n fiecare an, Biserica Ortodox srbtoreste Nasterea Sfntului Ioan Botezatorul, nainte Mergtorul Domnului. n zilele lui Irod, regele Iudeilor, tria un preot, Zaharia, si sotia sa, Elisabeta, care nu aveau copii. Ei erau drepti naintea lui Dumnezeu si se rugau zi si noapte Domnului s le binecuvnteze casa cu un copil. Dumnezeu a trimis un nger, pe arhanghelul Gavril, care i-a vestit preotului Zaharia c sotia sa va naste prunc ce va avea numele Ioan. Zaharia s-a ndoit, iar Dumnezeu l-a pedepsit, rmnnd mut pn la nasterea pruncului. La vremea cuvenit, Elisabeta a nscut un prunc. Elisabeta a insistat s i se pun numele Ioan, ceea ce a confirmat si preotul Zaharia, care a scris pe o tblit acest nume. Si imediat, Zaharia si-a recptat graiul si a proorocit ctre Ioan: „Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preanalt te vei chema, cci vei merge naintea fetei Domnului, ca s gsesti cile Lui, s dai poporului tu constiinta mntuirii ntru iertarea pcatelor”. La unele popoare se obisnuieste ca numele Ioan Boteztorul s fie folosit drept prenume cu amndoi termeni: n francez, Jean-Baptiste, n italian, Giovanni Battista. n limba romn exist un prenume feminin: Snziana. El se refer nu la persoana lui Ioan Boteztorul, ci la srbtoarea de la 24 iunie, numit Snziene, care este legat de multe obiceiuri populare ce, se pare, provin din timpuri foarte vechi, precrestine, amintind de ceremonii de la srbtorile zeitei Diana, devenit la daco-romani Zana.
Traditii si superstitii
n popor se spune c aceast zi este miezul verii, cap de var, e ziua cnd se ntoarce crngul spre iarn. Astzi, oamenii nu lucreaz nimic, deoarece se spune c si soarele se odihneste sau lucreaz numai pn la amiaz. n schimb, se tin clci la oamenii mai sraci. Superstitiile spun c soarele joac pe cer sau st n loc la amiaz si vara se ntoarce spre iarn. Cine-l vede, toat vara va fi chinuit de dureri de cap. Nimeni nu trebuie s se uite la soare n aceast zi. Cine a vzut soarele jucnd de trei ori, are s orbeasc. Tot n popor se povesteste c, n aceast zi, disde-dimineat, soarele se spal pe fat n timpul rsritului. Cine se uit la el cu atentie vede curgnd apa pe jos, pe poala rsritului, sub nftisarea unor lungi raze luminoase. Snzenele se tin pentru c se jelesc psrile c a trecut vara. Snzienele se mai numesc si Drgaice, zi n care porumbul pierde grunta de la rdcin. Drgaica face s se coac fructele si semnturile mai repede, ferindu-le de stricciuni si putrezire.
Hora Snzienelor
Legendele spun c Snzienele sunt niste fete foarte frumoase, care triesc prin pduri sau pe cmpii. Ele se prind n hor si „dau puteri” deosebite florilor si buruienilor, acestea devenind plante de leac, bune la toate bolile. n popor se crede c n noaptea Snzienelor znele zboar prin aer sau umbl pe pmnt. Ele cnt si mpart rod holdelor, femeilor cstorite, nmultesc psrile si animalele, tmduiesc bolnavii, apr semnturile de grindin. Dac oamenii nu le srbtoresc cum se cuvine, ele se supr, devenind surate bune cu nritele Iele. n noaptea de Snziene se practic si ritualuri de aflare a ursitului, dar si timpul n care tinerele fete se pot mrita. Snzienele se rzbun pe femeile care nu tin srbtoarea de pe 24 iunie, pocindu-le gura. Nici brbatii nu scap usor. Pe cei care au jurat strmb vreodat sau au fcut alt ru i astept pedepse ngrozitoare, despre Snziene stiindu-se c sunt mari iubitoare de dreptate.




