Deputatul PSD de Vaslui Victor Cristea, membru în Comisia pentru învãtãmânt, stiintã, tineret si sport, a criticat în plenul Camerei Deputatilor intentia Guvernului de a-si asuma rãspunderea pe noua Lege a educatiei. De asemenea, parlamentarul vasluian a prezentat si câteva argumente pentru care acest lucru nu trebuie sã se întâmple, cu atât mai mult cu cât este vorba despre o «lege vitalã pentru prezentul, dar mai ales pentru viitorul României»
„Trebuie sã cântãrim cu foarte multã atentie fiecare prevedere a acestei legi, pentru cã de ea depinde formarea tinerelor generatii, altfel spus, viitorul tãrii. Cei care stau, astãzi, pe bãncile scolii, sunt cei care, mâine, vor conduce România. Dacã le vom da acum o lege gresitã, vom fi si noi responsabili pentru directia gresitã în care va merge România”, a declarat, de la tribuna Camerei Deputatilor, Victor Cristea. Parlamentarul vasluian a lansat si câteva întrebãri: „Dacã este o lege atât de importantã, de ce atâta grabã? De ce Guvernul vrea sã o treacã prin asumarea rãspunderii? Aceastã formulã nefericitã, care încalcã toate cutumele si legile, afectând de asemenea si democratia, anuleazã orice comunicare si dialog între cei care au lucrat si lucreazã la textul noii legi a educatiei si beneficiarii acestea, elevi, cadre didactice si pãrinti deopotrivã. În al doilea rând, ne place sã credem cã aceastã lege trebuie sã fie racordatã la realitãtile economice si sociale ale prezentului, sã fie efectul viziunii despre viitor pe care o avem în prezent. Dorinta de asumare cu orice pret demonstreazã cã nu avem nicio viziune. Este doar un gest de sfidare la adresa celor care încã mai lucreazã la textul noii legi a educatiei, iar asumarea nu va face decât sã bulverseze si sã destabilizeze învãtãmântul românesc, pentru cã rezultatul final nu va fi rodul unui consens, ci al unor confruntãri politice special create pentru ca asumarea sã fie posibilã”.
Noua lege, plina de deficiente
Victor Cristea a precizat cã, în calitate de cadru didactic, stie cum trebuie sã arate noua lege, cunoscând bine „deficientele sistemului – subfinantarea coronicã, promovarea nonvalorilor în actul de decizie – pentru a mã referi numai la viicile „politice” ale acestuia. Transferarea clasei a noua la învãtãmântul gimnazial ar echivala cu o catastrofã. Vom condamna elevii sã rãmânã la tarã, unde nu are nici cadre calificate sã le desãvârseascã educatia, nici spatii adecvate. Altã gresealã majorã: se doreste desfiintarea învãtãmântului profesional, uitând cã tara se reconstruies te nu numai cu ajutorul competentelor digitale, ci si cu fierari-betonisti sau tractoristi. Nu în ultimul rând, se doreste ca liceul sã aibã trei ani de zile. Ar fi nu numai o încãlcare a traditiei românesti, ci si o amputare a perioadei în care elevul îsi formeazã si valideazã competentele care îl vor îndrepta spre viitoarea sa meserie”. În loc sã se corecteze aceste erori, mai spune Cristea, „(…) ne automutilãm, pentru a arãta cã situatia actualã a României se datoreazã învãtãmântului din anii anteriori. Fals: învãtãmântul este în crizã tocmai din cauza celor care au creat si adâncit criza economicã si financiarã pe care o traversãm. Este vina Guvernului actual, care a aruncat în haos învãtãmântul si cercetarea. De ce, cunoscând aceste realitãti, vreti sã îl bulversati si mai tare? De ce, în fata acestui dezastru, continuati sã distrugeti si mai mult învãtãmântul? L-as ruga pe domnul ministru Daniel Funeriu sã îmi rãspundã, dar stiu cã rãspunsurile nu se aflã la el. În consecintã, adresez aceste întrebã ri întregului Guvern, premierului Emil Boc si reprezentantilor PDL. În statele civilizate, guvernele investesc în educatie, nu taie bugete si nu dau cadrele didactice afarã. La noi, învã- tãmântul a fost prioritar doar când a fost vorba de reducerea bugetului. Acum, asa lovit cum este, învãtãmântul trebuie sã treacã si printr-o asumare. Nu asumare va fi, ci o subminare clarã a statului! Vã solicit sã nu permiteti ca un sistem de învã- tãmânt reconoscut, cu traditii si valori certe, sã ajungã sã fie obiectul unor negocieri politice meschine! Demonstrati acum, în al doisprezecelea ceas, cã nu suferiti de meningitã moralã!”.