Municipalitatea brldean vrea cu orice pret s pun piciorul n prag n problema facturilor exorbitante emise de furnizorul de ap potabil. Prin urmare, se iau n discutie mai multe solutii, chiar dac unele par a fi la limita legii. n orice caz, cei care actioneaz conform principiului eu fur, vecinul plteste trebuie prinsi si pedepsiti.
„Pretul apei nu va mai creste!”, este afirmatia pe care directorul Aquavas Brlad, Vasile Ungureanu, a fcut-o ntr-o conferint de pres cerut insistent de primarul Constantin Constantinescu. Necesitatea unei astfel de inform ri publice este constant, mai les de cnd, n urm cu ctiva ani, au nceput s apar tot mai multi consumatori nemultumiti de valoarea mare a facturilor. Prin urmare, Ungureanu a explicat, ieri, pe ntelesul tuturor, de ce vin aceste facturi „umflate”. „Nu pot si nici nu vreau s fac altfel dect mi impune legea. Avem o reglamentare a Autorittii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitti Publice (ANRSC, n.r.) care ne impune un indice de corectare de 1,5. Acest lucru nseamn c, n momentul n care contorul de bransament indic mai mult dect suma contoarelor consumatorilor, fiecare factur va creste cu 1,5% pn la echilibrare. Dar v spun c acest sistem nu a fost nteles, spre surprinderea mea, nici chiar de unii consilieri locali, care nici acum nu stiu despre ce este vorba n propozitie”, a declarat Ungureanu. Directorul Aquavas Brlad a dat exemplul unor imobile din oras, 40 la numr, care, n mod normal, ar trebui s aib un indice de corectie de 10. n aceste conditii, Aquavas pierde lunar circa 300 milioane lei vechi.
Ploua cu solutii
ntruct numrul nemultumit ilor este de la o lun la alta mai mare, conducerea societtii distribuitoare admitnd se poate vorbi de ntreaga populatie a municipiului, Primria Brlad a decis c l cheme la ordine pe Ungureanu. Urmare a discutiilor din ultimele zile dintre acesta si primarul Constantinescu s-au identificat dou solutii de echitate ntre consumatori. Prima ar fi, potrivit spuselor lui Ungureanu, implicarea financiar a Primriei, prin acordarea unei subventii lunare egal cu pierderile societtii. S-ar putea, dar nu exist cadru legal, ntruct pretul apei uzate a fost btut n cuie de ANRSC pentru anul n curs. O alt solutie ar fi, mai spune directorul Aquavas, acordarea de subventii doar pentru locatarii din cele 40 de blocuri. Nici asa nu se poate, pentru c s-ar crea un precedent si astfel ar exploda cererile similare ale celorlalti consumatori. Pn la urm… „Alte dou solutii care ar mai fi sunt scoaterea contorilor pe casa scrii si astfel facem noi citirea corect, nu ca n prezent, cnd fiecare declar ct vrea, precum si ncheierea unor convent ii ntre noi si fiecare scar sau asociatie, prin care s si asume c ne vor transmite consumul real. Noi nu putem intra n casele oamenilor, ns, n baza unor ntelegeri ntre vecini, acest lucru se poate face foarte usor. Am transmis toate aceste propuneri municipalitattii, la cererea expres a primarului Constantinescu”, a mai spus Ungureanu.
Ct si cum se fura
Pentru a sustine c actioneaz n conformitate cu reglementrile n vigoare, Ungureanu a dat cteva exemple edificatoare. „Stiti dumneavoastr, stiu si eu c se fur, numai c nimeni nu stie ce e de fcut. V spun doar att: am primit de la un locatar al unui apartament n care figureaz patru persoane un consum lunar de un metru cub, n timp ce un altul, din aceeasi scar si de la acelasi etaj, cu acelasi numr de persoane, ne-a dat un consum de 10 metri cubi. Dac am efectuat un indice de corectie de 1,5 la ambii, nu e normal s ca cel ce a pltit 15 metri cubi s fie nemultumit, n raport cu cel ce a pltit doar 1,5 metri cubi? Doar n momentul n care lumea va nceta s mai mint si s fie corect si s si drmuiasc apa n functie de banul din buzunar va exista echitate ntre consumatori. Dar, asa e romnul, fur si spune „Las c pltesc si vecinii ce fur eu!””, a ncheiat Ungureanu.




