Nebuloasa „Cap de Maimuță”, imortalizată de un astronom din Bârlad

0
1247

Cunoscut în domeniul astronomiei pentru descoperirea stelei variabile „Bârlad V1” și a novei roșii luminoase „M101 OT2015-1”, Dumitru Ciprian Vîntdevară, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad, se remarcă din nou. A reușit să surprindă într-o fotografie nebuloasa „Cap de Maimuță”, plină de stele tinere înglobate în straturile luminoase de gaz cosmic și praf.

O nouă imagine extraordinară reușită de muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad. Deși, în ultimele luni, a putut organiza foarte puține activități cu publicul din cauza pandemiei de COVID-19, acesta a continuat să facă observații astronomice cu telescoapele din dotarea Observatorului. Așa se face că, în urmă cu câteva zile, Vîntdevară a reușit să surprindă o nouă imagine „de milioane”, respectiv nebuloasa NGC 2174, cunoscută și sub numele de „Cap de Maimuță” (Monkey Head Nebula).

„NGC 2174 sau «Cap de Maimuță», este o nebuloasă de emisie, situată la aproximativ 6.400 ani lumină distanță, în dreptul constelației Orion de pe cerul de iarnă. Este o regiune bogată în hidrogen ionizat, locul unde se formează noi stele, posibil și planete. Imaginea a fost realizată în noaptea de 24 / 25 noiembrie 2020, de la Observatorul Astronomic al Muzeului «Vasile Pârvan» Bârlad. Date tehnice: telescop Newton f/4, camera ASI 1600, 60 x 120 secunde. Procesare pe două canale (Hidrogen și Oxigen)”, este postarea făcută de muzeograf pe contul său de socializare, pe data de 26 noiembrie.

În urmă cu șapte luni, mai exact în noaptea de 21/22 aprilie, același Vîntdevară realiza o altă fotografie spectaculoasă grație telescopului Newton și camerei ASI 1600. Atunci, a imortalizat trei galaxii aflate la o distanță de circa 35 de milioane de ani lumină față de Pământ, în dreptul constelației Leul.

Ceva mai recent, în noaptea de 23/24 mai, tot cu ajutorul telescopului Newton și a camerei ASI 1600, muzeograful a surprins o nouă imagine „de milioane”. Concret, a fotografiat cometa C/2017 T2 (Panstarrs) în apropiere aparentă de galaxiile M 81 și M 82 din constelația Ursa Mare.

Iar în dimineața zilei de 17 septembrie, Vîntdevară a pozat constelația Orion, prinzând în același cadru numeroase obiecte deep sky cunoscute în rândul astronomilor profesioniști și amatori deopotrivă, respectiv nebuloasa Orion, Horsehead Nebula (nebuloasa „Cap de Cal”), Flame Nebula, Messier 78, dar și celebrele stele ce formează „Centura lui Orion”, în speță Alnitak, Alnilam și Mintaka).

Descoperirile care l-au făcut celebru

În ultimii câțiva ani, coordonatorul Observatorului Astronomic din Bârlad s-a făcut cunoscut pentru două descoperiri extrem de importante. Astfel, pe 10 februarie 2015, în urma unei sesiuni de observații astronomice realizate cu telescopul principal din dotarea instituției, acesta a descoperit în premieră națională o novă roșie luminoasă (explozie stelară) în galaxia apropiată „Messier 101” (Pinwheel Galaxy), situată la circa 21 milioane de ani lumină, pe teritoriul constelației Ursa Mare. Respectiva descoperire științifică a avut un ecou răsunător în comunitatea științifică internațională, întrucât nova roșie luminoasă este un obiect extrem de rar și foarte puțin studiat. Doi ani mai târziu, explozia stelară a primit numele oficial de catalog „M101 OT2015-1”.

De asemenea, la începutul lunii noiembrie 2019, Vîntdevară a reușit să descopere, în premieră pentru Observatorul Astronomic din Bârlad, prima stea variabilă, ce a fost denumită „Bârlad V1”. Respectiva stea, situată la o distanță de circa 4.000 de ani lumină față de Pământ, în dreptul constelației Perseu, a fost descoperită în urma procesării unor cadre test pentru observații fotometrice. După cum a precizat muzeograful la acel moment, curba de lumină a fost raportată oficialilor din cadrul American Association of Variable Star Observers (AAVSO) pe data de 4 decembrie 2019.

Dumitru Ciprian Vîntdevară (35 ani) este originar din Galați, dar este bârlădean cu acte în regulă din 2009, de când a început să coordoneze Planetariul din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad. În ianuarie 2020 a primit titlul de „Cetățean de Onoare al Bârladului”.