Social-democratii brldeni, prin vocea deputatului Adrian Solomon, au salutat decizia Curtii Constitutionale (CC) de a declara neconstitutionala Legea Educatiei asumat, recent, de Guvernul Boc.
Adrian Solomon, presedintele PSD Brlad, a fcut aceast declaratie la finele sptmnii trecute, n cadrul unei conferinte de pres. El a apreciat, totodat, c se poate vorbi despre o revenire la normal a Statului, att timp ct CC se pronunt mpotriva unor „abuzuri ale Guvernului”. „i felicit pe cei de la Curtea Constitutional pentru verticalitate, dar totus i m ntreb cum de patru membri au votat mpotriv. Cu toate acestea, e bine c sa prevenit ptrunderea de influente puternice n actul de conducere a scolilor romnesti. Mai mult, e bine si c graba Guvernului Boc a fost sanctionat iarsi, a doua oar, de ctre judectorii Curtii”, a declarat Solomon. Deputatul a vorbit si despre graba UDMR-ului de a promulga aceeasi lege, n sensul c a grbit asumarea, dar c a uitat c mai exist si o Curte Constitutional n calea procesului lor.
CC a confirmat existenta unui conflict ntre Parlament si Guvern
Reamintim cititorilor c, miercuri, 3 noiembrie, Curtea Constitutional a constatat existenta unui conflict juridic de natur constitutional ntre Parlament si Guvern, ca urmare a retragerii Legii educatiei din Senat, de ctre Executiv. n sedinta din 3 noiembrie, plenul CC s-a pronuntat asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natur constitutional dintre Parlamentul Romniei si Guvern, conflict declansat prin oprirea din procedura legislativ de la Senat a proiectului Legii educatiei nationale si angajarea rspunderii de ctre Guvern asupra acestui proiect de lege – cerere formulat de Presedintele Senatului. „n urma deliberrilor, Plenul CC, cu majoritate de voturi, a constatat c angajarea rspunderii de ctre Guvern n fata Camerei Deputatilor si a Senatului, n temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutie, asupra proiectului Legii educatiei nationale este neconstitutional si a declansat un conflict juridic de natur constitutional ntre Guvern si Parlament, ntruct proiectul de lege se afl n proces de legiferare la Senat, n calitate de Camer decizional”, arat Biroul de pres al CC.
Anul trecut, o noua asumare, un nou esec
Anterior, CC a declarat neconstitutional si Legea educatiei asumat de Guvern n 15 septembrie 2008. n motivarea deciziei, CC a artat c angajarea rspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege nu poate fi fcut oricnd, oricum si n orice conditii, deoarece aceast modalitate de legiferare reprezint, ntr-o ordine fireasc a mecanismelor statului de drept, o exceptie. De asemenea, judectorii constitutionali artau atunci c dreptul Guvernului de a stabili continutul si structura unui proiect de lege nu este absolut, ci trebuie s se supun unor conditii impuse ori desprinse din realitate pentru programul su de guvernare, ignorarea echivalnd cu subminarea raporturilor ntre puteri. CC admitea, astfel, o sesizare a parlamentarilor liberali care au reclamat mai multe prevederi ca fiind neconforme cu legea fundamental, printre care si aceea legat de faptul c profesorii care detin functia de director sau director adjunct sunt incompatibili cu calitatea de membru al unui partid politic.











D-lor senatori PINTILIE ?i MARIAN cum a-?i votat aceste drepturi pe care doresc s? le primeasc? minorit??ile n noul proiect de Lege a Educa?iei? S? v? fie ru?ine c? v-a?i asumat r?spunderea.
NU M? CENZURA?I. ESTE ADEV?RAT ACEST LUCRU. „OBIECTIVUL” NU A ACCEPTAT COMENTARIUL.
1 n fiecare localitate se organizeaz? unit??i de nv???mnt cu predarea n limbile minorit??ilor na?ionale, ori se asigur? ?colarizarea n limba matern? n cea mai apropiat? localitate n care este posibil.
2 Pe raza unei unit??i administrativ teritoriale, cu mai multe institu?ii de nv???mnt cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale, func?ioneaz? cel pu?in o unitate ?colar? cu personalitate juridic?, indiferent de efectivul de elevi. (pentru nfiin?area unei ?coli e nevoie de minimum 300 de elevi, n.r).
3 Disciplina Limba romn? se pred?, pe tot parcursul nv???mntului preuniversitar, dup? programe ?colare ?i manuale elaborate n mod special pentru minoritatea respectiv?.
4 n nv???mntul primar, gimnazial ?i liceal cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale, Istoria ?i Geografia Romniei se predau n aceste limbi, dup? programe ?colare ?i manuale identice cu cele pentru clasele cu predare n limba romn?, cu obliga?ia transcrierii ?i a nsu?irii toponimiei ?i a numelor proprii romne?ti ?i n limba romn?. (n prezent, cele dou? discipline se nva?? n limba matern? doar n clasele primare).
5 Elevii apar?innd minorit??ilor na?ionale care, n localitatea de domiciliu, nu au posibilitatea de a nv??a n limba lor matern?, sunt sprijini?i prin decontul transportului la cea mai apropiat? ?coal? cu predare n limba minorit??ii respective sau primesc cazare ?i mas? gratuite n internatul unit??ii de nv???mnt cu predare n limba minorit??ii respective unde au fost ?colariza?i.
6 n unit??ile ?colare cu predare ?i n limbile minorit??ilor na?ionale unul dintre directori va fi un cadru didactic din rndul minorit??ii respective.
7 n nv???mntul n limbile minorit??ilor na?ionale, n comunicarea intern? ?i n comunicarea cu p?rin?ii elevilor ?i ai pre?colarilor, se poate folosi limba de predare.
8 n nv???mntul primar cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale, calificativele se noteaz? ?i n limba de predare.
9 n cadrul Institutului de ?tiin?e ale Educa?iei din subordinea ministerului de resort, va func?iona ?i o sec?ie de resurse de cercetare ?i inovare n nv???mntul cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale.
9 n finan?area de baz? a unit??ii de nv???mnt preuniversitar cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale, costul standard per elev ?i pre?colar se calculeaz? dup? un coeficient m?rit pe baza factorilor de corec?ie, lund n considerare limba de predare. n cazul acestor unit??i se are n vedere izolarea lingvistic?, geografic? ?i num?rul redus de elevi ?i pre?colari. Acest coeficient de limb? se aplic? ?i n cazul unit??ilor ?colare n limba romn?, aflate n condi?ii similare.
10 n nv???mntul gimnazial cu predare n limbile minorit??ilor na?ionale se introduce, ca disciplin? de studiu, Istoria ?i tradi?iile minorit??ilor na?ionale respective, cu predare n limba matern?.
11 n nv???mntul preuniversitar, probele de admitere ?i probele examenelor de absolvire pot fi sus?inute n limba n care au fost studiate disciplinele respective, n condi?iile legii.
12 Elevii din nv???mntul public ?i din nv???mntul obligatoriu privat acreditat beneficiaz? de manuale ?colare gratuite, att pentru nv???mntul n limba romn?, ct ?i pentru cel n limbile minorit??ilor
13 n structura inspectoratelor ?colare din jude?ele cu nv???mnt ?i n limbile minorit??ilor na?ionale, sunt cuprin?i ?i inspectori ?colari pentru acest tip de nv???mnt.
Comentariile sunt închise.