Un prim efect al schimbrilor la examenul rutier este faptul c, anul trecut, la nivel national, doar 38% dintre cei care au dat testul au luat sala.
Noile chestionare auto si informatizarea probei teoretice au dat mari bti de cap celor care intentionau s si ia permis de conducere, mai ales dac nu aveau cunostinte de folosire a calculatorului. Anul trecut, doar 38% dintre candidati au reusit s treac de proba teoretic, n timp ce mai mult de 50% treceau de sal dup testarea pe chestionare auto pe hrtie, noteaz gandul.info.
Simularea probei teoretice, pe site-ul www.drpciv.ro
Pregtirea elevilor din scolile de soferi este coordonat de Autoritatea Rutier Romn, iar programa scolar este armonizat cu noile proceduri de examinare, a precizat Directia Regim Permise de Conducere si Permise Auto. La introducerea noului sistem de examinare pe calculator au existat o serie de probleme, mai ales pentru cei obis- nuiti cu vechile chestionare auto si care nu erau familiarizat i cu folosirea unui computer. Problemele au fost generate si de faptul c nu se putea vizualiza rspunsul corect, candidatul fiind informat doar dac rspunsul pe care l dduse era corect sau eronat. Pentru a-i ajuta pe candidati, pe site-ul www.drpciv.ro a fost postat o aplicatie care simuleaz o serie de chestionare auto similare celor din testele de la examinare. Practic, aceast simulare include aceleasi ntrebri care sunt folosite la elaborarea testelor de la proba teoretic.
Aproximativ 3.000 de ntrebari
Pe site au fost postate doar chestionare auto n limba romn, nu si cele n limbile strine pe care candidatii au posibilitatea s le dea la momentul examinrii. DRPCIV ofer pentru proba teoretic posibilitatea ca cettenii str- ini s poat sustine proba n limbile englez, francez si german. Cettenii de etnie maghiar, n localittile n care numrul acestora dep- seste 20% din numrul populat iei, pot sustine proba n limba matern. Am avut si solicitri de sustinere a probei practice n limba maghiar, au declarat pentru ziarul citat surse din cadrul DRPCIV. Propunerile vizau ca discutiile ntre examinator si candidat s se poarte n limba maghiar, ns nu au fost acceptate pentru c nicieri n Uniunea European nu exist o astfel de prevedere. Cele 3.000 de ntrebri acoper chestionare auto din ntreaga tematic a probei teoretice. Cele mai multe dintre ele, aproximativ 70%, vizeaz regulile de circulatie (legislatia prevzut de OUG 192/2002 si regulamentul de aplicare a acesteia). Restul celor 30% cuprind notiuni elementare de mecanic, att pentru categoria B, ct si pentru categoriile de profesionis ti, dar si notiuni de prim-ajutor sau conduit preventiv si conduit ecologic. ntrebrile din cadrul testrii teoretice sunt alocate n respectivele chestionare auto potrivit unui algoritm prestabilit.
Chestionar unic pentru fiecare candidat
Fiecare candidat, la momentul examinrii, are alocat un cod unic pe care-l activeaz automat n momentul deschiderii aplicatiei. Testarea se d n sli care cuprind pn la 20 de persoane. Sistemul informatic aloc chestionare auto fiecrui candidat, n conformitate cu respectivul cod unic, un set distinct de ntrebri, astfel nct rspunsurile nu pot fi copiate de la un candidat la altul. n plus, pentru prevenirea unor eventuale fraude, cum ar fi substituirea de persoane, proba teoretic este nregistrat video si audio. La finalul examinrii, sistemul informatic genereaz o anex care cuprinde rezultatul final si calificativul admis sau respins, precum si trei poze ale candidatului, efectuate n timpul testrii. n cazul unor eventuale contestatii, candidatului i se prezint chestionarul auto pe care l-a completat si variantele corecte de rspuns. Testarea pe calculator cuprinde 26 de ntrebri, candidatul fiind declarat admis dac rspunde corect la 22 dintre acestea. Rezultatul se afiseaz imediat dup expirarea celor 30 de minute alocate, spre exemplu, categoriei B, sau dup ce au fost completate toate rspunsurile la respectivele chestionare auto. Taxa de examinare este de 5 lei, pentru categoria B. Candidatii pot ncerca de oricte ori doresc s se prezinte la proba teoretic, n intervalul de un an scurs de la momentul terminrii scolii de soferi, cu mentiunea c reprogramarea se face la 15 zile de la momentul examinrii anterioare. Marea majoritate a trilor europene au optat pentru sistemul de examinare teoretic pe computer. Printre exceptii se numr Ungaria si Bulgaria, dar si unele landuri din Germania, unde nc se folosesc chestionare auto pe hrtie. n Romnia, chestionarul auto informatic are aceeasi structur ca si vechiul chestionar, excluznd ns ntrebrile care nu aveau nicio variant corect de rspuns. Fiecare ntrebare are trei variante de rspuns, existnd posibilitatea ca rspunsul corect s se reg- seasc ntr-una singur, n dou sau chiar n toate cele trei variante. Potrivit DRPCIV, anul trecut, rata de promovabilitate la proba teoretic a fost de 38%, cei mai multi dintre candidatii admisi reusind nc de la prima ncercare.