Copiilor cu ADHD li se ncalc dreptul la educatie prin presiuni n vederea excluderii lui din nvtmntul de mas, prin gestionarea neadecvat a prestatiei pe care o au la grdinit sau la scoal. Concluzia a fost tras de Organizatia Salvati Copiii si este rezultatul unui studiu realizat n rndul copiilor cu ADHD. n urma derulrii acestuia, a reiesit c acestor copiii le este nclcat si dreptul la ngrijiri de sntate, prin lipsa serviciilor de evaluare si interventie standardizat cerut de specificul acestei probleme. Netratat, spun specialistii, ADHD-ul poate avea consecinte grave pe termen lung: esec scolar, depresie, probleme de interactiune social, dificultti n gsirea si pstrarea unui loc de munc.
Ieri, Organizatia „Salvati Copiii” a lansat oficial Studiul „Analiza serviciilor de sntate mintal a copiilor din Romania”. Studiul vizeaz copiii diagnosticati cu ADHD, o tulburare neurobiologic care se caracterizeaz printrun nivel al neatentiei, hiperactivittii si impulsivittii care nu corespunde vrstei de dezvoltare. Printr-un comunicat de pres, Organizatia „Salvati Copiii” atrage atentia c, desi comunittile stiintifice si de practicieni recomand abordarea dificulttilor asociate ADHD n colectivitate n clasa de elevi sau grupa de prescolari, respectndu-se nevoile, caracteristicile si potentialul fiecrui copil, ntr-un numr ngrijortor de grdinite si scoli generale sunt exercitate presiuni asupra familiilor n care copilul are un astfel de diagnostic n vederea excluderii acestuia din colectivul de elevi si mutrii lui ntr-o alt unitate. „Salvati Copiii” consider c acestor copii li se ncalc dreptul la educatie prin presiuni n vederea excluderii lui din nvtmntul de mas, precum si prin gestionarea neadecvat a prestatiei sale n grdinit/scoal, c le este nclcat dreptul la ngrijiri de sntate prin lipsa serviciilor de evaluare si interventie standardizat cerut de specificul acestei probleme de sntate si le este afectat calitatea vietii n familie, prin faptul c rareori printii au acces la programe care s le dezvolte acele abilitti de parenting necesare n preajma unui copil cu ADHD. Boala este transmisibil ereditar si nu este generat de alimentatie necorespunztoare, comportamente si atitudini neadecvate ale printelui n procesul de crestere si educatie a copilului sau urmrirea n exces a programelor TV si implicarea n jocuri pe calculator. n ciuda prejudectilor pe larg vehiculate n rndul adultilor, printi si chiar profesionisti, ADHD nu are legtur cu „rsftul” copilului, iar comportamentele asociate acestei probleme de sntate nu tin de obrznicie, sfidare sau lips voluntar de cooperare din partea copilului n relatia cu adultul sau cu alti copii. ADHD se manifest mai frecvent la bieti dect la fete, simptomele cele mai frecvent ntlnite la bieti fiind impulsivitatea si hiperactivitatea, n timp ce la fete predomin neatentia. Copilul cu ADHD se foieste, nu poate sta asezat, nu-si asteapt rndul, alearg, se catr excesiv, pare tot timpul „pe picior de plecare”, vorbeste mult si fr s se gndeasc nainte, i ntrerupe pe ceilalti, are dificultti n mentinerea atentiei, nu ascult, nu duce lucrurile pn la capt, nu se organizeaz, pierde lucruri importante. El este ns la fel de inteligent, afectuos si creativ ca orice alt copil de vrsta lui. Nediagnosticat la timp, se va confrunta ncet, ncet cu probleme serioase acas, la scoal si n societate. Neidentificat la timp si netratat, ADHDul poate avea consecinte grave pe termen lung, care vizeaz esec scolar, depresie, probleme de interactiune social, dificultti n gsirea si pstrarea unui loc de munc etc. Interventia vizeaz n egal msur copilul, printii si cadrele didactice n context educational. Premisele unei abordri reusite tin de pregtirea temeinic a cadrului didactic n psihologia copilului, psihopedagogie si managementul comportamentului la clas, precum si de prezenta obligatorie a psihologului n fiecare unitate de nvtmnt.












ADHD este o boala inventata acum cativa ani la presiunea marilor concerne farma pentru a vinde cat mai multe medicamente.
Comentariile sunt închise.