Frații Vlad și Bogdan Lazanu, astronomi bârlădeni în devenire, au descoperit încă doi asteroizi!

După ce, în 2020 și în 2021, membrii echipei „Sirius” Bârlad au făcut niște descoperiri colosale – trei asteroizi provizorii detectați în cadrul unei interesante campanii de căutare de asteroizi organizată la nivel mondial, în urmă cu câteva zile, aceștia au fost informați că, în campania din 2022, au descoperit încă doi asteroizi. Astronomii care au reușit performanța sunt frații Vlad Alexandru Lazanu și Bogdan Constantin Lazanu, coordonați de profesorul Ioan Adam.

În urmă cu câteva zile, Astronomers Without Borders și International Astronomical Search Collaboration (IASC), organizatorii campaniei de descoperire de asteroizi din perioada 28 februarie – 24 martie 2022, au făcut publice rezultatele obținute de participanții care au căutat asteroizi. Adică de cele câteva sute de echipe de elevi și studenți din întreaga lume, inclusiv din România. Printre echipele din țara noastră s-a numărat și echipa Asociației Astronomice „Sirius” (AAS) Bârlad, coordonată de profesorul Ioan Adam, care a avut următoarea componență: frații Vlad Alexandru Lazanu și Bogdan Constantin Lazanu.
„Echipa «Sirius» a înregistrat un rezultat extraordinar în campania de căutare de asteroizi din cadrul programului IASC. În campania din perioada 28 februarie – 24 martie 2022, echipa a descoperit încă doi asteroizi din Centura Principală. Aceștia au primit codul 2022 DU14 și 2022 EB12, conform anunțului primit pe data de 16 decembrie 2022 de la International Astronomical Search Collaboration. În momentul de față, numărul total al asteroizilor descoperiți de echipa «Sirius» este cinci, primii trei asteroizi fiind descoperiți în 2020 și 2021. Îi felicităm pe Vlad Alexandru Lazanu și Bogdan Constantin Lazanu, astronomi amatori experimentați în domeniul astrofotografiei și căutării asteroizilor, membri AAS ce îşi urmează pasiunea pentru astronomie din copilărie!”, ne-a declarat prof. Ioan Adam, președintele AAS Bârlad.

Acesta a precizat că participanții la o campanie IASC utilizează imaginile furnizate de Institutul pentru Astronomie (IfA) de la Universitatea din Hawaii și programul Astrometrica. Prima observație originală a unui nou asteroid reprezintă o detectare preliminară. Asteroidul trebuie observat a doua oară în următoarele 7-10 zile. Dacă este, atunci detectarea este schimbată în starea provizorie de către Minor Planet Center (MPC). Descoperirile de asteroizi cu statut provizoriu sunt menținute în baza de date MPC timp de mulți ani, până când există un număr suficient de observații pentru a determina pe deplin orbita. Acest proces durează de obicei 6-10 ani, moment în care asteroidul este numerotat și catalogat de Uniunea Astronomică Internațională. Asteroizii numerotați pot fi numiți după descoperitorii lor.
Marea majoritate a asteroizilor cunoscuți se găsesc în principala centură de asteroizi, între orbitele planetelor Marte și Jupiter, unde s-a estimat că există între 1,1 și 1,9 milioane de asteroizi mai mari de 1 kilometru în diametru și milioane de asteroizi mai mici.