sfant al Domnului s vin neaprat la urechile oamenilor si astfel s se abat de la calea ruttilor. Atunci cand colindele nu se vor mai auzi pe pmant, vor iesi diavolii si astfel lumea va incpea pe mana lor. Traditiile contemporane spun despre sfantul’ Crciun, Mosul darnic si bun’, incrcat cu daruri multe’, sunt printre putinele influente livresti ptrunse in cultura popular de la vest la est si de la oras la sat. Derivatul de mos din numele su inseamn intemeietor’, ziditor’, inceptor’. n noaptea de Crciun exist obiceiul de a se pstra in vatr focul aprins. Se pune in aceast noapte un bustean in foc, numindu-se busteanul Crciunului. nc din timpuri strvechi, tranii din intreaga Europ, obisnuiau ca in anumite zile ale anului, primvara si la solstitiul de var, dar prin in unele locuri, si la sfarsitul toamnei sau in cursul iernii, de Crciun si in ajunul Bobotezei, s aprind focuri sau ruguri si s danseze in jurul lor sau s sar peste ele. Un vestigiu probabil a superstitiilor omului primitiv care, observand miscarea aparent a Soarelui a considerat c acesta il poate ajuta. Solstitiul de iarn fiind socotit de cei din antichitate a fi in jurul datei de 25 decembrie, au fost trecute si obiceiurile legate de foc la aceast dat. Cenusa busteanului care arde in noaptea Crciunului e imprstiat prin grdini pentru a promova rodirea lor. n ajun si Crciun se pun pe o mas, lang o fereastr inchis, dou paini, sare, peste, grau si un pahar cu ap pentru rudele decedate din familie ce se credea c vin si mnanc din acele bucate. La mesele de Crciun nu se bea rachiu. el fiind un produs inventat de diavolul, ce apoi il batjocoreste pe cel ce-l bea, zicand c rachiul are intaietate inaintea tuturor bucatelor. n ziua de Ajunul Crciunului, pan a nu rsri soarele, se incepe a lucra cate putin din toate treburile si se lucreaz cate putin cu uneltele cu care se doreste s se lucreze cu drag si cu mult spor peste an. Se posteste total in ziua de Ajun pentru spor in anul ce vine. n ziua de Ajun, cine iese cel dintai afar de dimineat, la inapoiere este obiceiul s ia cateva surcele de la tietor in man si, cand se intr in cas, imprstiind una cate una surcelele prin cas se rosteste: Bun dimineata lui Ajun, C-i mai bun a lui Crciun! Pui, vaci, cai, oi, bani, purcei, Bogtie, sntate, C-i mai bun decat toate!’ Dup care se intr in cas. Aceste surcele se numesc pui si vor aduce gospodriei spor si belsug in decursul anului. Strinul care intr in curtea unui gospodar nu trebuie s inchid poarta, ci gazda singur s o inchid, pentru a nu i se inchide norocul, iar la fete de mritat s nu i se taie calea petitorilor. Acestea sunt, potrivit traditiei populare, practici apotropaice din categoria magiei primei zile in vederea obtinerii sporului, a norocului, a puterii de munc necesare in anul ce vine, precum si pentru a evita nenorociri sau boli. n ajunul Crciunului si la Crciun este cerul continuu deschis si se aude o toac din cer btand, coruri de ingeri cantand iar cocosii se pornesc a canta, dar minunea aceasta n-o pot vedea decat cei buni la Dumnezeu. ncepand cu Ajunul Crciunului si sfarsind in ziua de Boboteaz, se umbl cu steaua. Copiii care umbl cu steaua se numesc stelari, colindtori sau crai, pe cap avand coroane de hartie colorat. Prin Vicleim sau Irozi se intelege datina tineretului de a reprezenta la Crciun Nasterea lui Iisus Hristos, venirea Magilor dup stea, poftirea lor de ctre Irod, siretenia acestuia de a afla pruncul prin mijlocirea celor trei Crai si, adesea, infruntarea necredintei, personificate printr-un copil sau un cioban. Turca umbl de cand Irod imprat a omorat cinci mii de prunci. El nu stia cum si ce s fac, pentru a-i scoate pe femeile cu copii afar pentru a omori toti pruncii din Betleem si din imprejurimi . Astfel a fost ales un om urat, imbrcat in piele de tap, cu coarne in cap si cu pene de cocos in crestet si clopot la spate si inarmat cu o mciuc mare in man. O reminiscent a Tapului Ispsitor din vremea grecilor. Cine se imbrac in turc se spune c nu poate merge la biseric sase sptmani. De Crciun, toate lucrurile imprumutate se reintorc acas, la stpanul de drept. La cele trei srbtori mari: Crciun, Paste si Rusalii, traditia popular cerea splatul ritualic pe fat cu ap in care s-a pus un ban de argint pentru a avea bani multi in tot timpul anului s un obraz curat precum argintul. n ajunul Crciunului se d copiilor s mnance bostan, ca s fie dolofani si rumeni peste an. n serile de Ajun si de Crciun din vechi timpuri se coace un colac deosebit, numit stolnic sau colacul plugarilor, ce se aseaz pe masa din odaia de curat inconjurat cu un lant de fier. Acest colac se pstreaz pe mas din Ajunul Crciunului si pan la Anul Nou, uneori pan la Boboteaz, cand este sacrificat ritualic si imprtit la toti ai casei, pentru a fi feriti de boli iar covata in care a fost frmantat se pune in fanul care se d la vite s fie spornice iar lantul cu care a fost inconjurat masa se aseaz in fata grajdului, pentru a trece vitele peste el. Aceast practic magic ajut pentru sntatea vitelor din bttur si pentru aprarea de lupi numit in popor si Legatul fiarelor. Pe alocuri acest colac are rol apotropaic, pentru ca dracul s nu fure copiii din cas, cci legendele populare spun c odat dracul ar fi vrut s fure un copil, dar colacul a rspuns la cele zece intrebrighicitori iar dracul a pleznit de necaz. La toate ajunurile srbtorilor de iarn se pun pe mas dou paini, sare, peste, grau si un pahar cu ap, si se crede c noaptea vin rudele decedate din familie si mnanc din acele bucate. n ziua de Ajun este interdictia de a consuma carne. Exceptie face doar carnea de vrabie, cci astfel munca din timpul anului va fi usoar ca zborul vrbiei. Tot acum incepe imperecherea psrilor. n ziua de ajun femeile, pan a nu manca nimic, mtur casa si cenusa din vatr, si le arunc peste ogor, zicand: Cum n-am mancat eu diminetile ajunurilor, asa s nu mnance nici o lighioaie roadele’. n ajunul Crciunului se tiau copacii ce nu rodeau. Femeia gospodarului, arunc cu piatra in ei sau pune cenus din vatr la rdcina lor pentru a-i inspimanta si astfel crezand c vor imbuntti rodul lor pentru anul viitor. Cat tin zilele Crciunului, furca de tors trebuie ascuns, cci altfel cel ce o va vedea in aceste zile la var va fi muscat de un sarpe atat de gros si atat de lung, ca o furc. Scald in ziua de Crciun ajut pe toti ai case spre a fi usori si sprinteni tot anul. n ziua de Crciun finii merg pe la nasi cu daruri. Dup cele trei zile ale Crciunului pe 28 decembrie intalnim in unele zone obiceiul ingroprii Crciunului’ – de fapt, a anului vechi – ritual cu o vechime considerabil, poate unul dintre cele mai arhaice elemente surprinse de calendarul popular. Moartea, ingroparea si renasterea divinittii pentru bunstarea naturii, a campurilor, oamenilor mai poate fi intalnit, pe lang elementul central al calendarului crestin, nvierea Domnului, in obiceiul Caloianului. Prognozele populare spun c dac la Crciun e cald, incat se pot tine usile deschise, la Paste va fi frig. Dac in prima zi de Crciun va fi vreme senin, frig si ger, atunci vara va fi bun. Iat un colind pentru toti cititorii, colind cules de familia ZaNICA si DAN NSTASE, din Comuna Tutova:

Cinstiti gospodari si jupane
gazde, primiti cu colindul?
Noi suntem colindtori,
Vestitori de srbtori
Dup datini colindm
Vestea nasterii o dm
Veste bun v-am adus
S-a nscut pruncul Iisus.
Astzi s-a nscut Mesia
Precum zice Isaia
Din fecioar preacurat
De Domn binecuvantat.
Stransu-ne-am trani in ceat
Toti cu inima curat
Si cu limba dezlegat.
Ne-am lut, ne-am pieptnat
Si frumos ne-am imbrcat
Si-am plecat la colindat
Pe la casele din sat.
Si-am ajuns la dumneavoastr
S spunem urarea noastr.
Gerul iernii ne-a ptruns
Dar de-ajuns tot am ajuns.
Gazda te rugm f focul
C e frig de crap porcul
Nou nasul s-anfundat
Mainile ne-au inghetat
Picioarele ne-au degerat
Si opincile-au crpat.
Au crpat opincile
Si-au plesnit nojitele.
Prin cmsile subtirele
A trecut frigul prin ele.
Gazda noi am venit la colindat
Dar oare cainii i-ati legat
C nu vrem care cumva
S muste pe cineva.
Gazda ati legat dulii
S nu muste prichindeii.
Noi nu umblm pentru colaci
Nu-nghetm pentru pitaci
Vrem s v colindm de bine
Pentru anul care vine
Ca la anul cine stie
Putem fi in vesnicie.
Unul moare, altul creste
Si lumea se primeneste
Fiindc nu se stie frate
Ce va fi pe mai departe.
Ludandu-l pe Iisus
Mai am ceva de spus
Fie bine, fie ru
Multumesti lui Dumnezeu
Si-nchinati-v frumos
Domnului Iisus Hristos
Care-n paza lui s fie
La multi ani si numai bine.
Dar Maica Precista
S v mantuie si ea
Deie bunul Dumnezeu
Ca s nu mai fie ru.
Pentru anul care vine
S v-aduc numai bine
Suprri cat mai putine.
De bucurii s-aveti parte
Si aici si-n alt parte
Iar de vreti s divortati
S-aveti bani de avocati.
S-aveti case-mbelsugate
Si mult, mult sntate
S aveti cmara plin
Cu carne de porc si slnin
S-aveti vin de buturug
Si carnatii s v-ajung.
M-am luat cu urtura
Si nu imi mai pot tine gura
Dumneavoastr s-aveti parte
De case-nalte, luminate,
Zugrvite, sindrilite
Cu ferestre sticluite
Noi, avem bordeie mici
Fcuti numai din chirpici.
Cand arati s-aveti la plug
Cate sase boi la jug
S-aveti boi-bourei
S-aveti vaci cu multi vitei
Si scroafa cu multi purcei
Zeci de pui si bobocei
Cu clostile dup ei
Vacile s fie
Izvor de-avutie
S dea cate trei sistare
Fiecare la o mulsoare,
S-aveti gistele-ngrsate
Si ginile-mperecheate
Giste albe si gascoi
Si-apoi rate si rtoi.
Ginile s v fac ou multe
Nutret bun la vitele cornute
Hoaspe de mazre s-aveti la
capre
S v umple olarele cu lapte
Ocolul fie ingrdit
Cum nu s-a mai pomenit
Cu gard frumos de carnati
Caltabosi si sangerati
Iar in gard in loc de pari
Fie puse coaste mari
Si-un parau s curg-n sat
Cu rachiu de cel curat.
Gazde de v-am suprat
Pentru cum eu v-am urat
La multi ani cu sntate
La multi ani peste o sut
Noi v zicem Doamne-ajut.
S triasc cine-ascult
Srbtoarea lui Hristos
S v fie de folos
S-ajungeti s mai serbati
Dar de noi s nu uitati.
Acu gazda s pofteasc
Pe noi toti s ne cinsteasc.
Ce-am stiut eu v-am urat
Ziua bun, am plecat.

n noaptea sfant de Crciun, s lsm deoparte grijile si suprrile pentru a ne deschide inima spre a primi o pictur din binecuvantarea ce se revars peste toat lumea. CRCIUN FERICIT!

Dan Horgan

Cele mai importante

Anunțuri

Vânzări APARTAMENTE Vând apartament 3 camere în municipiul Vaslui, zona...

Atentie, soferi, un sens unic nou in Barlad!

in cel mai scurt timp, in zona Cerbul de...

Pavel Stratan va canta la Sarbatoarea Toamnei din Barlad

Spre deosebire de anii trecuti, cand publicul barladean avea...

Două femei și doi bărbați omorâți în apropiere de Bârlad, de un șofer cu permis de 8 luni

Groaznic accident de circulație produs în această după-amiază pe...

Nou medic pneumolog la spitalul bârlădean

Pe sfârșit de an, echipa medicală a Spitalului Municipal...

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam, printre laureații Galei Sportivii Anului a CSA Steaua

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam s-a aflat printre sportivele anului 2025 desemnate...

Loteria Română anunță tragerile speciale de Crăciun

Milioane de euro sunt „la bătaie” în cadrul ediției...

Focurile de artificii ar putea fi interzise complet în municipiul Vaslui

După ce, prin lege, au fost interzise petardele, iar...

Doar 16,30% dintre vasluieni lucrează

Doar 16,30% dintre vasluieni lucrează, așa cum rezultă din...

Related Articles

Popular Categories