Astronomii bârlădeni au descoperit doi asteroizi

Membrii echipei „Sirius” Bârlad, care a participat, în primăvară, la o interesantă campanie de descoperire de asteroizi organizată la nivel mondial, au toate motivele să fie mândri. Bogdan Lazanu a făcut o descoperire provizorie, iar Alexandru Vătămanu și Teodor Iurașcu au făcut o descoperire preliminară.

În urmă cu câteva zile, Astronomers Without Borders și International Astronomical Search Collaboration (IASC), organizatorii campaniei de descoperire de asteroizi din 2020, activitate desfășurată între 14 aprilie – 12 mai, în cadrul programului Luna Mondială a Astronomiei, au făcut publice rezultatele obținute de participanții care au căutat asteroizi. Adică de cele 30 de echipe de elevi și studenți din întreaga lume, dintre care opt sunt din România. Printre acestea se numără și echipa Asociației Astronomice „Sirius” (AAS) Bârlad, coordonată de profesorul Ioan Adam, care a avut următoarea componență: Vlad Alexandru Lazanu, Bogdan Constantin Lazanu, Alexandru Vătămanu, Teodor Iurașcu, Daniel Staicu și Cosmin Gabriel Hrițuc.

În total, astronomii amatori din cele 30 de echipe au făcut 7 descoperiri provizorii și 96 de descoperiri preliminare. Toți au fost felicitați pentru descoperirile lor de către coordonatorul IASC, Cassidy Davis, din cadrul Department of Mathematics & Astronomy Holland School of Science & Mathematics Hardin-Simmons University. Un motiv de mândrie îl constituie faptul că la aceste rezultate au contribuit și membrii echipei „Sirius” Bârlad.

„Anul care se încheie peste puțin timp marchează pentru membrii Asociației Astronomice «Sirius» o creștere a implicării în proiecte internaționale de astronomie și obținerea unor rezultate deosebite. Asociația a participat la un program științific al IASC, program care oferă date astronomice de înaltă calitate cetățenilor din întreaga lume interesați să facă descoperiri astronomice originale și să participe la astronomia practică. Campaniile de căutare de asteroizi sunt principalul obiectiv al IASC, o astfel de «campanie» fiind un eveniment de o lună în care echipele caută asteroizi”, a precizat prof. Ioan Adam, președintele AAS Bârlad.

„Rezultatele înregistrate de echipa «Sirius» pe baza seturilor de imagini primite de la organizatori sunt următoarele: Bogdan Lazanu – descoperire provizorie; Alexandru Vătămanu și Teodor Iurașcu – descoperire preliminară. O descoperire preliminară este prima observație originală a unui nou asteroid. Asteroidul trebuie observat a doua oară în următoarele 7-10 zile. Dacă este observat din nou, atunci descoperirea este schimbată în stare provizorie de către Minor Planet Center (MPC). Descoperirile de asteroizi cu statut provizoriu sunt menținute în baza de date MPC timp de mulți ani, până când există un număr suficient de observații pentru a determina pe deplin orbita. Acest proces durează de obicei 6-10 ani, moment în care asteroidul este numerotat și catalogat de Uniunea Astronomică Internațională. Asteroizii numerotați pot fi numiți de descoperitorii lor. Asteroidul descoperit în fotografiile analizate de Bogdan Lazanu are în momentul de față codul SAA0005”, a mai declarat președintele AAS Bârlad.

Acesta a menționat că membrii „Sirius” sunt foarte încântați că au avut privilegiul să participe alături de IASC la proiectul de căutare a asteroizilor, ce a reprezentat o activitate inedită și atrăgătoare ce sprijină studiile desfășurate de comunitatea științifică internațională în domeniul căutării și descoperirii de asteroizi, folosind date adunate de observatoarele mari ale lumii. În timpul campaniei, fiecare echipă a primit seturi unice de imagini cu porțiuni ale cerului și a căutat asteroizi folosind software-ul Astrometrica. Fiecare set de imagini a fost realizat de-a lungul eclipticii cu ajutorul telescopului de 1,8 m diametru al Universității din Hawaii (Pan-STARRS) și a fost trimis fiecărei echipe la scurt timp după ce a fost realizat. Măsurătorile au fost înregistrate într-un raport trimis către IASC.

De menționat că, anual, la această campanie de descoperire de asteroizi participă 2.100 de echipe din peste 80 de țări. De la prima căutare, organizată în octombrie 2006, au fost descoperiți mai mult de 1.500 de asteroizi și 62 de asteroizi au fost numărați de Uniunea Astronomică Internațională (Paris). Echipa „Sirius” își dorește participarea și la următoarele campanii în domeniul căutării de asteroizi.