Încă o imagine spectaculoasă surprinsă la Bârlad: cometa C/2017 T2 trece pe lângă galaxiile M 81 și M 82

0
1045

• După ce, în urmă cu o lună, a surprins în aceeași fotografie trei galaxii aflate la o distanță de circa 35 milioane de ani lumină față de Terra, zilele trecute, Dumitru Ciprian Vîntdevară, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad, a reușit încă o performanță de invidiat. A fotografiat cometa C/2017 T2 (Panstarrs) în apropiere aparentă de galaxiile M 81 și M 82 din constelația Ursa Mare.

O nouă performanță spectaculoasă reușită de muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad. Deși, în ultimele luni, nu a mai putut organiza activități cu publicul din cauza pandemiei de COVID-19, acesta a continuat să facă observații astronomice cu telescoapele din dotarea Observatorului. Așa se face că, la finele săptămânii trecute, Vîntdevară a reușit să surprindă o nouă imagine „de milioane”, respectiv galaxiile M 81 și M 82 din constelația Ursa Mare alături de cometa C/2017 T2 (Panstarrs).

„Cometa C/2017 T2 în apropiere aparentă de galaxiile M 81 și M 82 din constelația Ursa Mare. Imaginea a fost realizată în noaptea de 23/24 mai 2020, la Observatorul Astronomic al Muzeului «Vasile Pârvan» Bârlad. Date tehnice: telescop Newton f/4, camera ASI 1600, expunere 10 cadre x 60 de secunde”, este postarea făcută de muzeograf pe contul său de socializare, pe data de 24 mai.

În urmă cu o lună, mai exact în noaptea de 21/22 aprilie, același Vîntdevară realiza o altă fotografie spectaculoasă grație telescopului Newton și camerei ASI 1600. Atunci, a imortalizat trei galaxii aflate la o distanță de circa 35 de milioane de ani lumină față de Pământ, în dreptul constelației Leul.

Descoperirile care l-au făcut celebru

În ultimii câțiva ani, coordonatorul Observatorului Astronomic din Bârlad s-a făcut cunoscut pentru două descoperiri extrem de importante. Astfel, pe 10 februarie 2015, în urma unei sesiuni de observații astronomice realizate cu telescopul principal din dotarea instituției, acesta a descoperit în premieră națională o novă roșie luminoasă (explozie stelară) în galaxia apropiată „Messier 101” (Pinwheel Galaxy), situată la circa 21 milioane de ani lumină, pe teritoriul constelației Ursa Mare. Respectiva descoperire științifică a avut un ecou răsunător în comunitatea științifică internațională, întrucât nova roșie luminoasă este un obiect extrem de rar și foarte puțin studiat. Doi ani mai târziu, explozia stelară a primit numele oficial de catalog „M101 OT2015-1”.

De asemenea, la începutul lunii noiembrie 2019, Vîntdevară a reușit să descopere, în premieră pentru Observatorul Astronomic din Bârlad, prima stea variabilă, ce a fost denumită „Bârlad V1”. Respectiva stea, situată la o distanță de circa 4.000 de ani lumină față de Pământ, în dreptul constelației Perseu, a fost descoperită în urma procesării unor cadre test pentru observații fotometrice. După cum a precizat muzeograful la acel moment, curba de lumină a fost raportată oficialilor din cadrul American Association of Variable Star Observers (AAVSO) pe data de 4 decembrie 2019.

Dumitru Ciprian Vîntdevară (35 ani) este originar din Galați, dar este bârlădean cu acte în regulă din 2009, de când a început să coordoneze Planetariul din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad. În ianuarie 2020 a primit titlul de „Cetățean de Onoare al Bârladului”.