A patra tentativă pentru închirierea locurilor de parcare din Bârlad!

0
2183

După trei încercări eșuate în 2018 și 2019, când consilierii PSD s-au opus vehement inițiativei liberale, municipalitatea bârlădeană își încearcă norocul pentru a patra oară cu Regulamentului de atribuire și folosire a locurilor de parcare în parcările de reședință din Bârlad. De această dată, până când va fi discutat efectiv în plenul Consiliului Local (CL), documentul a fost pus în dezbatere publică pentru următoarele 30 de zile.

Este binecunoscut faptul că, de ani buni, Bârladul este sufocat de mașini, dar are un deficit mare de locuri de parcare, ceea ce duce la anomalii, în sensul că fiecare șofer se descurcă așa cum poate și își lasă mașina pe unde apucă: pe trotuar, pe spațiul verde, pe prima bandă a străzii, etc. Evident, parcarea alandala îi încurcă atât pe ceilalți șoferi, cât și pe pietoni, care de cele mai multe ori sunt nevoiți să facă echilibristică pentru a putea trece pe lângă respectivele autoturisme. Asta în condițiile în care, la nivelul anului 2018, Bârladul număra mai puțin de 3.500 de locuri de parcare amenajate între anii 2005 – 2018, dar figura cu mai mult de 85.000 de autovehicule înmatriculate. De atunci și până acum, au mai fost create în jur de 200 – 300 de locuri de parcare, însă și mașinile s-au înmulțit simțitor.

Pentru a rezolva cât de cât problema locurilor de parcare din oraș, în aprilie 2018, autoritățile locale au lansat în dezbatere publică Regulamentul de atribuire și folosire a locurilor de parcare în parcările de reședință din Bârlad, iar în luna următoare l-au prezentat în ședința de plen a CL Bârlad. Numai că, surpriză, social-democrații s-au opus vehement inițiativei, așa că proiectul a picat. În octombrie 2018, edilii și-au încercat norocul din nou, introducând pe ordinea de zi a ședinței ordinare același regulament. Însă, de această dată, a fost retras de inițiator înainte de a fi discutat măcar. Așa că, și-au încercat norocul și la ședința din februarie 2019, însă tot fără succes.

Cum, în mandatul 2020-2024, numărul consilierilor PSD a scăzut de la 10 la 6, iar liberalii se bazează pe sprijinul celor de la USR și, uneori, și ALDE, edilul mai face o tentativă de a „trece” respectivul regulament. Înainte de a fi discutat în plen, documentul a fost lansat, pe 24 februarie, în dezbatere publică, putândui-se aduce îmbunătățiri timp de 30 de zile.

Ce prevede Regulamentul?

După cum se explică încă din primul paragraf, vizate sunt locurile de parcare amenajate de municipalitate, ce se află la mai puțin de 30 de metri de frontul imobilelor utilizate de locatari. Potrivit respectivului regulament, taxele practicate pentru folosința parcării precum și modalitățile de plată sunt cele prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, OUG nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și de HG nr. 955/2004, cu modificările și completările ulterioare, și OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

„În parcările de reședință se va putea atribui câte un loc de parcare, pentru fiecare unitate locativă, prin licitație publică, în limita locurilor de parcare disponibile. Toate parcările de reședință vor trebui identificate și inventariate, iar fiecărei parcări i se vor aronda blocurile din jurul acesteia, care vor putea folosi parcarea respectivă. Locurile de parcare din parcările de reședință vor fi atribuite prin licitație publică numai după amenajarea, semnalizarea verticală și orizontală și numerotarea acestora de către administratorul parcării și după ce au fost aprobate prin hotărâre a CL Bârlad. La semnalizarea verticală a fiecărei parcări de reședință se va specifica și durata de valabilitate a abonamentului zilnic, respectiv între orele 16.30-08.00. Locurile de parcare aflate la o distanţă mai mică de 50 m de unităţile hoteliere, complexe comerciale, săli de spectacole, baze sportive vor fi atribuite acestora, doar în condiţiile în care nu deţin un număr minim de astfel de locuri de parcare. Parcarea autovehiculelor în parcările de reședință amenajate de Primărie în Bârlad e permisă numai pe baza unui abonament anual valabil, eliberat de proprietarul / administratorul parcării”, se arată în respectivul regulament.

De asemenea, documentul prevede că, în respectivele parcări, vor fi atribuite locuri numai proprietarilor / deținătorilor de autovehicule cu masa maxim autorizată sub 3,5 tone. Iar persoanele fizice care nu pot dovedi domiciliul / rezidența sau existenţa unui contract de comodat / închiriere și persoanele juridice care nu pot dovedi calitatea de proprietar / posesor al unui imobil în baza unui act legal al unui imobil, în imobilele arondate parcării de reședință respective, nu pot participa la licitație. Ca de altfel nici cei care au garaje, curți și alte spații unde își pot parca mașinile. O condiție obligatorie ca doritorii să poată participa la licitație este ca proprietarii / deținătorii să aibă inspecția tehnică periodică la zi, excepție făcând cei care și-au luat mașini în leasing.

Reguli și sancțiuni

Abonamentele de parcare sunt valabile numai pentru autoturismele cu numerele de înmatriculare pentru care sunt eliberate, acestea nefiind transmisibile. Schimbul de locuri de parcare între abonaţi se realizează doar cu acordul administratorului parcării, în baza unei cereri scrise, la care se vor fi anexate abonamentele în original. În caz de deces al titularului de abonament, la cererea moştenitorilor, abonamentul poate fi transcris pe un mostenitor care îndeplineste condiţiile specificate anterior. Procedura de licitaţie se va organiza nominal pentru fiecare loc de parcare situat în parcarea de reşedinţă. O persoană (fizică sau juridică) poate adjudeca maxim două locuri de parcare, doar în cazul îndeplinirii a două condiţii simultan: a) al doilea loc licitat să fi rămas neadjudecat în urma unei licitaţii publice; b) la respectiva licitaţie să nu fie alte solicitări din partea unor persoane care nu deţin la acel moment un loc de parcare.

Cei care nu se pot prezenta la licitație, pot mandata pe cineva să-i reprezinte. Abonamentele de reședință se vor elibera de primărie pe o perioadă de un an, iar plata se va face în două tranșe egale (pe 31 martie și pe 30 septembrie pentru anul în curs). Concomitent cu efectuarea plății, primăria va elibera titularului abonamentul valabil timp de un an, ce va fi expus în interiorul mașinii, însă la loc vizibil, pentru identificare în caz de control. Cei care au licitat și au câștigat un loc de parcare nu au voie să subînchirieze locul respectiv. Deţinătorii de abonamente de parcare a căror valabilitate expiră pot solicita menţinerea locului de parcare atribuit prin licitaţie, pe bază de abonament, în condiţiile prezentului Regulament, cu condiţia achitării la zi a taxelor aferente locului de parcare. Un abonament de parcare de reşedinţă poate fi valabil maxim 5 ani de zile, cu tot cu prelungiri, după care se va relua procedura de atribuire prin licitaţie publică.

În cazul în care titularul abonamentului de parcare de reşedinţă nu achită taxa aferentă până la expirarea perioadei de valabilitate a acestuia, va pierde dreptul de utilizare a locului de parcare şi respectiv de prelungire a abonamentului iar locul va fi scos la licitaţie. În cazul înstrăinării imobilului, abonamentul de parcare încetează. Titularul abonamentului de parcare de reşedinţă este obligat să informeze Primăria Municipiului Bârlad cu privire la orice modificare survenită în perioada de valabilitate a abonamentului emis, respectiv, schimbarea numărului de înmatriculare, a numelui, etc. Tot în regulament se prevede că prețul de pornire la licitație este chiar taxa de parcare de reședință, aprobată anual de consilierii locali, ce va fi calculată din momentul atribuirii, proporțional cu numărul de luni/fracțiune de lună ocupate/ă.

În baza abonamentului de parcare încheiat în urma atribuirii locului de parcare, primăria va emite decizii anuale de impunere pe perioada de valabilitate a abonamentului. Tot în regulament sunt precizate și documentele ce trebuie prezentate în vederea participării la licitație, atât de persoanele fizice cât și de cele juridice, precum și faptul că municipalitatea va anunța public data, ora și locul desfășurării procedurii de licitație, precum și taxa anuală aprobată de CL.

Evident, regulamentul prevede și o serie de amenzi. Astfel, cei care ocupă un loc în parcarea de reședință fără deținerea abonamentului de parcare valabil pentru locul respectiv, vor fi amendați cu sume cuprinse între 200-300 lei, iar Poliția Locală poate dispune și măsura complementară de ridicare a mașinii. Montarea unui dispozitiv de blocare pe locul de parcare se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.000-2.000 de lei și ridicarea dispozitivului de blocare. Blocarea locului de parcare prin alte mijloace se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.000-1.500 lei, neexpunerea abonamentului la loc vizibil în autovehicul se sancționează cu amendă cuprinsă între 50-100 lei. Nu în ultimul rând, ocuparea abuzivă ori subînchirierea unui loc de parcare, nepăstrarea curățeniei sau refuzul de a elibera locul pentru lucrări edilitare se sancționează cu amenzi de 250-350 lei.

Regulamentul complet poate fi găsit la următorul link: http://www.primariabarlad.ro/wp-content/uploads/2021/02/REGULAMENT-PARCARI-RESEDINTA.pdf.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.