Sfntul Mare Mucenic Dumitru, izvortorul de mir – martir al credintei crestine

1

n decursul primelor trei veacuri ale crestinismului, multi mprati romani, stpni n acele timpuri pe aproape ntreaga omenire civilizat de pe malurile Mrii Mediterane, au dezlntuit un mare numr de persecutii mpotriva crestinilor. Si, fiindc numrul adeptilor nvtturii lui Cristos crestea n toate provinciile Imperiului Roman, n ciuda sngeroaselor persecutii, milioane de crestini au murit mrturisind public convingerile lor crestine. Unul dintre acesti martiri ai credintei crestine a fost si Sfntul Dumitru, izvortorul de mir. Originar dintr-o nobil familie macedonean din Tesalonic, a fost crescut si botezat n religia crestin a printilor si, practicnd virtutile crestine. mpratul Doclitian a aflat de credinta crestin a lui Dimitrie si l-a trimis la nchisoare, cugetnd c, n timp, acesta se va lepda de credinta crestin. ns s-a nselat, fiindc Dimitrie si n temnit continua s se roage lui Dumnezeu. Dup cucerirea unor lupte, mpratul a venit n cetatea Tesalonicului si l-a cercetat pe Dimitrie la nchisoare. L-a ntrebat dac e crestin si Dimitrie i-a rspuns curajos c este. mpratul mnios l-a lsat pe mai departe n temnit. Pentru c Dimitrie a binecuvntat un tnr crestin, care astfel a reusit s ias nvingtor ntr-o lupt aranjat de mprat, tnrul a spus c doar rugciunile sfntului din temnit l-au ajutat s nving, iar mpratul a poruncit unei trupe de ostasi s intre n temnit si s-l strpung cu sulitele pe Sfntul Dumitru. Porunca a fost executat si astfel Sfntul Dumitru a dobndit cununa de martir. n biserica zidit n Tesalonic au fost asezate moastele sfntului, n 26 octombrie anul 413 dup Christos si de atunci exist data de 26 octombrie ca srb- toare a acestui sfnt.

De Smedru se ncheie socotelile de peste vara

Sfntul Mare Mucenic Dimitrie – Smedru (26 octombrie) este timpul n care pstorii coboar de la munte pentru a lsa oile n grija stpnilor lor. n traditia popular, Sfntul Dumitru si Sfntul Gheorghe sunt frati, iar dup cum s-au nteles, Sfntul Dumitru, Smedru, se numeste popular ziua srbtorii crestine a Sfntului Dimitrie, Izvortorul de Mir. mpreun cu Sngiorzul (Sfntul Gheorghe), Smedru mparte anul pastoral n dou anotimpuri egale: vara, de la 23 aprilie pn la 26 octombrie, avnd ca mijloc al timpului data de 20 iulie (Sntilie); iarna, ntre 26 octombrie si 23 aprilie, cu mijloc la 16 ianuarie (Snpetru de iarn). n opozitie cu Sngiorzul, care ncuie iarna si nfrunzeste codrul, Smedru ncuie vara si desfrunzeste codrul. n traditia popular, exist credinta c Smedru umbla pe pamnt nsotit de Sngiorz, cu care fcuse un legmnt: unul s nfrunzeasc codrul, iar cellalt s-l desfrunzeasc. Srbatoare cunoscut mai ales n mediile pastorale, Smedru este prefatat de ajun, cnd se aprind focurile rituale. De Mosii de Smedru, pomeniti n smbata de dinaintea srbtorii, se aduc ofrande pentru cei morti. De aceast zi se leag o serie de acte rituale (de purificare, de fertilitate), de practici de pomenire si de mbunare a sufletelor celor morti care prseau, la aceast dat, mormintele, de pronosticuri pentru iarna ce urmeaz, de activitti social-economice (ziua cnd se ncheiau vechile ntelegeri cu ciobanii). Smedru se mai numeste si Ziua Soroacelor, pentru c n aceasta zi se rezolvau si se lichidau toate socotelile, chiriile, mprumuturile, slujbele sezoniere si alte ntelegeri ncheiate cu sase luni n urm, la Sngiorz (23 aprilie), si se ncheiau noi nvoieli. n ajun de Sfntul Dumitru are loc, n fiecare an, o srbtoare numit Focul lui Smedru. Stenii aprind focuri mari si se adun n jurul lor, srbtorind sfrsitul anului agricol. Iat care este obiceiul strmosesc al acestei sptmni, asa cum a fost el pstrat: Femeia s fiarb de joi porumb rsnit n lapte si unt si s mpart psatul mpreun cu colacii de gru, pregtiti pentru Mosii de Toamn. Totodat, vineri, mpreun cu feciorul, pregteste Focul lui Smedru; taie un brad verde din pdure si cldeste n jurul lui un rug de cetini uscate; adu paie si lemne destule, s se fac flacr nalt si mult jar cu scntei, petrece noaptea n jurul Focului lui Smedru, n joac si chiuituri. Oamenii s sar peste vlvataie, apoi zdrobesc tciunii prin grdin si prin livad, pentru rod bogat n anul ce vine.

1 COMENTARIU

  1. Dupa o lupta de aprope 2.ooo ani dintre crestinism si paganism se pare ca a invins(in unele zone ale lumii) paganismul. Acest lucru este tare vizibil si la noi , la romani, fiindca nu exista sarbatoare zis crestina sa nu fie impletita cu doze de paganism. Vezi aici obiceiul aprinderii unui brad . Dar cel mai semnificativ, cel mai vizibil obicei pagan i-l avem la craciun. Zicem ca sarbatorim Nasterea Domnului ,dar in realitate traditia Saturnaliilor este cel mai vizibila(vezi sacrificarea porcilor…).Inalti „functionari” ai B.O.R. cand ve-ti curati crestinismul curat de gunoiaele pagane ???

Comentariile sunt închise.