Pentru a salva bugetul de pensii, guvernantii intentioneaz s creasc vrsta de pensionare. Astfel, din 2014, brbatii ar putea iesi la pensie la 65 de ani, iar femeile, la 60 de ani. Chiar dac nu este o msur spectaculoas, „legarea” de locul de munc este foarte practic. Doritorii nu vor ajunge s se bucure prea multi ani de contributia lor de o viat, iar deficitul bugetar s-ar regla pe cale natural. De altfel, la nivel european, Romnia are cea mai sczut sperant de viat: brbatii de 68,2 ani, iar femeile, de 75 de ani. La „fortificarea” salariatului autohton contribuie din plin conditiile grele de munc, sistemul medical slab dezvoltat, alimentatia necorespunztoare, stresul etc. n acest ritm, muncitorii au toate sansele s fie nmormntati direct la locul de munc, cu cereri de pensionare nregistrate direct la rubrica „decese”. S-a ajuns aici pentru c sistemul a fost umflat cu un val imens de pensionri anticipate: au „plecat” de tineri cadre ale armatei, politiei, justitiei, dar si „bolnavi” care, a doua zi, au nceput s drme muntii n strintate. Ct despre autocarele pline cu pensionari romni, aflate n voiaj pe coastele Frantei, poate fi o promisiune de calibru pentru o viitoare btlie electoral. Pensia devine un ideal tot mai ndeprtat pentru contribuabilul romn. La sugestia Comisiei Europene privind echilibrarea raportului dintre numrul pensionarilor si cel al cotizantilor, Guvernul a identificat mai multe solutii salvatoare. Cum era de asteptat, nu se intentioneaz lrgirea bazei de colectare prin crearea de noi locuri de munc, ci cres- terea vrstei de pensionare. Astfel, din anul 2014, brbatii ar putea iesi la pensie la 65 de ani, si nu la 63,5 ani, care este vrsta legal de pensionare n prezent, iar femeile la 60 de ani, n loc de 58,5 ani. O alt msur menit s reduc deficitul bugetului de pensii este si mrirea stagiului minim de cotizare, de la 10 la 15 ani. Cele dou alternative care sunt luate n calcul fac parte dintr-un program mai amplu de ranforsare a bugetului asigur rilor sociale, care se afl ntr-o dificultate major. Valoarea contributiilor la asigur rile sociale scade vertiginos, de la o lun la alta, n timp ce numrul pensionarilor s-a majorat exponential. Cauzele pentru care bugetul pensiilor a ajuns n pragul colapsului sunt multiple si s-au acumulat de-a lungul timpului. n primul rnd, dup anul 1989, n Romnia, populatia s-a pensionat ntr-o veselie. De multe ori, din considerente electorale, valuri de muncitori din fostele uzine socialiste au fost scosi din cmpul muncii nainte de vsta de pensionare, lucru care era de fapt un somaj mascat. n acest context, pensionarea anticipat a scpat de sub control si rndurile pensionarilor s-au ngrosat alarmant. n paralel, datorit unor considerente privind aderare la structurile nord-atlantice, multe persoane din cadrul armatei cu vrste de pn la 50 de ani au fost pensionate. La statutul de pensionar s-au adaugt si foarte multe persoane care sau pensionat pe caz de boal, dar care, n realitate, sunt sntoase tun si au fcut bani frumosi muncind n strintate. Astfel, din considerente care nu au avut nimic n comun cu echitatea social, salariatii de astzi trebuie s sustin un sistem public total ineficient.
Prinde pensia cine mai poate!
Cresterea vrstei de pensionare intr n coliziune frontal cu realittile de pe piata muncii autohtone. n general, patronii nu sunt dispusi s lucreze cu persoane de peste 55 de ani si, pentru acestea, gsirea de locuri de munc este o misiune de multe ori imposibil. De asemenea, n micile orase care nu sunt dezvoltate economic, iesirea la pensie reprezint singura solutie de supravietuire. n astfel de cazuri, prelungirea vrstei de pensionare nu ar face altceva dect s prelungeasc agonia multor persoane, ndeosebi pe fondul actualei crizei, cnd concedierile sunt la ordinea zilei. Mai mult, sunt foarte multi tineri care termin studiile si nu gsesc un loc de munc conform calificrii lor si sunt nevoiti s plece n strintate. Nu n ultimul rnd, este cunoscut faptul c salariatul romn are o sntate subred, care nu i permite s lucreze la un potential maxim pn la o etate naintat. De altfel, Romnia este tara cu cea mai scurt sperant de viat din Uniunea European. Astfel, speranta de viat a femeilor din tara noastr este de 75 de ani, fat de 84 de ani n Spania. Ct priveste sperant a de viat la brbati, aceasta este cea mai mic din Europa, de numai 68,2 ani, comparativ cu 78,4 ani n Suedia. Motivele pentru care trim mai putin dect „fratii” nostri europeni tin de sistemul medical slab dezvoltat, de conditiile de munc din unele domenii de activitate, de igiena precar din mediul rural si de alimentatia necorespunztoare. n concluzie, un romn ajunge s se bucure de pensie n medie maxim cinci ani si, ntr-adevr, prelungirea vrstei de pensionare ar fi cea mai „viabil” solutie de revitalizare a sistemului public de pensii.
Msuri de urgent
Pentru echilibrarea bugetului de pensii si diminuarea alocatiei suplimentare virate de la bugetul de stat, n 2009, Guvernul a aplicat o serie de msuri. n primul rnd, a fost majorat contributia la asigur rile sociale att pentru angajator, ct si pentru angajat. Sectorul privat a primit cu foarte mult reticient respectiva msur si a apreciat c majorarea impozitului pe forta de munc, va conduce la falimentarea operatorilor economici, care nu si vor mai putea achita obligatiile fiscale. Asa c, n loc de colectri suplimentare la bugetul de pensii, autorittile s-ar putea trezi cu diminuarea ncasrilor si explozia fenomenului de munc la negru. A doua operatiune de salvare a bugetului a fost mentinerea alocrii de 2% din salariul brut, ctre un fond de pensii administrat privat. Potrivit legii, cotizatia la pilonul II de pensii private trebuia s creasc de la 2% la 2,5%, ncepnd cu anul curent. n acest ritm de crestere cu 0,5% pentru fiecare an, n 2016, contributia urma s ajung la 6%. Pentru tinerii salariati care au aderat facultativ sau obligatoriu la un fond de pensii privat, decizia nu face altceva dect s diminueze valoarea pensiei.
Salvarea bugetului de pensii nu se face prin marirea contibutiei la buget ci prin crearea de locuri de munca. Indiferent cat se maresc contributiile daca scad numarul locurilor de munca in ritmul acesta in cel mult 6-7 luni nu vor mai avea bani sa platesca pensiile. Prin cresterea varstei de pensionare este o solutie .EX; daca un muncitor contribuie 35-40 de ani si iese la 65 de ani la pensie iar speranta de viata este de 68,2 ani bineinteles ca de anii de contributie nu se poate bucura decat statul roman.Foarte destepti acesti guvernanti care fac legi pe spatele nostru.Dar cati dintre noi vom ajunge macar la 65 de ani in conditiile actuale din ROMANICA…..?