marți, decembrie 23, 2025

Oaze ale spiritualitatii crestine din Basarabia

Iar n tara aceasta, pe muntii poporului lui Dumnezeu i voi face un singur neam si un singur conductor va fi peste toti, nu vor mai fi dou neamuri si n viitor nu se vor mai mprti n dou state.

La prima vedere, rndurile de mai sus par decupate dintr-un text contemporan care, spre groaza rusofililor si a acolitilor acestora de peste Prut, ar sustine Unirea Basarabiei cu Romnia, adic intrarea n normalitatea instituit odat cu geneza neamului nostru. De fapt, textul apartine profetului Ezechiel (37-22), care a trit cu mii de ani n urm si, deci, nu are cum s fie nvinuit de colaborare cu serviciile secrete romnesti, cum l-ar considera comunistii lui Voronin la o prim lectur. Adevrul este c meandrele istoriei, ciclicitatea sa, conturat de Giambattista Vico, ne ofer situatii similare existente la mari distantri n timp si spatiu. Asa sa ntmplat cu Iudeea si Israel, dou state evreiesti cu aceeasi limb, religie si popor, care se cereau unificate n timpul lui Ezechiel, asa cum se cer unificate acum Basarabia si Romnia. Citatul apare semnificativ pe coperta lucrrii Oazele duhovnicesti ale Mitropoliei Basarabiei din Protopopiatul Chisinu, intitulat cu modestie album, alctuit de profesorul Tudor Guzun, binecuvntat de IPS Petru, Arhiepiscop al Chisinului, Mitropolit al Basarabiei si Exarh al Plaiurilor. Spiritul predominant al binecuvntatei scrieri const ntr-o armonizare deplin ntre profundul sentiment al tririi crestine cu la fel de profundul sentiment al apartenentei la poporul romn, de care se leag toate sperantele. Citm cteva frnturi din mrturisirile autorului: Mitropolia Basarabiei este puntea sigur de legtur cu leagnul civilizatiei crestine ortodoxe romne, prin trasarea drumului pcii si ntelegerii.; Ne ducem cu cinste si demnitate crucea neamului n speranta prosperrii spiritualittii poporului romn.; Pmntul binecuvntat al Basarabiei trebuie s dea rod duhovnicesc ntregii civilizatii crestine romne. Sunt atitudini admirabile care, n contextul vietii bisericesti de peste Prut, capt o aur simbolic. ntr-adevr, apartenenta etnic si organizarea oficial a Bisericii au intrat aici, de multe ori, n contradictie. Principala cale prin care Rusia a cutat s-si aserveasc poporul romn a fost sublinierea, cu ascuns perversitate, a comunittii ortodoxe ca expresie a crestinismului. De aici, falsa proclamare a dorintei de eliberare a crestinilor de sub jugul musulman ca scop fundamental al politicii tarilor, care doreau, de fapt, s ocupe noi teritorii. Idealul, att de frumos n aparent, a venit n ntmpinarea unor sentimente sincere ale unor patrioti ca Dimitrie Cantemir care, din fericire pentru el, nu a mai cunoscut urmrile n timp ale atasamentului su fat de Rusia. Odat cu cotropirea Basarabiei, n 1812, si integrarea sa n Imperiul Rus, ca regiune mai nti (oblasti), apoi, pe deplin, ca gubernie, aici s-a constituit o Mitropolie, al crei prim-ierarh, Gavriil Bnulescu-Bodoni, a reusit partial s pstreze n Biseric trsturile romnesti ale locului. Au urmat, ns, mitropoliti trimisi de la Moscova, care s-au strduit s rusifice totul, de la limb la arhitectur, si care si-au nclzit resedinta din Chisinu arznd crtile de cult tiprite n romneste. Odat cu revenirea Basarabiei la patria-mam, din 1918, au loc importante schimbri si n organizarea bisericeasc. n anul 1925, Biserica Ortodox Romn devine autocefal, ca prim pas ctre constituirea Patriarhiei si, astfel, poate fi ntemeiat Mitropolia Basarabiei, al crei ierarh va fi numit la 26 aprilie 1928, Mitropolitul Gurie Grosu. Dup noua ocupatie ruseasc din 1940-1941 si ncepnd apoi din 1944 pn n 1990, autorittile sovietice dicteaz si n domeniul Bisericii, urmrile simtinduse si astzi. Dup independenta de stat, a urmat lupta pentru independenta asezmintelor de cult si a structurii administrative a acesteia: La 30 iulie anul 2002, dup 10 ani de rugciune si lupt pentru afirmarea sa, este, n sfrsit, nregistrat Mitropolia autonom a Basarabiei din cadrul Patriahiei Romane. Actualmente, n zona Chisinu se disting 17 asezminte-biserici, dou mnstiri, o catedral si un paraclis – avnd un caracter pur romnesc, eliberate de orice form de supusenie fat de Moscova. S ne oprim asupra ctorva dintre acestea. Ca vechime n timp, cea dinti se nscrie Mnstirea Sfntului Mormnt , ale crei temelii se presupune c au fost puse de Stefan cel Mare si Sfnt. Cele mai multe mrturii scrise, pstrate, dateaz din secolul al XVII-lea si sunt n legtur cu Mnstirea Galata din Iasi, de care a apartinut lcasul din Buiucani – Chisinu, care a reluat denumirea de la Iasi, avnd, totodat, si mari proprietti. De asemenea, nchinarea ctre Sfntul Mormnt era o not comun a celor dou mnstiri. De o semnificatie profund ni se pare alegerea unor sfinti romni drept hram al mai multor biserici din zon. Una dintre acestea este Sfnta Cuvioas Teodora de la Sihla, care continua existenta n timp a capelei pentru fete din Chisinu. Si mai deosebit este faptul c biserica respectiv ctitoreste o alta, cu hramul Sfintii Stefan cel Mare si Cuviosul Daniil Sihastru. n ambele se slujeste numai n limba romn, ar participa la cult si numerosi frati crestini rusi, cum spune autorul. S mai amintim biserica Sfnta Cuvioas Parascheva de la Iasi, Sfintii Martiri Brncoveni si Duminica Tuturor Sfintilor Romni si Sfntul Cuvios Ioan Iacob de la Neamt-Hozevitul . Preotul de aici explic astfel denumirea: Duminica Tuturor Sfintilor Romni ne ofer posibilitatea de a prznui pe toti sfintii romni care sunt legati de spatiul nostru prin faptul c s-au nscut aici, dar sunt universali prin credinta lor. n amintirea celor care au suferit sub regimul comunist sovietic s-a ridicat Biserica Deportatilor, A Tuturor Sfintilor, epitrop al acesteia fiind doamna Eugenia Leahu, ea nssi fost deportat si, citm: n mrturisirile dumneaei n-am simtit ur sau dispret fat de alte etnii, deoarece acolo, n Siberia de gheat, erau adusi din toate colturile defunctei Uniuni Sovietice gospodari adevrati si crestini curati – oameni ai lui Dumnezeu. Iar preotul paroh, Ioan Baltag, este originar din Cinari – Cuseni, unde s-a nscut patriotul, poetul si preotul Alexei Mateevici, ale crui versuri simbolizeaz unitatea de limb si de neam de la Nistru pn la Tisa. Concluzia, pentru tot ce s-a scris n paginile prezentate mai sus, apartine autorului Tudor Guzun: Fie ca Dumnezeu, Care poate totul, Care stie adevrul, s ne fac parte de Basarabia ntregit la trupul Trii..

Dan Ravaru

Cele mai importante

Anunțuri

Vânzări APARTAMENTE Vând apartament 3 camere în municipiul Vaslui, zona...

Atentie, soferi, un sens unic nou in Barlad!

in cel mai scurt timp, in zona Cerbul de...

Pavel Stratan va canta la Sarbatoarea Toamnei din Barlad

Spre deosebire de anii trecuti, cand publicul barladean avea...

Două femei și doi bărbați omorâți în apropiere de Bârlad, de un șofer cu permis de 8 luni

Groaznic accident de circulație produs în această după-amiază pe...

Tânăr de 29 de ani și-a lăsat fratele minor la volan pe drumurile din Fălciu

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliţiei de Frontieră...

Nou medic pneumolog la spitalul bârlădean

Pe sfârșit de an, echipa medicală a Spitalului Municipal...

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam, printre laureații Galei Sportivii Anului a CSA Steaua

Canotoarea vasluiancă Adriana Adam s-a aflat printre sportivele anului 2025 desemnate...

Loteria Română anunță tragerile speciale de Crăciun

Milioane de euro sunt „la bătaie” în cadrul ediției...

Focurile de artificii ar putea fi interzise complet în municipiul Vaslui

După ce, prin lege, au fost interzise petardele, iar...

Related Articles

Popular Categories