SC CUP SA Bârlad va prelua transportul cu autobuzele electrice din oraș!

0
2533

Din 2023 și până în 2027, transportul public de persoane din Bârlad ce se va desfășura pe cele două trasee ce urmează să se înființeze odată cu achiziționarea a zece autobuze electrice va fi asigurat de SC CUP SA Bârlad. Până atunci, municipalitatea are destul timp la dispoziție pentru a relua procedura de licitație privind achiziția autobuzelor ecologice în valoare de peste 21 de milioane de lei cu TVA, să desemneze furnizorul câștigător și să amenajeze stații de-a lungul noilor trasee.

Printre proiectele de hotărâre ce urmează să fie dezbătute și, cu siguranță, și aprobate de consilierii bârlădeni în ședința ordinară din 28 ianuarie se regăsește și o inițiativă extrem de importantă pentru municipalitate. Aceasta vizează „aprobarea delegării gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în Bârlad, pe o perioadă determinată, prin atribuire directă, către CUP SA Bârlad”. După cum se precizează în proiectul de hotărâre, este vorba despre o perioadă de cinci ani, adică între 2023-2027.

Astfel, în caietul de sarcini al serviciului de transport public local din oraș se menționează că, odată ce contractul va fi semnat, iar operatorul va intra pe traseu, municipalitatea va trebui să suporte 100% din gratuitățile acordate pensionarilor cu pensii sub 900 lei (în limita a 30 de călătorii/lună), donatorilor de sânge (în limita a 60 de călătorii/lună), persoanelor cu handicap (în limita a 40 de călătorii/lună), asistenților personali (în limita a 40 de călătorii/lună) și persoanelor persecutate politic (în limita a 30 de călătorii/lună). Se menționează, de asemenea, că firma acționariată de Consiliul Local (CL) Bârlad va plăti municipalității o redevență de 5.000 lei/lună, respectiv 60.000 lei/an.

Totodată, sunt descrise și traseele pe care se va executa transportul de persoane din oraș, respectiv SC Rulmenți SA – Liceul „Mihai Eminescu” (lungime 6,5 km, tur – 13 stații, retur – 13 stații); SC Rulmenți SA – Gară (lungime 5 km, tur – 9 stații, retur – 11 stații); SC Rulmenți SA – Podeni (lungime 7 km, tur – 15 stații, retur – 12 stații); Gară – Cartier Deal (tur – lungime 5 km, 10 stații, retur – lungime 2 km, 7 stații); SC Rulmenți SA – cartier Deal (Școala 10) extins în cartierul Deal II (str. Ciprian Porumbescu) – lungime – 7,5 km, tur – 14 stații, retur – 14 stații; Autobaza – Restaurant Galamar (lungime 15,36 km, tur – 25 stații) și Autobaza – Restaurant Galamar (lungime 15,4 km, tur – 27 stații). Evident, sunt enumerate și stațiile aferente fiecărui traseu și dotările acestora, intervalul de succedare pe zile și intervale orare (luni – vineri și sâmbătă – duminică), numărul minim al mijloacelor de transport necesare și dotările acestora.

De fapt, pe ce trasee va intra CUP?

Până aici, totul e clar. Asta dacă e să ne luăm după informațiile din caietul de sarcini. Însă, la art. 1 al proiectului ce urmează a fi aprobat se precizează că „se însușește Studiul de Oportunitate privind gestionarea serviciului public de transport local de călători în Bârlad, conform anexei nr. 1 ce face parte integrantă din prezenta hotărâre”. Documentul a fost cerut de autoritățile locale pentru a vedea dacă varianta delegării gestiunii prin încredințare directă unei companii municipale, adică acționariată de CL Bârlad, e cea mai rentabilă. Și cum CL Bârlad nu deține decât SC Reiser SA (se ocupă cu asfaltări și plombări) și SC CUP SA (se ocupă cu salubrizarea comunelor limitrofe, cu deszăpezirea și iluminatul public din Bârlad, dar are ca obiect de activitate și transporturi urbane, suburban și metropolitane de călători), e „la mintea cucoșului” că SC CUP SA e varianta optimă.

O spune clar și Studiul de Oportunitate. Problema este că, spre deosebire de caietul de sarcini atașat la proiectul de hotărâre, în acest studiu nu se precizează nimic de autobuze și microbuze cu combustibili fosili, ci doar de cele zece autobuze electrice care vor fi achiziționate cu fonduri UE de primărie. Și nici nu se spune de toate cele șapte trasee din oraș, ci doar de cele două ce se vor înființa pe ruta Autobaza – Restaurant Galamar, prevăzute în proiectul finanțat cu fonduri nerambursabile.

„Mijloacele de transport ce vor fi utilizate în prestarea serviciului de transport sunt: A. – autobuze electrice (în continuare sunt prezentate dotările acestora) și B. – trasee deservite. Având în vedere previziunile din cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, coroborate cu rezultatele studiului de trafic, s-a propus dezvoltarea sistemului public de transport în comun prin înființarea a două trasee, pe care vor opera câte cinci autobuze electrice (total 10 autobuze electrice), care vor efectua un numar de 52 curse/zi/traseu. Noile rute propuse a fi înființate și unde se propune a opera SC CUP SA vor avea o lungime totală de 30,76 km, după cum urmează:

Traseu 1 (lungime – 15,36 km, timp de parcurgere 56 minute, 25 stații)

Ruta: Autobaza – Șoseaua Tecuciului – str. General Vasile Milea – str. Mihai Viteazu – str. Colonel Simionescu Sava – str. Paloda – str. loan Popescu – str. Vasile Pârvan – str. Căpitan Grigore Ignat – Bulevardul Republicii – Restaurant Galamar – Bulevardul Republicii – Bulevardul Epureanu – str. Constantin Hamagiu – str. Nicolae Bălcescu – str. Dragoș Vodă – str. Mihai Eminescu – Șoseaua Tecuciului – Autobaza

Traseu 2 (lungime – 15,40 km, timp de parcurgere 58 minute, 28 stații)

Ruta: Autobaza – Șoseaua Tecuciului – str. Mihai Eminescu – str. Dragoș Vodă – str. Nicolae Bălcescu – str. Constantin Hamagiu – Bulevardul Epureanu – Bulevardul Republicii – Restaurant Galamar – Bulevardul Republicii – str. Căpitan Grigore Ignat – str. Vasile Pârvan – str. loan Popescu – str. Paloda – str. Colonel Simionescu Sava – str. Mihai Viteazu – str. General Vasile Milea – Șoseaua Tecuciului – Autobaza”, se arată în Studiul de Oportunitate.

Tot în document se menționează că delegarea gestiunii către CUP SA se va face pentru anii 2023 – 2027, timp în care se estimează un număr mediu zilnic de călători în autobuzele electrice de 3.095 – pentru anul 2023, respectiv 3.849 – pentru anul 2027.

Cum SC CUP SA va intra pe trasee abia în 2023, Primăria Bârlad are destul timp să reia procedura de licitație privind achiziția autobuzelor ecologice, după ce, la cea din primăvara 2020, nu s-a înscris niciun furnizor și a fost anulată. Proiectul „Dezvoltarea sistemului public de transport în comun în Bârlad prin achiziția de autobuze electrice, în scopul reducerii emisiilor de carbon” are o valoare totală de 17.840.160 lei fără TVA (adică 21.229.790,40 lei cu TVA) și este finanțat cu fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Regional 2014-2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.