Fiesta Vasluiului (IV)

ntre ramificatele manifest ri ale Festivalului Umorului s-a propus, n orizont cultural, instituirea unor simpozioane. M voi referi n continuare la unul organizat nainte de ’89 si altul de dup acest an, desfsurrile lor fiind semnificative pentru elevatia spiritual a momentelor respective. „nainte”, simpozionul a avut loc la Casa de Cultur, n sala de spectacole, cu toate scaunele ocupate si cu persoane n picioare. Cei care am avut interventii (circa 7-8 cuvntri) stteam pe scen, n fotolii, ascultati cu religiozitate de sute de oameni, ntrerupti doar de aplauze. n comunicri au fost prezentati mari umoristi din literatura universal si, binenteles, romne; s-au fcut referiri la aspectele stilistice. Eu am sustinut o lucrare despre umorul cronicarilor moldoveni, cu numeroase exemplificri din texte. Un exemplu semnificativ din Ion Neculce, n legtur cu Mihai Vod Racovit. Cnd i s-a propus domnia de ctre boieri, a refuzat-o initial, proceda „ca o fat mare care i-a zis unui flcu: tu s te faci a m trage si eu oi merge plngnd”. Celelalte exemple fiind asem- ntoare, sala a reactionat pe msur, cu rsete si aplauze. „Dup”, simpozionul (mai precis intentia de simpozion) sa tinut la Sala Mare a Consiliului Judetean, n prezenta participant ilor la diferite sectiuni ale Festivalului. Pregtisem o lucrare despre rdcinile umorului modern, ptrunderea n spatiul romnesc de la wit-ul englezesc prin intermediul witz-ului vienez, contradictia la romni, n consecint, dintre umorul urban si cel rural, observat de Kesserling. M adresam doar unor specialisti! Mi-am nceput cuvntarea ntro liniste care, prin al saselea simt, mi se prea suspect; au urmat susoteli tot mai evidente si apoi un strigt plin de sincer revolt: „Lsati-ne cu povestile, pe noi ne intereseaz cu ct se plteste o caricatur, cti bani se iau la o colaborare n versuri sau n proz, astea sunt problemele noastre”. Anania Gagniuc si Cornel Udrea au ncercat s mai dreag busuiocul, primul cu o epigram binevoitoare, al doilea cu o referint la Kesserling si Spectrul Europei, dar totul a fost zadarnic. Proiectatul simpozion a fost un deplin fiasco, toti vociferau pe aceeasi „nobil” tem, a remunerat iilor de la reviste sau a cuantumurilor premiilor de la Festivaluri. Numai Culit Viziteu tcea profund ntr-un colt si, dup attia ani, nc si exprim admiratia pentru lucrarea pe care n-am reusit s o prezint… Si domnul Pracsiu urma s ne onoreze cu o comunicare; a tcut, asa cum se cuvenea si, ntrebat de ce nu a intervenit, a spus: „Nu ati vzut ce a ptit Ravaru?” Tot ca „victime colaterale” (repet, strlucit mbinare contemporan de cinism si umor) s-au ivit si cteva publicatii tiprite cu prilejul Festivalului. La una dintre acestea, n 1982, am contribuit cu o culegere de snoave populare. Am ncercat s o introduc pe cea cu tiganul care si-a nvtat mgarul s nu mnnce nimic, dar, tocmai cnd l nvtase cel mai bine, mgarul a murit. Un ochi vigilent a observat aluzia la „alimentatia rational” de pe atunci – era si greu de vzut! – si a eliminat de la tipar snoava „subversiv”. Despre editiile de dup ’89 nu prea am multe de spus. Ele s-au redus n timp att ca durat, ceea ce este mai putin important, ns mai ales din punct de vedere calitativ. S-a modificat mai nti structura Festivalului: de la ponderea principal apartinnd Concursului de interpretare al forma- tiilor de amatori s-a trecut la punerea n prim-plan a formatiilor profesioniste de teatru. Nu este vina nimnui, cauzele sunt perfect obiective. Umorul se generalizeaz, capt forme subtile de exprimare si o deosebit miestrie n reflectarea autenticei stri de spirit a populatiei doar sub dictatori. Sub Stalin si Hitler, anecdotele si textele umoristice au cunoscut o inegalabil emulatie, la noi, sub Ana Pauker, Gheroghiu- Dej, Ceausescu. Se petrecea rezistenta prin umor, ca s nu spunem n genunchi. Dup ’89, cnd poti s-l njuri n fat pe Presedintele Trii si nu ptesti nimic (cel mult ti se spune „mi, animalule!” sau primesti o palm), ce rost mai are s-ti frmnti mintea n cutarea unor subtilitti umoristice? Maimutrind cu tenacitate Occidentul preaslvit, umoristii contemporani s-au aruncat cu furie asupra sexului, producnd texte si caricaturi mbibate de activitti procreative fr finalitate… Dac n Occident ele au un firesc rol stimulativ (ca si filmele si revistele porno), foarte necesar, dat fiind starea brbatilor de acolo n acest domeniu (pot da mrturii calificate „profesionistele” romnce n cercetare), ce rost au pentru romni? Le fel, pentru occidentalii educati secole ntregi n spiritul unei pudori poate excesive, folosirea limbajului frust poate cpta valente artistice, n spectacole mai ales. Dar ce sens are la noi, unde pn si suavele liceene recurg la un limbaj alturi de care cele din Ferentari sau de la imaginara us a cortului devin conversatie de salon! Poate la dezastrul economic trebuiau s se adauge si aceste dezastre, inclusiv cel al umorului n general, ntr-o societate n care piesele lui Caragiale nu mai trebuie jucate; ele sunt reprezentate zilnic n Parlament si la toate ntrunirile politice. Si, poate, dac mai rtcim printr-un simbolic Sinai, ca si evreii scpati din robia egiptean, ar mai fi vreo 20 de ani s ajungem n Canaan, dar ne lipseste un Moise. S fim ns optimisti; cred c am ajuns la jumtatea paharului, cea goal. Poate ncepe cea plin si vom sti aceasta urmrind tot ce se va ntmpla la Festivalul Umorului „Constantin Tnase”, ajuns la 40 de ani, vrst matusalemic pentru perenitatea unui act de cultur n Romnia.

Dan Ravaru

1 COMENTARIU

  1. Mai tata …….TOTI VA DATI EROI……..ACU……..Dupa parerea mea inainte de 1989 NIMENI NU MISCA IN FRONT LA VASLUI Aincercat unul sa scrie cu vopsea in fata Consiliuluiu cu vopsea JOS CEAUS(si nu a mai terminat si apoi a si fost prins……….)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.